Hovedstyrets beretning: 1. Medlemsservice

Hovedstyrets beretning

Hovedstyrets beretning for perioden 1. august 1997 – 31. juli 1999 følger i hovedsak arbeidsprogrammet som ble vedtatt av representantskapet i 1997. Ikke alle punktene i arbeidsprogrammet er omtalt under egen overskrift fordi det er hensiktsmessig å slå sammen beslektede temaer. Beretningen inneholder også omtale av andre saker som hovedstyret har arbeidet med, men som ikke inngår i arbeidsprogrammet.

 

1. Medlemsservice

Håndboken
Det er en viktig oppgave for NTF å gi medlemmene råd i saker som angår yrkesutøvelsen. I NTFs strategiske plan er ett av tiltakene på dette området å styrke håndboken som "førstelinjeinformasjon".

Arbeidet med å oppdatere og utvikle en håndbok til erstatning for det gamle løsbladsystemet ble avsluttet høsten 1998, og alle medlemmer fikk tilsendt et eksemplar av den nye boken i oktober. Håndboken har fått god mottakelse blant medlemmene; mange har gitt uttrykk for at det er mer hensiktsmessig å ha én bok enn de tidligere permene, som man hadde problemer med å holde oppdatert.

Den første utgivelsen ble av forskjellige grunner forsinket, og etter planen skal den neste utgaven av håndboken foreligge allerede i første kvartal i 2000. Da vil den forhåpentlig også foreligge i en elektronisk versjon.

 

Medlemsinformasjon og rådgivning
Det stilles stadig større krav til tannlegen som yrkesutøver om å være både faglig oppdatert og ha kjennskap til alle lovpålagte oppgaver. Den viktigste kanalen for løpende informasjon til medlemmene er NTFs Tidende, som i tillegg til faglig/vitenskapelig stoff kan formidle både standspolitisk tema og "nyheter", for eksempel endring av trygdereglene, før de kommer inn i håndboken.

Selv om NTF bidrar til at medlemmene får best mulig skriftlig informasjon, vil det likevel alltid være behov for å kunne stille spørsmål og be om råd fra sekretariatet i enkeltsaker. Den nye håndboken har bidratt til at medlemmene i større grad selv kan finne svar på sine spørsmål der, slik hovedstyret har ønsket. Oppfatningen i sekretariatet er at mange som nå tar kontakt, søker utfyllende informasjon og fortolkninger av det de allerede har lest i håndboken.

 

Forsikringsordninger
Etter ønske fra medlemmene har NTF i lang tid arbeidet med sikte på å opprette et eget forsikringskontor for tannleger. Arbeidet nærmet seg sin avslutning da Akademikerne ble dannet. Ut fra den tanke at den nye sammenslutningen, som utgjorde ca. 100 000 medlemmer, kunne oppnå enda bedre betingelser enn Tannlegeforeningen alene, ble arbeidet med vårt forsikringskontor stilt i bero. Det viste seg imidlertid at det ikke var mulig å samle Akademikerne om en felles bank- og forsikringsløsning. Løsningen ble for vårt vedkommende Tannlegeforsikringen etter samme opplegg som Legeforsikringen, Juristforsikringen og Veterinærforsikringen. De øvrige akademikerorganisasjonene valgte å fortsette samarbeidet med Gjensidige Forsikring og Gjensidige Bank.

Med etableringen av Tannlegeforsikringen har NTFs medlemmer fått et forsikringskontor for alle henvendelser vedrørende både forsikring og banktjenester. Banktjenestene formidles gjennom Den norske Bank og de ulike forsikringsordningene gjennom Vital Forsikring ASA. Siktemålet er at tilbudet til enhver tid – foruten å være lett tilgjengelig – også skal være konkurransedyktig. Tilbudet blir til etter forhandlinger i en overordnet styringsgruppe bestående av representanter for banken og forsikringsselskapet på den ene siden og representanter for de fire organisasjonene på den andre siden.

Avtalen er foreløpig inngått for en treårsperiode, og tanken er at Akademikerorganisasjonene etter den tid påny vil vurdere hvilke tilbydere av bank og forsikringstjenester som da har det beste tilbud.

Representantskapet har i perioden vedtatt å gjøre ansvarsforsikringen obligatorisk for NTFs medlemmer, og premien kreves inn sammen med medlemskontingenten. Forsikringen dekker ikke implantatforankret behandling som må dekkes ved en tilleggsforsikring. I NTFs tilbud om tilleggsdekning er det lavere premie for spesialister/tannleger med spesialutdanning enn for allmennpraktikere som utfører implantatbehandling

 

Trykksakstilbudet
NTF ser det også som en oppgave å utvikle trykksaker rettet mot yrkesutøvelsen og har avtale med Steenberg Grafisk as om produksjon av "NTFs trykksaker". Arbeidet med ny layout ble avsluttet høsten 1997, og ny papirjournal ble presentert på NTFs stand på landsmøtet i Trondheim samme år.

 

Kollegahjelp
Kollegahjelp er kollegial omsorg satt i system. NTF har startet arbeidet etter mønster av kollegahjelpsordningene i Den norske lægeforening og Dansk Tandlægeforening. Kollegahjelperne skal gi støtte og veiledning overfor kolleger som kan ha problemer i forbindelse med sykdom, rusmisbruk, utbrenthet, personlige kriser, klagesaksbehandling, presseomtale og "hva det ellers måtte være".

Det fremgår i NTFs Tidende hvem som er kollegahjelpere og hvor de befinner seg. Det arbeides nå med å utarbeide en veileder for kollegahjelperne og en brosjyre som omtaler ordningen.

Det er avholdt sentrale samlinger både i 1998 og 1999 for kollegahjelperne med sikte på oppbygging av nettverk og utveksling av erfaringer. Samlingene har også inneholdt faglige foredrag.

En arbeidsgruppe bestående av Ninni Haug og Liv Lyssandtræ fra hovedstyret, Geir Fjerdingen, Telemark Tannlegeforening, og Gisle Prøsch, Vestfold Tannlegeforening, har bistått Knut S. Kjølstad, NTFs sekretariat, i planlegging av seminaret i 1999 og med utarbeidelsen av retningslinjer for ordningen. Forslag til retningslinjer skal behandles av hovedstyret i løpet av høsten.

 

Samarbeid med studentene
Foreningen har i mange år satset på nær kontakt med studentene og studentenes organisasjoner, og det er etterhvert etablert en struktur som har vært fulgt også i denne perioden.

NTF har avholdt orienteringsmøter for de nye studentene i løpet av det første studieåret der president og informasjonssjef møter fra NTF. I Bergen blir møtet arrangert i samarbeid med styret i Bergen Tannlegeforening, mens vi i Oslo deltar i et møte i regi av studentutvalget der også de forskjellige fagområdene ved fakultetet, Norsk Tannpleierforening og Norsk Tannvern deltar.

Avgangsstudentene får tilbud om kurs i praksisadministrasjon over fire dager, og dette ble arrangert i juni 1998 og 1999. Kurset ble avsluttet med middag for de nye tannlegene.

Nyhetsbrevet NTF-info blir publisert i studentbladene Fasett og Tidens Tann.

Møter med representanter for studentutvalgene er avholdt tre ganger i løpet av perioden.

I tillegg til disse aktivitetene støtter NTF studentene med økonomiske bidrag til Odontologforeningen og studentutvalget ved begge læresteder, samt til deltakelse i internasjonale studentorganisasjoner.

Antallet studentmedlemmer er noenlunde stabilt på 150–170, men organisasjonsprosenten øker i løpet av studiet, slik at de fleste er medlemmer i siste studieåret.

 

Kriteriegruppen for praksisadministrative systemer
Kriteriegruppen for praksisadministrative systemer (KPS), som ble oppnevnt på hovedstyremøtet i januar 1998, består av følgende medlemmer: Carl Chr. Blich (leder), Henrik Skjerven, Svein Øksenholt, Kirsten Nerheim Ahlsen og Ingolf Myrhaug. Myrhaug har fra august 1998 representert fylkestannlegene i KPS.

Det er i gruppens arbeid lagt vekt på at offentlig og privat sektor innen tannhelsetjenesten skal stå samlet overfor dataleverandørene for å få løsninger som er best mulig tilpasset tannlegene som brukere. Gruppen har arbeidet som en brukergruppe overfor de ulike datasystemleverandørene.

KPS arbeider også for å hjelpe den enkelte tannlege til å foreta et mest mulig rasjonelt begrunnet valg når det gjelder innkjøp av datateknologi. Gruppen har som langsiktig mål at datateknologi skal være et hjelpemiddel for den enkelte tannleges arbeid med internkontroll og kvalitetsutvikling. Gruppen har derfor kommet med innspill til NTFs IT-strategi.

I samarbeid med ekstern advokat Ulf Samer er det utarbeidet en IT-informasjonspakke for tannleger. Den inneholder følgende: Veiledning om kontraktsinngåelse, kjøpekontrakt og kontrakt for serviceavtale. Informasjonspakken er presentert i Tidende og har vakt interesse blant medlemmene.

Det er videre utarbeidet forslag til standardkontrakt mellom leverandørene og NTF vedrørende deponering av kildekode. Leverandørene har ikke vært villig til å akseptere alle punktene i kontrakten, men flere av firmaene har etter NTFs påtrykk deponert kildekode hos andre (advokat eller lignende). Det arbeides fortsatt for å få de gjenstående seriøse leverandørene til å deponere kildekodene eksternt.

KPS-gruppen har foretatt en brukertest på de mest aktuelle tannlegeprogrammene, og firmaet EDB Intech er innleid for å vurdere programmenes tekniske kvalitet samt muligheter og begrensinger i fremtiden. Videre er det foretatt en spørreundersøkelse blant medlemmene om bruk av data. Denne fikk en gledelig høy svarprosent. Informasjon til medlemmene vil senere bli publisert i Tidende.

 

Hovedstyrets beretning: