Generalsekretærens tale

Foto:
TonjeCamacho 

Kommunikasjonsansvarlig, NTF

Kjære landsmøtedeltakere, og kjære alle medlemmer av Den norske tannlegeforening.

Som ny generalsekretær er det fantastisk å være her, og møte så mange av medlemmene våre, og få oppleve landsmøtet, som jeg fra dag én i foreningen har hørt så mye om.

Sekretariatet i Den norske tannlegeforening jobber hver dag for at tannleger i alle deler av landet, i privat og offentlig sektor, skal få faglig påfyll, best mulig rammebetingelser og god juridisk rådgivning.

Som medlemmer har dere, med rette, forventninger til hva vi i sekretariatet kan og bør bistå med. Oppgavene våre spenner over et bredt spekter, men det er ingen tvil om at det skal være medlemmene i sentrum.

Siden det første landsmøtet med fagprogram, helt tilbake i 1892, har vi vært en viktig tilbyder av etterutdanning, med god faglig bistand fra de beste på sine respektive fagfelt.

Vi er opptatt av å gi et tilbud som er mest mulig tilpasset en travel hverdag i klinikken, og har derfor satset på digitale kurs og webinarer. Pandemien var krevende for oss, men var det noe vi lærte, så var det at det vi også kan levere gode tjenester og få til god medlemsservice digitalt.

Medlemsservice er et område som favner bredt. En kompetent og hjelpsom stab svarer på det meste, fra spørsmål om medlemskap og registrering av kurs, til komplekse juridiske problemstillinger, hvor rådgivning og advokatbistand er nødvendig. Vi hjelper dere gjerne!

I tillegg til den bistanden som gis på telefon, e-post og i møter, er vi veldig opptatt av å ha en nettside med god og oppdatert informasjon – og verktøy som dere kan bruke når dere trenger det.

Et annet viktig område er selvsagt fagpolitikken. NTF mottar en rekke høringer, og svarer for å kunne påvirke ut fra vårt faglige ståsted på en rekke områder innen helse og arbeidsliv. Politisk påvirkning, og god og profesjonell dialog med myndigheter og samarbeidspartnere, er også en viktig del av vår hverdag. Dette er nødvendig for at vi skal bli hørt, og for kunne være en relevant aktør også utover det rent tannhelsefaglige.

Gjennom Akademikerne Pluss er vi glade for å kunne tilby medlemsfordeler som vi vet er nyttige. Gode bank- og forsikringstjenester er viktig – for oss som privatpersoner og som næringsdrivende. I tillegg kommer mange andre fordelsavtaler, så hvis du ikke har gjort det allerede, er det lurt å laste ned appen for å få full oversikt over avtalene og de gode rabattene. Vi i NTF er, sammen med de andre foreningene i akademikerfellesskapet, en pådriver for å utvide tilbudet med det som er relevant, til beste for dere.

Med forslagene som ligger i NOUen vet vi ikke helt hvor veien går, men det vi vet, er at det nok er en lang vei før det i det hele tatt skjer noen strukturelle endringer. Sekretariatet har rigget seg for å levere en god høring, basert på innspill fra hele organisasjonen. I parallell med dette skal vi selvsagt opprettholde alt det andre dere trenger fra oss som forening.

Digitale verktøy og møteplasser er imidlertid ikke nok. Vi trenger også å møtes fysisk, og til det er jo landsmøtet en veldig god arena for både faglig og sosialt påfyll. Fra NTFs sekretariat har vi jobbet mye med å få et fagseminartilbud som favner bredt, slik at alle kan velge den menyen som passer best ut fra ønsker og behov.

De sosiale rammene har vi også lagt til rette for, med bursdagsfest og mingling, og her er hver og en av dere særlig viktig for at vi skal få den møteplassen vi ønsker.

Vi er her for dere, og kan love at sekretariatet, som vi har gjort i 140 år, fortsatt skal levere de tjenestene dere trenger.

Godt landsmøte!