Nordental 2020:

Digital utstilling fungerte godt teknisk

Årets Nordental ble gjennomført som en digital utstilling. 26 utstillere hadde meldt seg på, og fire av dem hadde valgt en plusspakke, der eksponeringen var ekstra stor. Deres logoer kom alltid opp på første side i lobbyen når man logget seg inn. De øvrige 22 lå på en link samme sted. Det hele var enkelt å håndtere og fungerte stort sett upåklagelig.

KjetilReppen 

Tekst

Oral-B lanserte tannbørsten iO på Nordental 2020.

Tidendes utsendte var innom alle utstillernes presentasjoner. Av de fire plussutstillerne var det bare Oral-B som hadde direkte videolink, der man umiddelbart fikk kontakt med utstilleren. Flere vanlige utstillere hadde det samme. Veldig bra! Alle hadde oversiktlig presentasjon av kontaktpersoner der man kunne be om et møte, og i tillegg var det mulig å laste ned informasjonsmateriell og brosjyrer.

Jeg savnet informasjon om telefonnumre og e-postadresser til kontaktpersonene.

Rent teknisk fungerte utstillingen fint.

Plussdeltakerne

Oral-B benyttet anledningen til å lansere nyheten Oral-B iO.

Denne el-børsten er helt ny på alle måter. Batterikapasiteten er ekstremt god, og teknologien ellers er bedret på alle punkter. Oral-B iO har nå lineær magnetisk motor, den er oscillerende roterende med mikrovibrasjoner, den har «smart» trykksensor og har fått nye børstehoder. Den er også interaktiv. Oral-B iO er en lekker, liten og avansert datamaskin.

Oral-B viser til metaanalyser som dokumenterer at disse børstene leverer bedre munnhygiene enn en vanlig håndholdt tannbørste. Foreløpig selges de bare på depotene og hos Elkjøp.

Lic Scadenta var også plussutstiller og presenterte Anolyte for overflatedesinfeksjon. Produktet er alokoholfritt og i stedet basert på hypoklorsyre. Det er norskprodusert og dokumentert effektivt mot alle virus, bakterier og sopp. Kan også brukes til fogging. Selges kun hos Lic Scadenta for dentalbransjen.

I tillegg presenterte de Quicksleeper 5, effektiv og komfortabel fotstyrt anestesi. Dette er et produkt pasientene vil sette pris på. Lic Scadenta hadde også gode tilbud på Opalescence, blekemiddelet som fyller 30 år i år.

Lic Scadenta hadde med seg Quicksleeper 5 til årets digitale utstilling under NTFs landsmøte.

Jacobsen Dental AS var en tredje plussutstiller og fokuserte som alltid på Cerec.

Det er 35 år siden den første Cerec-maskinen så dagens lys i Zurich i Sveits. Det revolusjonerende konseptet som da ble presentert har kontinuerlig blitt utviklet og forbedret og på Nordental i fjor ble Primescan, flaggskipet i serien, lansert. I år ble den tilhørende Primemill,som skal ta freseteknologi til nye høyder, lansert. «Ny tann på timen» er slagordet.

På forbruksvaresiden har Jacobsen Dental fokus på Castra, deres nye lager- og innkjøpssystem.

Jacobsen Dental inviterte forøvrig til en utstilling i sine egne lokaler under Nordental.

Technomedics var den fjerde plussutstilleren, og hadde mange interessante produkter å vise frem. De nye Race EVO-filene fra FKG må bare prøves. De representerer en oppsiktsvekkende forbedring innen endo!

Et førsteklasses dentalt kamera, OXO 4 K, ble også presentert. Utmerket til så vel dokumentasjon som undervisning.

Jacobsen Dental AS lanserte Primemill som hører til Primescan.

Technomedics viste produktet ExamVision visir, som beskytter både luper og ansikt.

Et meget viktig og interessant produkt er ExamVision visir, som finnes i flere størrelser og er spesielt konstruert for bruk utenpå alle typer lupebriller. Et nyttig hjelpemiddel akkurat nå!

Øvrige utstillere

De øvrige 22 utstillerne hadde alle laget fine presentasjoner.

Artinorway Gruppen presenterte sin kompetanse og sine ambisjoner på en fin måte. Her er det mye kompetanse og et ønske om å være ledende. Illustrert med en fin video!

Colgate hadde laget en flott presentasjon og informasjonsfilm om Duraphat tannkrem som nå er blitt reseptfri. I tillegg var informasjonsmateriell lett tilgjengelig. Dette var veldig bra!

Colloseum Tannlege (ColloseumklinikkenAS) presenterte seg med fine informasjonsvideoer. Dette er en stor og viktig aktør i tannlegemarkedet.

Coltene viste en flott video om infeksjonskontroll på klinikken. Presentasjonen påpekte alt vi må passe på og viste hva Coltene har av utstyr og midler til desinfeksjon. En viktig og veldig fin presentasjon.

Danske bank er NTFs samarbeidspartner når det gjelder banktjenester, og under Nordental var det kampanjerente.

Dental Spar er store på forbruksmateriell og gunstig på pris. Bestilling gjennom Ordre-Appen forenkler bestillingsrutinene.

Dental Sør er totalleverandør for tannklinikker når det gjelder utstyr, innredning og service. De er store i markedet og presenterte seg med en fin video. De representerer Heka og Kavo.

Rønvig Dental viste frem Calaject, andre generasjon datastyrt anestesi. En fin video demonstrerte bruken. Dette er elegant og skånsomt, og så smertefritt det er mulig å få det.

Storebrand er NTFs samarbeidspartner når det gjelder forsikring. Det betyr gunstige priser og gode tilbud.

Straumann hadde en enkel og informativ side, og er godt kjent for alle som arbeider med implantater.

Tannhelse Uten Grenser (TUG) er en uavhengig og nøytral hjelpeorganisasjon som arbeider med frivillige i land der tannhelsetilbudet er svært dårlig. TUG kan vise til store prosjekter i fattige land der mange har fått god hjelp.

Tannlegeregnskap er et autorisert regnskapsbyrå og konsulentfirma som skreddersyr gode løsninger for tannleger. Det betyr mer tid til pasientene.

Telenor tilbyr optimale tele- og datatjenester til konkurransedyktige priser.

Ikke minst er Telenors fokus på bedriftenes datasikkerhet er viktig for brukerne.

Unident leverer stadig spennende produkter, og er som regel tidlig ute med godbitene. Unident bygger også klinikker og leverer nødvendig utstyr.

Zendium leverer tannkremer uten SLS, og som har en sammensetning basert på blant annet enzymer og proteiner som finnes naturlig i munnen. En mer skånsom tannkrem.

Dental Direct er storleverandør av forbruksmateriell. De har eget lager i Norge, rask levering og alltid gode tilbud.

Proteket hadde en flott og informativ video. Proteket har laboratorier i Oslo, Bergen, Trondheim, Tønsberg og Bodø, og er i front på mange områder. Her er det mye kompetanse og erfaring. De tilbyr utleie av 3Shape skanner og opplæring i bruk av den.

Opus Dental er et ledende administrasjons- og journalsystem for tannklinikker. De kan vise til 18 000 brukere og 25 års erfaring. Nytt er at Opus Dental i løpet av 2021 vil bli lansert med skytjeneste, OpusCloud. Med dette får man et program som kan styre alle arbeidsprosessene på klinikken. Opus hadde laget en meget informativ video om dette.

GSK presenterte sine Sensodyne-produkter, en serie tannkremer som gir dokumentert lindring av ising i tennene. I tillegg viste de frem Parodontax, en tannkrem som hjelper til med å stoppe og forebygge blødende tannkjøtt. Virkestoffet er natriumbikarbonatpartikler.

Ferrule media er Norges ledende utvikler av informasjonsprodukter innen tannhelse, og de har utviklet meget gode produkter til bruk på klinikken, hjemmesiden og venteværelset. Informasjon er en pålagt og viktig del av tannbehandling, og med produktene fra Ferrule er vi langt på vei. Anbefales.

NTF og NTF student hadde også presentasjoner på den digitale utstillingen.

Alle utstillerne hadde, som sagt, fine og oversiktlige presentasjoner.

De utstillerne Tidende snakket med var i varierende grad fornøyde med Nordental slik den ble i år.

Men som en spesiell bonus kunne utstillerne følge fagprogrammet på nettet de også. Det satte de stor pris på, de er jo en viktig del av teamet, og det er viktig med et innblikk i den kliniske hverdagen til tannlegene.