Sosiale medier

F12-03-034.eps

Internettbruken har økt mye de siste årene - både i antall personer og antall timer. I fjor var 88 prosent av den norske befolkningen mellom seks og 79 år daglig på nettet. Av dem som var innom internett i løpet av en dag, hadde 64 prosent vært innom Facebook. 22 prosent hadde vært innom andre sosiale medier.

«Sosiale medier er nettbaserte tjenester som legger til rette for mange-til-mange-kommunikasjon og hvor innholdet i stor grad skapes av brukerne selv.» (Store norske leksikon).

De tradisjonelle kommunikasjonsmønstrene er i endring. Kanaler som Facebook, Twitter og blogger skaper nye arenaer for informasjonsformidling, samfunnsdebatt og meningsutveksling - i et omfang vi aldri tidligere har sett. Dette byr på nye muligheter og utfordringer for alle som driver med omdømme- og kommunikasjonsarbeid.

NTF har de siste årene satset på digital kommunikasjon, og sosiale medier har selvfølgelig vært en vesentlig del av satsingen. I tillegg til nettstedet, som er den viktigste kommunikasjonskanalen vår, blogger både tillitsvalgte og sekretariatet på tannblogg.no. NTF har fått egen facebookside og twitterkonto (@Tannlegefor), i tillegg til at jeg selv er på Twitter (@TannlegeCamilla) som president i NTF. Vi har tatt i bruk et nytt program for nyhetsbrev som gjør oss i stand til å skreddersy utsendelsene og måle responsen. Vi har også laget et eget, lukket medlemsforum, www.medlemsforum.no, hvor vi ønsker at NTFs medlemmer skal ha faglige diskusjoner eller komme med politiske ytringer og innspill.

Sosiale medier er fremtiden, og det muliggjør raskere og enklere kommunikasjon på mange arenaer. Samtidig skapes nye utfordringer. Den private sfæren utvides og utfordres, og grensene mellom det profesjonelle og det private er blitt mer uklare, så også spillereglene.

De nye utfordringene er særlig etiske. Rolleforståelsen er vesentlig når man bruker disse kanalene, og en refleksjon over egen rolle og egen profesjonalitet er nødvendig når man anvender dem. Hvem er jeg når jeg deltar med synspunkter og meninger på Facebook, og ikke minst hvem blir jeg oppfattet som? I NTFs egne kanaler er det foreningens offisielle synspunkter og meninger som blir formidlet. Men hva med sentrale og lokale tillitsvalgte som er på sosiale medier? Hvem representerer vi? Når blir vi sett på som privatpersoner, og når blir vi sett på som tillitsvalgte?

Mange etterspør kommentarer og innspill fra presidenten eller hovedstyret på ulike facebookgrupper eller andre sosiale medier. Da skal man ha tunga rett i munnen. En viktig regel når du ytrer meninger i en debatt er å alltid skrive hvem du er og hvem disse meningene representerer. Altså: Vær tydelig på om du skriver på vegne av deg selv eller på vegne av NTF. Dette er ikke alltid like enkelt.

For å ta meg selv som eksempel. Jeg twitrer som president i NTF på @TannlegeCamilla. Det står tydelig i profilen min at jeg twitrer om tannhelsepolitikk og aktuelle saker som angår NTF og våre medlemmer. Jeg blogger som president og jeg skriver på nettstedet og på www.medlemsforum.no. Det er altså her jeg uttaler meg som NTFs president og også her jeg kan delta i ulike debatter.

Jeg har imidlertid også en privat facebookprofil. Jeg er selvfølgelig fortsatt opptatt av tannhelse og tannhelsepolitikk, jeg er jo tannlege. Men her deler jeg også andre mer private ting med venner og bekjente. Her er jeg Camilla og ikke president i NTF. For NTFs meninger må dere alle forholde dere til våre offisielle kanaler, og vi oppfordrer dere til å bruke disse!

En annen fallgruve er innholdet som legges ut på sosiale medier. Hva kan vi legge ut av bilder og opplysninger uten å få samtykke? Hva skjer med informasjonen etter at den er lagt ut?

Vi bør være forsiktige med sensitiv informasjon. Husk at du alltid er personlig ansvarlig for innhold du publiserer og videreformidler. Innhold som publiseres på web, kan være vanskelig å slette og kan bli liggende tilgjengelig i mange år fremover. Bilder som legges ut på Facebook blir eksempelvis Facebooks eiendom og kan brukes av dem uten forespørsel. Ønsker man å dele pasientbilder på Facebook må det hentes inn spesifikk tillatelse til bruk på sosiale medier - også for bruk i lukkede grupper. Innholdet i lukkede grupper kan lett spres over nettet. Derfor er det svært viktig å vise respekt for andre og å holde seg til fakta. Husk også at alt som blir «sagt» på Facebook, er å oppfatte som offentlig, selv om det er på en lukket gruppe (alle grupper over 20 personer er «offentligheten»).

Så tenk dere om, men benytt gjerne de ulike mulighetene for å kommunisere med hverandre og NTF på sosiale medier. De sosiale mediekanalene representerer så avgjort fremtiden, og de har et enormt potensial for både oss og dere. Lykke til med kommunikasjonen!

Camilla HansenSteinum