Tar bilder for hele verden

Tannlege Espen Mortensen tar spektakulære naturbilder som blir brukt i en verdensomspennende reklamekampanje. - Det er fantastisk for meg å jobbe proft som fotograf, sier han.

F14-06-030.eps

Et av de spektakulære bildene til den verdensomspennende reklamekampanjen for Sympatex. Foto: Espen Mortensen.

I Lofoten stiger fjellene rett opp fra havet.

- Rått og mektig. Naturen i Lofoten kan nesten ta pusten fra deg, sier Mortensen. Han er tannlege på Tanntorget i Svolvær og kombinerer tannlegeriet med profesjonell fotojobbing.

En av de mest spesielle fotojobber som han har gjort, var for tyske Sympatex, et verdensomspennende selskap som driver med membranteknologi for fjellsko og mye annet. Sjefen i Sympatex var til stede under ekstremsport-arrangementet Free Ride i Lofoten, og der var Mortensen sjeffotograf. Bildene og naturen falt i smak.

F14-06-029.eps

- En dag, noen måneder etter arrangementet, fikk jeg en epost fra Tyskland der det stod at Sympatex hadde bestemt seg for at naturen i Lofoten skulle være bakgrunnen i deres neste verdensomspennende reklamekampanje. Jeg ble innleid som fotograf, før de bestilte reklamebyrået som jeg skulle arbeide sammen med. Reklamebyrået ble bekymret da de hørte at en tannlege skulle være kampanjefotograf for en så stor jobb, sier Mortensen. Reklamekampanjen kostet 200 000 euro

Han jobbet med kampanjen en uke om vinteren, og en uke om sommeren, og tok til sammen 20 000 bilder i Lofoten. Han arbeidet som fotograf sammen med reklameteamet som blant annet besto av modeller og en art director som styrte Mortensens fotojobbing svært detaljert. Mortensen fikk 10 tettskrevne A4-sider med forklaringer på hvordan bildene skulle tas. Ingenting skulle foregå tilfeldig.

Tåkehav

Den uken Mortensen jobbet med bildene om vinteren, lå Lofoten i tåkehavet hele tiden, slik at han ikke fikk tatt bildene med den prektige naturen som bakgrunn. Det ble stress. Teamet reiste til Tyskland igjen. Men Mortensen leide inn noen modeller, noen uker senere, for en dags fotojobb før han tok påskeferie. Da falt alt på plass i finværet. Og bildene kan man se i Sympatex-kampanjer over hele Europa, Amerika og Asia. De er brukt i trykte magasiner, plakater, på internett og mye annen form for reklame. Kampanjen ruller fortsatt rundt om i verden.

Et av bildene fra denne foto-shooten ble trykket på et kjempestort reklamebanner som ble brukt under Ispo-messa, en produktmesse for ski, telt og annet fjellutstyr i München. Banneret var fem ganger femten meter stort. Tøft. Noen av de tøffeste bildene til Espen Mortensen kan du se på www.sympatex.com, alle bildene som ruller på førstesiden er hans.

F14-06-031.eps

Bildet av kona og et av deres barn, fotografert i Lofoten. Bildet er brukt i store reklamekampanjer. Foto: Espen Mortensen.

- Hvordan opplever du å ha levert reklamebilder til en så stor kampanje?

- Utrolig tilfredsstillende. Det var mye press. Og en dyr kampanje. Det morsomste er at bildene jeg tok ut fra mine egne ideer ble brukt, ikke de som var detaljert planlagt av reklamebyrået på forhånd. Jeg fikk min signatur på bildene, sier Mortensen.

- Det var fantastisk å arbeide med foto på et slikt nivå og spennende å jobbe sammen med så proffe folk med høye krav til resultatet. Dette er folk som for eksempel arbeider i studio i Tyskland der en modell koster 60 000 kroner om dagen.

Mortensen er nøye med å påpeke at det finnes mange gode fotografer i Norge, og at han ikke er spesiell i denne sammenhengen. Men han har funnet sin egen stil, sin signatur på aktivitetsbildene. Andre tar bilder på en annen måte.

Hotell og kraftselskap

Thon-hotellet i Svolvær har mange flotte, store bilder på veggen inne i hotellet, signert Espen Mortensen. Lofot-kraft bruker bilder han har tatt på sine nettsider. Salt.nu er et spesielt innovativt selskap som i likhet med mange andre også bruker ham som fotograf.

- Det spennende med å jobbe for bedrifter på denne måten, er å være med og skape en visuell profil sammen med grafisk designer og kunden.

- Jeg har en stor fordel som bor på en utrolig kul plass, Lofoten. Og her er jeg lommekjent i et område med utallige fotomuligheter. Lofoten er en av verdens beste locations for reklameteam som tar bilder innen livsstil, ski, klær, opplevelser. Hvert år kommer det store reklameteam til Lofoten for å gjøre jobber.

Med Norskehavet på utsiden og Vestfjorden på innsiden, ligger Lofoten nærmest ute i havet. Det gir mye skiftende vær.

- Her i Lofoten har vi et spesielt lys som endrer seg raskt. Vi kan ha fire årstider på en dag. Og vi får spesielle pastellfarger - for eksempel lilla, rosa og blått - når sola er borte på vinterstid, sier han.

F14-06-032.eps

Bildet er tatt fra fjellet Presten i Lofoten, og legg merke til ørnen. Foto: Espen Mortensen. (Bildet er også brukt i Tidendes sommernummer i 2010)

Mer enn vakkert

Espen Mortensen har med seg fotoapparatet nærmest uansett hvor han ferdes. Slik var det også da han som redningsmann var med på en øvelse på fjellet Presten i Lofoten. Han satt på ei fjellhylle og ventet på at helikopteret skulle hente ham. Ventetiden benyttet han til å fotografere naturen. I stedet for å ta et vanlig naturbilde, så vendte han denne gang kameraet nesten rett ned mot sjøen.

- Motivet er vakkert. Og jeg har fotografert fra dette stedet mange ganger. Plutselig kom det en ørn flyvende. Det er ørnen som får bildet til å bli mer enn vakkert. Med ørnen blir bildet spesielt. Det vanskeligste med å ta bilder er ikke det tekniske, det har jeg i fingrene, men det å finne rett vinkel, rette tidspunktet for å ta bildet og det riktige uttrykket i motivet. Jo mer erfaring man har, desto mer `flaks' får man. Det handler på en måte om å se situasjonene før de skjer.

- Hvordan opplevde du å ta blinkskuddet med ørnen?

- Jeg så bare i søkeren. Og tenkte at dette kunne bli et skikkelig bra bilde. Da jeg så hvor vellykket det ble, fikk jeg frysninger. Greier jeg å ta to gode bilder i løpet av ett år, så er jeg fornøyd. Bildet med ørnen var et av de to, det året.

En annen gang fotograferte han sin kone, Cathrine da hun løp foran et av deres barn på en strand i Lofoten. Kommunikasjonen mellom mor og barn ble helt spesiell i retning horisonten. Bildet ble brukt i en stor reklamekampanje da høgskolen i Bodø ble universitet. Cathrine er for øvrig også tannlege på Tanntorget i Svolvær.

Espen Mortensen har levert bilder til mange andre, blant dem er Visitnorway, som har reklamert for Norge med Lofoten-bildene hans. Folkeaksjonen mot oljeboring i Lofoten bruker også bilder han har tatt.

- Jeg mener tannleger er de eneste som bør få lov til å bore i Lofoten!

- Hvordan er det å ha to jobber, med andre ord å være både tannlege og fotograf?

- Som tannlege føler jeg meg privilegert, det er en kjempespennende jobb, utfordrende og alltid noe nytt å lære. Fotografering er kreativt på en annen måte.

Jeg trives veldig godt med begge jobbene.

- Jeg er opptatt av å verne om familielivet. Derfor har jeg profesjonalisert fotojobbingen min til dagtid. Mine foto-oppdragsgivere kjøper meg ut fra tannklinikken, sier Espen Mortensen.

- Har du noen fototips?

- Ta mange bilder. Lær deg å se når det kan bli gode bilder før du tar opp kameraet. Mange bruker automatikken, enten de har et speilrefleks kamera til 15 000 kroner eller et rimelig kompaktkamera. Det gir OK bilder. Men blinkskuddene får du når du har lært deg å stille inn fotoapparatet manuelt, sier Mortensen.

Han gir et eksempel: Tar du bilder av ungene dine julaften, på automatikk, risikerer du at blitsen blir så kraftig at barnet blir nesten hvitt i ansiktet, mens bakgrunnen blir helt mørk. Riktig bruk av blits og godt innstilt kamera, ville gitt fine lystoner i ansiktet og fått med folkene som sitter i bakgrunnen.

- Men på dagtid er det ofte fint lys, og man kan lykkes med å ta et OK bilde ute med automatikk?

- Jeg synes det er best å ta bilder utendørs om morgenen eller kvelden, når lyset er i endring. Da får jeg det magiske lyset, sier han.

- Hva er drivkraften din for å ta bilder?

- Jeg vil formidle opplevelser. I begynnelsen var drivkraften å formidle mine egne opplevelser og mine venners opplevelser, etter hvert ble det også profesjonell jobbing. Om folk sier: Oj, i det bildet var det god stemning. Eller: Wow! Det var et flott sted, så har jeg oppnådd mye, sier Espen Mortensen, som alltid er på utkikk etter nye blinkskudd.

Harald Vingelsgaard