Sannhetens øyeblikk:

Svar til Günther

Jeg har forståelse for at den nyanseløse kritikken fra Forbrukerrådet har vært et stort traume for de testede tannlegene. De av tannlegene som tok kontakt med oss fikk bistand til å svare mediene. Det kan diskuteres om vi aktivt burde kontaktet alle de berørte tannlegene. Det er et innspill som vi tar med oss til en annen gang, om vi skulle komme opp i en liknende situasjon igjen.

Når Liz Günther antyder at vi ikke skulle respektere sperrefristen er jeg dypt uenig med henne. Det er Forbrukerrådets oppgave å utføre tester av alle typer varer og tjenester. De kommer til å teste tannlegetjenester også i framtida. Brøt vi sperrefristen denne gangen, forblir vi uvitende til når Forbrukerinspektørene eller Dagsrevyen går på lufta neste gang. Da kan vi ikke hjelpe noen.

Selv om NTF kan synes passive utad, har aktiviteten vært stor. Saken var stort anlagt både i Aftenposten og i NRK, men forsvant likevel fra offentlighetens søkelys allerede etter to-tre dager. Saken har heller ikke fått noe politisk etterspill. Dette kunne ha utviklet seg helt annerledes.

For publikum er det trist at Forbrukerrådet kun bidrar til å skape frykt og uro. De kunne gitt oss en viktig debatt om diagnosenivå, pasientinformasjon og behandlingsvalg. I stedet valgte de sensasjonsoppslag, skandalisering og ensidig fokus på enkeltpersoner. Det er skammelig.

Og det tror jeg vi er enige om!

Richard R.Næss 

generalsekretær, NTF

richard.naess@tannlegeforeningen.no