PÅ NETT

Facebook svarer Datatilsynet

Facebook har svart på de nordiske datatilsynsmyndighetenes spørsmål angående lagring og bruk personopplysninger, forteller Datatilsynet på sine nyhetssider.

Henvendelsen ble sendt i juni i år, og i et ni siders langt brev har Facebook besvart alle spørsmålene.

- Facebook har på noen områder til dels gitt oss bekreftelser på antakelser vi har hatt, mens de på andre områder har sagt at «slik er det ikke». Begge deler er tilbakemeldinger som selvsagt er nyttige for oss tilsynsmyndigheter og ikke minst også for Facebooks nordiske brukere, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet.

Målrettet bruk av opplysninger

Facebook bekrefter blant annet at det brukeren skriver på veggen blir benyttet til å målrette reklame. Selskapet understreker imidlertid at de ikke videreformidler personopplysninger til andre selskaper, ut over hva brukeren selv aksepterer ved å installere såkalte tredjepartsapplikasjoner. Det samme gjelder for foto og video. Når det gjelder ip-adresser oppgir Facebook at disse lagres i inntil 90 dager, men da kun til bruk for administrasjon og sikkerhet, ikke for markedsføringsformål. Selskapet bekrefter også at de anser seg å være underlagt europeisk personvernlovgivning fordi de har sitt europeiske hovedkontor i Irland.

- Vi vil ha et oppfølgingsmøte med selskapet i løpet av høsten, sier Bjørn Erik Thon. - Her vil vi blant annet gå ytterligere inn på hva som registreres via «liker-funksjonen» , «Facebook analytics» og bruken av cookies, fortsetter han.

Konstruktiv dialog

Thon understreker at personvernmyndighetene gjennom denne typen åpen og konstruktiv dialog med Facebook får mulighet til bedre å forstå hvordan sosiale nettsamfunn fungerer og vil kunne utvikle seg videre. - I den videre dialogen med Facebook vil vi forsøke å påvirke selskapet til i større grad å ta utgangspunkt i at brukerne bør få mulighet til å «velge inn» nye funksjoner når de lanseres, fremfor å måtte «velge bort» i etterkant. Et slikt prinsipp er i bedre samsvar med europeisk personverntenking enn hva Facebook har tilrettelagt for i dag, avslutter Thon.