Nordental 2010:

God oppslutning, god bredde

Den årlige utstillingen på landsmøtet er for mange minst like viktig som faglig påfyll i form av kurs og foredrag. Utstillingen gir oss tid og anledning til å se på nyheter og til å gjøre gode kjøp av nytt utstyr og av forbruksmateriell – og den er en viktig sosial arena.

Mange benytter anledningen til å gjøre en handel på Nordental. Foto: Ellen Beate Dyvi.

Også i år var det god oppslutning fra de fleste sent­rale aktører i dentalbransjen. I tillegg var en rekke organisasjoner og leverandører av andre relevante tjenester representert.

Årets Nordental var laget over den samme lesten som tidligere. Den var oversiktlig og gjenkjennelig og det var god plass ­både på den enkelte stand og i vandregangene. Utstillerne hadde også lagt mye arbeid i å gjøre det trivelig for kundene sine. En vandring gjennom messen viste at dentalbransjen har stor bredde i sine tilbud.

Best Dental hadde mye å by på, og alginatblanderen, som alltid kunne levere homogen og ensartet alginat på få sekunder, var absolutt interessant. Demonstrasjonen av denne var overbevisende.

Fargerike klinikklær muntrer opp.

Dental Sør viste frem det siste på unitfronten.

Johnson&Johnson/Philips Sonicare presenterte sin nye Listerine, som endelig har fått et akseptabelt fluorinnhold (0,05%). Listerine er markedsleder i USA og kanskje kan den nye varianten gi et løft her hjemme. På samme stand ble Philips’ nye elektriske tannbørste også vist frem. Den har en annen børstebevegelse enn Brauns Oral-B og kan kanskje bli en hard konkurent til Brauns el-børste som til nå er den som har solgt mest i Norge.

Health Workers leverer klinikktøy i all verdens farger. Det var mange modeller å velge mellom, så her kunne man gjøre valg som vil gi klinikken et fargerikt preg. Stoffene ble presentert som krøllfrie og prismessig var klinikktøyet fra Health Workers absolutt konkurransedyktig.

Opus Dental hadde en stand som var meget godt besøkt. Og ikke uten grunn. Oppdatering til 7.0 på grunn av Helsenett og trygd har skapt mye forvirring og frustrasjon. Rykter om at maskiner og utstyr må skiftes har versert. Men representantene for Opus var godt forberedt og mange ble nok ve­sent­lig klokere og litt mind­re stresset etter besøket på denne standen.

Norsk Dental Depot (NDD) er et fullservice depot med topp kompetanse, som leverer og skaffer det meste. NDD presenterer seg med rette som total­leverandør til hele tannhelseteamet. NDD hadde en stor og oversiktlig stand som var meget godt bemannet. Det manglet ikke på gode tilbud, og som vanlig var servicen på topp.

Duraphat tannpasta kommer, og blir reseptbelagt.

Best Dental var best i test med sin alganatblander.

Colgate er innovative på tannkremsiden. De fleste har vel fått med seg den nye Sensitive Pro-Relief som ser ut til å ­være svært effektiv mot ising. Men mer interessant er de­res Duraphat tannpasta, med 5000 ppm F-. Den kommer til Nor­ge med det førs­te og vil bli et etterlengtet supplement i behand­lingen av pasienter med høy karies­aktivitet. En rekke kliniske tes­ter viser flotte resultater. Duraphat tannpaste blir reseptbelagt.

Dental Spar hadde også mye å vise frem, men mest interessant var Grindcare. Dette er et instrument som registrerer og måler muskelaktiviteten hos bruksister under søvnen. Muskelaktiviteten initierer små elektriske impulser som skal bryte «bruksismesyklusen». Tes­ter gjennomført ved Universitetet i Århus kan indikere at dette er effektivt.

Unident hadde en flott stand, og det var ultralydapparatet P5 Newtron line som fanget oppmerksomheten. Apparatet var meget enkelt å bru­ke og hadde funksjoner for varsom scaling, endodonti, grovere scaling og for løsning av stifter og kroner. Apparatet kunne meget enkelt konverteres til helt sterilt arbeid. Dette produktet bør ­være interessant for de fleste.

Dental Sør hadde også en stor og fin stand. Det er fristende å trekke frem den nye KaVo-uniten som ble presentert. Den heter KaVo ESTETICA E50 og har innebygget alt vi kan øns­ke oss av ny teknologi og funksjoner. Den trådløse fotpedalen indikerer ni­vået på resten, så dette kommer til å bli et valg for dem som er litt kresne, og som vil ha det beste. Men Dental Sør hadde mer å by på. ELIO led-arbeidslampe med integrert videokamera med autofokus. Bildene går rett inn på skjermen på uniten.

3M presenterte nyheter på materialfronten. Det handlet om Filtek Supreme XTE som er en videreutvikling av 3M ESPEs kompositter med nanoteknologi. Leveres i et fantastisk fargeutvalg. Dette er ma­te­ria­let for dem som virkelig ønsker å levere topp estetikk med kompositt. Vi ble også vist varianten XTE flowable. RelyX Unicem 2 som er en selvetsende og selvbondende resinsement ble presentert i en hendig automixsprøyte.

Danident hadde et hendig og lite apparat for sikker fjerning av brukte kanyler fra sprøytene våre. Det er altfor lett å få stikkskader når kanyler skal skrus av og smitterisikoen er jo alltid der. Apparatet var meget enkelt å bru­ke og burde vel egentlig finnes på enhver klinikk.

Tonne Dental presenterte Kodaks trådløse intraorale videokamera, Kodak 1500. Det er lite og meget elegant og opplagt svært brukervennlig. Kodaks teknologi er i fremste rekke og billedkvaliteten er fremragende.

Jacobsen Dental viste frem et roterende batteridrevet instrument til feste av implantatskruer. Instrumentet har justerbar torque fra 8Ncm til 40Ncm. Det kan brukes på de fleste implantatskruene på markedet. Dette burde være interessant for alle som driver med implantologi og vil ha optimal kontroll med torquen på en enkel måte. På MaxFac Dental s stand var det mange interesserte. Her ble det nylanserte sinuslift-kittet fra OSSTEM som muliggjør løfting av sinusslimhinnen før plassering av implantatet demonstrert. Dette kan brukes til alle implantatsystemer.

Årets Nordental føyer seg pent inn i rekken av utstillinger som presenterer utvalget og bredden i dentalbransjen. Størrelsen gjør den overkommelig og utstillerne er til stede med god kompetanse.

Det var in­gen tydelige trender som preget årets Nordental. Men alt i alt var det en oversiktlig og god utstilling ­både for de kjøpelystne og for dem som bare var der for å se.

Det gjelder å følge godt med når selgeren viser frem og forteller. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix.

Tekst og foto:
KjetilReppen