Kommunikasjonsstrategi

Har NTF noen strategi når det gjelder samfunnskontakt og medier? Spørsmålet er reist, og det fortjener en kommentar i denne spalte. Noen kan fristes til å tro at jo mer du er i søkelyset, jo bedre er det. Men i kampen om oppmerksomheten gjelder det å bli sett og hørt på den måten vi ønsker. Vi ønsker å bli husket for å ha gitt et positivt inntrykk. Den som klarer å stå fram med høy grad av troverdighet og samtidig har stor synlighet, har det helt topp, mens den som sliter med lav troverdighet og har problemer med å synes, har det ikke like bra. NTF har over tid arbeidet for å bygge opp foreningens og medlemmenes troverdighet. Når synligheten til tider synes å mangle, kan man alltids si at vi har et forbedringspotensial. Det har vi prøvd å gjøre noe med gjennom å stille opp og besvare de spørsmål vi blir stilt. Det er etter min mening en klok holdning.

For oss i ledelsen er det en stadig avveining om når vi skal «slå til» og om hvor aktive vi selv skal være for å komme i søkelyset. Journalister av i dag er ofte svært pågående, og det er mange mediekanaler som er på jakt etter gode saker. Mitt inntrykk er at de henvendelser som NTF får, er godt begrunnet og at vi – jevnt over – blir skikkelig behandlet. Vi må tåle at det rettes kritisk søkelys også på vår bransje, og at det stilles vanskelige spørsmål med «vinklinger» som vi ikke liker. NTF har i dag en klar strategi for hvordan slike henvendelser skal håndteres. Den er stort sett i tråd med de «retningslinjer» som har vært fulgt de senere år. Vi er bevisst på å fremme dialog heller enn å komme i konfrontasjon. Det siste tjener svært sjelden vår sak. Så må vi bare erkjenne at vi til tider kunne vært dyktigere til å få meddelt et klart og tydelig budskap. Dette er noe det arbeides med kontinuerlig.

Det aner meg at vi blant dem som er kritiske til vår strategi, finner dem som mener man heller bør sparke inn døra enn å stanse og lytte. Dette har ikke vært NTFs politikk, og det blir det heller ikke i de kommende to år, hvis ikke noe ekstraordinært skulle skje. Vi har ikke dårlig erfaring med å bruke dørsprekken. Over tid har vi brukt betydelige ressurser på å bygge argumentasjon i politiske saker. Det er ikke alltid slik innsats gir de resultatene vi ønsker, men da har vi i alle fall arbeidet gjennom aksepterte kanaler med en troverdighet som vi kan stå ved. Det må en organisasjon som vår gjøre for å kunne fremstå med samme pålitelighet og integritet ved neste korsvei. Vi legger opp til å skape kontakter som setter foreningen i stand til å få gjennomslag for våre standpunkter i viktige politiske saker.

For det er ved politiske valg det er aller viktigst å være på banen. Det er for å påvirke politiske avgjørelser at vi fremmer våre synspunkter i mediene. Da er vi ved det viktigste poenget, nemlig å bruke kommunikasjon aktivt for å kunne oppnå målet i NTFs virksomhetsidé; at NTF skal arbeide for medlemmenes faglige, økonomiske og sosiale interesser samt det kollegiale samhold. Dessuten til beste for odontologisk forskning og oral helse i Norge. Ikke noe mindre! Vårt mål er å være en solid og respektert leverandør av tannhelsefaglig informasjon i møte med departementer og andre statlige myndigheter, i Stortinget og i fylkeskommunene. Vi skal sikre at tannhelse settes på agendaen i de viktige fora. Da må vi utvikle budskap som er tydelige og godt forberedt. Det vil sette oss i stand til å opptre med stor troverdighet og evne til å overbevise om vår synspunkter. Også i fremtiden.

GunnarLyngstad