Forbrukerombudet oppfordrer til bedre pasientinformasjon:

Vær på nettet

Forbrukerombudet har overtatt en del av Konkurransetilsynets rolle, og etterlyste tidligere i år mer, tydeligere og fyldigere informasjon fra tannlege til pasient. Det har resultert i at Tannlegeforeningen utarbeidet et nytt dokument om pasientinformasjon, som Forbrukerombudet og NTF nå samarbeider om å gjøre kjent for folk flest, gjennom massemediene.

Det er ikke snakk om å innføre ytterligere påbud overfor tannlegene, men det ligger en sterk oppfordring om å komme mer frem med informasjonen til pasientene. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon oppfordrer blant annet til å etablere seg på Internett. Det kan etter hvert også vise seg å være helt nødvendig i konkurransen om nye pasienter.

Selve dokumentet som NTFs sekretariat har utarbeidet, og som er gjennomgått og godkjent av både arbeidsgruppen for privat sektor og hovedstyret, inneholder opplysninger om tannlegepriser og hva det vil si at det er fri prisfastsetting, og om reglene for prisopplysning. I tillegg inneholder dokumentet informasjon om hva som skjer under et tannlegebesøk, og hva noen av de mest utførte behandlingene går ut på.

Det er også opplyst hvordan man forholder seg når man vil bytte tannlege og hvordan man skal gå frem hvis man ønsker å klage på utført tannbehandling. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er fornøyd med samarbeidet med NTF og beskriver det som en god og felles prosess, uten noen form for tautrekking.

– Har dere gjort lignende fremstøt overfor andre helsepersonellgrupper, eller er det bare tannlegene som er bedt om å utarbeide mer pasientinformasjon?

– Det er bare tannlegene vi har henvendt oss til av helsepersonellgruppene. Tannbehandling er til dels veldig kostbart for folk. Samtidig som det er helt nødvendig å få det utført. Vi har gjort noe tilsvarende overfor bilverksteder. Tanken vår er at vi vil gjøre det lettere for forbrukere å sammenligne, ikke bare når det gjelder pris, men også kvalitet. Så langt det lar seg gjøre.

– Hva kommer dere til å gjøre for å nå ut til forbrukerne med den informasjonen som nå foreligger?

– Vi kommer til å kontakte mediene og gå inn for å få redaksjonell omtale for å skape oppmerksomhet om dette. I tillegg ser vi på Internett som den viktigste måten å nå frem til folk på. Vi kommer til å legge ut informasjonen på våre nettsider, og går ut fra at Tannlegeforeningen gjør det samme. Tannlegene på sin side bør også se på Internett som en viktig informasjonskanal. Alle bør ha egne nettsteder der de oppgir priser og annen nyttig informasjon til sine pasienter. Poenget er at pasientene skal få et best mulig grunnlag når de skal velge tannlege, og få mulighet til å velge ut fra flest mulig kriterier. Til sammenligning oppfordrer vi også advokater og eiendomsmeglere til å lage nettsteder. Det er mye lettere for folk å søke på nettet, fremfor å ringe rundt til alle aktuelle tjenesteleverandører. I dette tilfellet tannleger.

– Får dere ofte henvendelser fra folk som er misfornøyd med den informasjonen de får fra tannlegene?

– Nei, det har jeg ikke kjennskap til. Det eneste vi vet, er at undersøkelser viser at folk flest er svært fornøyd med tannlegen sin, avslutter Bjørn Erik Thon.

NTFs president understreker viktigheten

Til Tidende sier Tannlegeforeningens president, Gunnar Lyngstad at av temaer som angår tannhelse er det tannlegepriser og prisinformasjon det mediene helt klart har vært mest interessert i det siste året.

– Det begynte i Aftenposten like over jul, med oppfølging i NRK P1s Norgesglasset, og i P4. Og senere har flere aviser tatt opp temaet.

Jeg minner om at veiledende tariff for tannbehandling opphørte i 1995. Etterpå fulgte konkurransemyndighetene opp for å hindre prissamarbeid. Vi skulle ha prisplakat og prislister på venterommene for å gi pasientene god mulighet til å orientere seg i markedet. Det var nok litt ulik oppfølging, og vi har sett behovet for å få tannlegene til å bli mer aktive her. Vi har også sett hvordan det gjøres i våre naboland, og etter at forbrukermyndighetene tok over en del av rollen til konkurransemyndighetene, har vi samarbeidet med dem for å bli bedre på prisinformasjon. Det er svært viktig at vi får dette på plass nå, og jeg håper mange vil følge opp, fordi det kommer både pasienter og tannleger til gode på sikt. Alternativet kan bli at vi får en strengere prisregulering fra myndighetenes side, advarer Lyngstad, som også synes det er en god idé at tannleger har egne nettsteder og informerer om sine priser der.

Ellen BeateDyvi