OrtoPol@r – hva er nå det?

På nettstedet til Nasjonalt senter for telemedisin i Tromsø kan vi lese at OrtoPol@r er et pilotprosjekt initiert og eid av Den offentlige tannhelsetjenesten i Troms. Planleggingen og forarbeidet til prosjektet startet opp allerede tidlig høsten 2002, men det var først i løpet av februar og mars 2003 at opptaket av kandidater og finansieringen av prosjektet falt på plass. Desentralisert spesialistutdanning i kjeveortopedi startet så høsten 2003. Samarbeidspartnere for Den offentlige tannhelsetjenesten i Troms er de odontologiske fakultetene i Bergen og Oslo, Det medisinske fakultet i Tromsø og det telemedisinske senteret.

Oslojenta Hedda Høvik som er prosjektleder for OrtoPol@r, trives i Tromsø både med snøen og prosjektet.

Hedda Høvik som er tannlege og dataingeniør, er ansatt ved det telemedisinske senteret i Tromsø, og har som en del av jobben prosjektlederansvar for OrtoPol@r. Nå når det første semesteret snart er tilbakelagt, spør vi om hvordan hun som prosjektleder synes det har gått. – Jeg synes egentlig det går ganske bra, sier hun nøkternt, men peker på at de har en sårbar situasjon når den kliniske undervisningen her i Tromsø er basert på én lærer. Tidligere i høst hadde de litt problemer pga. sykdom, men nå ser det ut til at de har fått etablert en ordning med klinisk lærer i bakhånd.

Teknologien fungerer

Mye spenning var knyttet til teknologien, med videoseminarer og diskusjon av pasientkasus «online». – Det har gått veldig bra med den infrastrukturen som er etablert både i Tromsø, Oslo og Bergen, forteller Høvik og sier at allerede nå benyttes den av andre enn de kjeveortopediske kandidatene. Blant annet er det én kandidat i protetikk som hver mandag sitter i Bergen og følger undervisningen i Oslo. Dette viser at den investeringen som er foretatt for å sette i gang den desentraliserte utdanningen i kjeveortopedi, etter hvert vil kunne nyttiggjøres også av andre spesialistutdanninger.

Flere desentraliserte prosjekter?

Kompetansesenteret i Tromsø vil gjerne gå videre med spesialistutdanning innen andre fagområder, og man vurderer både radiologi, pedodonti, endodonti, periodonti og protetikk.

– Det ser ut som radiologi er kommet lengst, men vi er jo helt avhengig av å få tak i spesialister som kan være veiledere, sier Høvik og legger til at det selvsagt er avgjørende at de får kvalifiserte søkere til en eventuell utdanning.