Husk prisopplysning

Forskrift om prisopplysning ved tannlegetjenester pålegger alle som driver privat eller offentlig tannlegepraksis å opplyse pasientene om pris på tjenestene som tilbys i form av prisoppslag og prisliste.

Prisoppslaget skal plasseres lett synlig på venteværelset og skal vise prisen på følgende ytelser:

  • Konsultasjon/ undersøkelse av fast pasient

  • Amalgamfylling 1 flate

  • Amalgamfylling 2 flater

  • Amalgamfylling 3 flater

  • Tannfarget fylling (plast) 1 flate

  • Tannfarget fylling (plast) 2 flater (premolar)

  • Tannfarget fylling (plast) 3 flater (premolar)

  • Røntgenundersøkelse, 2 bilder (BW)

  • 1 bedøvelse (enkel injeksjon fortann)

  • Forebyggende behandling (fluorterapi, fjerning av bakteriebelegg og tannstein)

  • Fullkrone uten stift i porselen/gull (PG-krone), jeksel (molar)

  • Helprotese (én kjeve)

Prislisten skal inneholde pris på alle ytelser som utføres i praksisen. Denne skal være lagt ut på venteværelset slik at pasienten kan ta den med seg. Dersom stykkprisen for noen av ytelsene varierer, skal det både i prisoppslaget og i prislisten oppgis fra – til priser samt informasjon om hvorfor prisene oppgis i intervaller. Hvis timepris benyttes, skal denne oppgis. Hvis ikke annet er oppgitt, skal prisen dekke all bruk av materialer samt bruk av nødvendige hjelpemidler.

I tillegg skal tannlegen uoppfordret gi pasienten et skriftlig prisoverslag dersom totalprisen på behandlingen vil overstige 2 000 kroner. Dersom behandlingen foregår i forbindelse med første konsultasjon, er det tilstrekkelig at tannlegen gir kostnadsoverslaget muntlig. Ved betalingen skal pasienten ha en spesifisert regning som er så utfyllende at det er mulig å sette seg inn i prisen som er beregnet og hvilke ytelser som er utført.

Forbrukerombudet har overtatt ansvaret

Prisopplysningsforskriften ble fastsatt av Konkurransetilsynet i januar 1996 med hjemmel i konkurranseloven §4 – 1. I forbindelse med innføringen av den nye konkurranseloven som trådte i kraft 1. mai 2004, ble § 4 – 1 strøket og erstattet av en ny bestemmelse i markedsføringsloven § 3a. Her sies det at næringsdrivende som selger varer, tjenester eller andre ytelser til forbrukere, så langt det er praktisk mulig skal informere om sine priser slik at de lett kan sees av kundene. Samtidig har Forbrukerombudet overtatt ansvaret for tilsyn etter forskrift om prisopplysning ved tannlegetjenester fra Konkurransetilsynet. Det er foreløpig uklart om det vil medføre noen endringer i praksis i forhold til tidligere med hensyn til tilsynet hos tannleger. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon har imidlertid uttalt at det er en av Forbrukerombudets prioriterte oppgaver å arbeide for god informasjon om den pris som forbrukerne må betale for ulike varer og tjenester. De nye reglene vil i denne forbindelse være et viktig supplement til de generelle reglene i markedsføringsloven som bl.a. forbyr villedende prisinformasjon, og bli en integrert del av det tilsynet som allerede utføres i dag.

Lin MuusBendiksen 

Seniorkonsulent i NTF