Alle arbeider med arbeidsmiljøet

Det startet med en EU-beslutning, og deretter en innstram-ming i dansk lovgivning i 1992. Alle arbeidsplasser, inkludert tannklinikker, skulle gjøre en egenevaluering av arbeidsmiljøet. Den lovpålagte kartleggingen av eventuelle problemer heter APV – eller arbeidsplassvurdering. Den skal gjentas hvert tredje år, slik at alle klinikker til enhver tid, og på forespørsel, kan fremvise en relativt fersk kartlegging. Problemene som avdekkes er nesten utelukkende innenfor disse fire problemområdene: biologi, kjemi, psykisk arbeidsmiljø og ergonomi.

Tannleger sliter ofte med ryggplager, og ved Årskursus i København var det mange som spanderte noen minutter og kroner på litt massasje.

– Har alle danske tannlegepraksiser og klinikker nå innført ordningen med egen APV hvert tredje år – og hva har Dansk tandlægeforening gjort i forhold til dette?

– Fristen for å gå i gang med ordningen var 31. desember 2000, så nå skulle alle være i gang, forteller odontologisk sekretær, Ole Marker, i Dansk Tandlægeforening (DTF), og sier videre:

– Da den nye lovgivningen kom og den enkelte klinikk ble lovpålagt å finne arbeidsmiljøproblemene selv, gikk vi i gang med å informere og gjøre lovteksten forståelig for våre medlemmer gjennom Tandlægebladet og senere via Internett. Dessuten gir vi kurs. Til nå har vi gjennomført mellom 40 og 45 tretimers kurs om arbeidsmiljø og APV med til sammen rundt 2000 deltakere. Det vil si at alle danske tannklinikker har vært representert på kurs. Vi har også utarbeidet en rekke veiledninger og hefter med arbeidsmiljøinformasjon, som tar for seg alt fra hva man må tenke på ved klinikketablering, arbeidsmiljø for gravide medarbeidere, brannsikkerhet og førstehjelp, til håndtering av plastmaterialer og besøk fra Arbeidstilsynet. I tillegg arbeider vi med mer omfattende bransjeveiledninger. Der har vi ferdigstilt to, som handler om lystgass og ventilasjon, og vi har en tredje under utarbeidelse, om bevegelsesapparatet eller muskel- og skjelettplager, som er basert på en ergonomirapport fra 1998.

– Dette høres flott ut. Klarer de denne kartleggingen helt selv og uten problemer nå da?

– Ja. Jo. Det gjør de nok, de fleste. Men det er likevel noen som vil ha litt mer hjelp, sier odontologisk sekretær i DTF, Mogens Hyldahl. Og noen vil ha noe mer. Da er det han som trer støttende til.

For 6 000 danske kroner kommer Mogens Hyldahl til en hvilken som helst klinikk hvor som helst i Danmark og foretar en undersøkelse som er grundigere enn Arbeidstilsynets, og utarbeider deretter en rapport. I denne prisen er alt inkludert, konsulentens reise og arbeidstimer frem til ferdig rapport.

– Det er en god investering de hittil 215 klinikkene har gjort, forteller Hyldahl og Marker. For det første får man avdekket problemer som det senere kan koste adskillige kroner å utbedre. For det andre kan man få en veldig fin dokumentasjon å presentere når man skal rekruttere arbeidskraft. Undersøkelser viser at arbeidsmiljøet betyr langt mer enn lønn for dem som er på markedet for å finne en ny jobb. Det som kommer først da er psykisk arbeidsmiljø, kolleger og trivsel, deretter fysisk arbeidsmiljø og avstand til arbeidsplassen. Først på femte eller sjette plass kommer lønn, som danske arbeidsgivere har en tendens til å tro er det viktigste for en arbeidstaker. Slik er det ikke.

Også ved årets Årskursus i København i dagene 11. til 13. april satset Dansk tandlægeforening på kurs om arbeidsmiljøet. Det var det psykiske miljø man konsentrerte seg om denne gang. Kanskje i lys av det faktum at tannlegene har dansk rekord i personalsaker. En fullsatt sal, med anslagsvis 250 kvinner og tre menn fulgte Ole Marker og konsulenten fra Handel og kontor gjennom en hel dag. Det ble man mye klokere av. Og det ville sikkert flere menn blitt også, hvis de hadde tatt seg tid.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi