Helseforsikring for NTF-medlemmer

Tannlegeforeningen har inngått en avtale med helseforsikringsselskapet Skandia Lifeline. Avtalen innebærer at NTFs medlemmer kan tegne helse­for­sik­ring etter de vilkår NTF og Skandia Lifeline er blitt enige om. Forsikringspremien for NTF-medlemmer vil ligge på rundt 70 prosent av normal markedspris. Skandia Lifeline lover videre at de alltid skal tilby NTFs medlemmer markedets gunstigste helseforsikring. Dette er en ny forsikringsavtale på et nytt område for NTF, og den berører ­ikke foreningens tidligere og fortsatt eksisterende sam­arbeid med Vital for­sik­ring på ­andre områder.

Tannlegeforeningen har inngått avtale med Skandia Lifeline om helseforsikring for NTFs medlemmer. NTFs generalsekretær Sindre Koppang skrev under kontrakten sammen med Kjersti Minde Nese i Saturn Rådgivning AS, med Skandia Lifelines Tore Berthelsen (til venstre) til stede. Foto: ­Gudrun Sangnes.

– Hva er det for slags helse­for­sik­ring dere tilbyr NTFs medlemmer?

– Vi tilbyr helse­for­sik­ring på tre ulike nivåer, forteller Tore Berhelsen i Skandia Lifeline, og har kalt produktene Bonus, Pluss og Excellent.

– Hva innebærer og skiller de tre nivåene?

– Bonus, som er det førs­te produktet vi tilbyr tannlegene, er en god løsning til ­alle som har en fungerende ordning med sin allmennlege, med helsekontroller og bedriftshelsetjeneste og ­alle slike ting. Hvis fastlegen henviser til spesialist, kommer vi inn i bildet og garanterer spesialistbehandling senest innen 14 dager. Vi har 1 000 spe­sia­lis­ter tilknyttet vårt nett­verk i Norden. Likeledes tilbyr vi be­hand­ling hos fysioterapeut, kiropraktor ­eller naprapat etter henvisning fra spesialist, og eventuell sykehusbehandling ved et av de private sykehusene i vårt nett­verk i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland. Vi garanterer også at maksimum ventetid på operasjon er seks uker. Etter syke­hus­opphold dekker forsikringen rehabilitering, rekonvalesens og hjemmehjelp i inntil ti timer. I tillegg dekker vi kostnader til hjelpemidler som er nødvendige for å bli frisk, og reise og opp­hold i forbindelse med behandling. Vi har to års ansvarstid, det vil si at forsikringen dekker be­hand­ling for en og samme sykdom ­eller skade i to år. Det er in­gen egen­andel og forsikringssummen er ubegrenset.

– Kan det da ­være butikk i dette for dere?

– Ja. Og det bes­te eksempelet på det er at vi ­ikke har hevet prisene ut­over vanlig prisstigning i den tiden vi har drevet. Det hører med til historien at Skandia er det forsikringsselskapet i Norden som har lengst erfaring med helseforsikring, med anslagsvis 50 000 henvendelser årlig. I Nor­ge har vi drevet i to år.

– Forlanger dere ­ikke helseerklæring av kundene en gang?

– ­Ikke for Bonus-forsikringen, men for Pluss og Excellent gjør vi det.

– Ja, hva ligger i de ­andre produktene, Pluss og Excellent?

– Pluss er det neste produktet på stigen. Hvis du har en dårlig morgen, kan du ringe oss. Ved siden av å omfatte ­alle elementene vi allerede har snakket ­om i Bonus, innebærer Pluss at vi ordner ­time hos en allmennlege i nettverket vårt, og vi dekker utgiftene. Noe av vitsen med helseforsikring er at du ­ikke skal behøve å ha kontanter i lommen. Allmennlegen stiller diagnosen og forskriver videre behandling. Du kommer eventuelt direkte til spesialist uten å gå via fastlege. Pluss dekker også be­hand­ling hos psykiater ­eller psykolog og reseptbelagte medisiner. Dess­uten får man ved alvorlige diagnoser tilbud ­om konsultasjon hos en annen ­lege for å få en «second opinion». I Pluss har vi også økt ansvarstiden til tre år.

– Og så var det Excellent?

– Ja. Excellent er det mest eksklusive produktet vårt. I tillegg til alt det ­andre vi allerede har nevnt, får man her innkalling til helsekontroll hvert annet år fra fylte 20 år. Dess­uten gir vi vaksinasjonsrådgivning ved utenlandsreise og dekker årlig influensavaksine. Hvis man finner alkohol- ­eller narkotikaproblemer ­eller spillegalskap og legen anbefaler avvenning ved klinikk vil vi dekke kostnadene. Vi begrenser oss heller ­ikke lenger til sy­ke­hus i Norden ­eller Europa, men dekker nå sykehusbehandling over ­hele verden hvis undersøkende ­lege anbefaler det. Ved be­hand­ling utenfor Norden sender vi med en syke­pleier som snakker språket i det landet man blir behandlet. De er med som guide og tolk og representerer bindeleddet mel­lom helsepersonellet på stedet og pasienten. Vi øker også til 20 timer hjemmehjelp under Excellent.

– Dessuten vil jeg legge til at uansett hvilken for­sik­ring man velger tilbyr vi ­alle forsikringstagere en rådgivningstjeneste, der man kan ringe døgnet rundt, hvis man er blitt bitt av huggorm, har spist sopp og føler seg uvel ­eller har ­andre spørsmål. Rådgivningstjenesten blir betjent av Omniaklinikken og Norsk Luftambulanse, avhengig av når på døgnet man ringer. Hovedpoenget er at NTFs medlemmer får snakkke med en syke­pleier og se­ne­re eventuelt en lege, som ­ikke er ansatt av forsikringsselskapet, men uttaler seg på uavhengig fritt grunnlag.

– Hva skal NTFs medlemmer som nå gjerne vil ­vite mer, gjøre for å komme i kontakt med dere?

– Skandia Lifeline har in­gen ­egne selgere, men det tar vi oss av, forteller Kjersti Minde ­Nese i Saturn Råd­giv­ning AS.

– Vi kommer til å ­være på Nordental under NTFs landsmøte i ­Oslo i høst og vil også delta på en del medlemsmøter i NTFs lokalforeninger fremover. I tillegg vil vi ta direkte kontakt med enkelte tannleger. Jeg tar også gjerne imot henvendelser på 92 63 86 97 ­eller ­kjersti.minde@saturn-ff.no. Mer informasjon ­om Skandia Lifelines helse­for­sik­ring finner man på www.skandia.no

Ellen BeateDyvi