Tannhelseforetak i ­Oslo

Per Kristian Sundnes, direktør i Tannhelsetjenesten i Oslo KF, venter på å komme i gang med selvfinansierende virksomhet. Tannhelsetjenesten har fått større frihet og flere oppgaver. Dette gir muligheter for mer varia­sjon og større økonomisk utbytte for de ansatte og et bredere tilbud til pasientene.

Fra og med 1. ­juli i år er Tannhelseetaten ­Oslo et kommunalt foretak. Nå heter det Tannhelse­tjenesten i ­Oslo KF. Formelt sett innebærer omleggingen at Tannhelsetjenesten skal forholde seg til et eget styre, som har overtatt oppgavene og fullmaktene som tidligere lå hos politikere og byråkrater i ­Oslo kommune. Dermed blir det kortere vei mel­lom virksomheten og dem som bestemmer. Tannhelseetaten får større frihet og mer ansvar. For de ansatte vil oppgavene kunne bli mer varierte enn de er i dag og eventuelt også gi et større økonomisk utbytte.

Tidende har spurt direktør for Tannhelsetjenesten ­Oslo KF, Per Kristian Sundnes, ­om hva som skjer nå i førs­te omgang og hvilke for­and­rin­ger man ser for seg på leng­re sikt.

– Nå skjer det mye på det formelle plan. 1. ­juli ble vi etab­lert som kommunalt foretak etter kommunelovens bestemmelser. Det betyr at vi kutter navlestrengen til rådhuset, ­eller i hvert fall en del av den, og legger ­oppgaver og fullmakter som tidligere lå der, til et eget styre som ble opprettet av byrådet i slutten av juli.

– Hvem sitter i det styret?

– Styret har syv medlemmer, hvorav fem er oppnevnt av byrådet og to er valgt av og blant de ansatte. I tillegg møter styrets sekretær, Helge Bakkan, som er assisterende direktør i tannhelsetjenesten, og jeg, som direktør. Tidligere fylkestannlege og fylkeshelsesjef Trond Rangnes er leder for styret og sammensetningen er for øvrig slik at vi har en professor fra fakultetet i Oslo, en jurist, en økonom og en politiker, i tillegg til de to ansatte-representantene.

– Hvilke saker jobber dere med i førs­te omgang, og hvilke for­and­rin­ger kan ansatte og brukere av Tannhelsetjenesten vente seg?

– Vi har en strategisk plan for virksomheten med fem års per­spek­tiv og en årsplan for 2002. Disse er politisk behandlet og vedtatt. Men det er likevel ingenting i veien for at styret kan foreta endringer. Derfor er noe av det første styret må gjøre nett­opp å gå igjennom strategisk plan for å se ­om det øns­ker å foreta ­noen kursendringer. Det har det fullmakt og kompetanse til.

– Hvilke konkrete for­and­rin­ger ser du for deg i nærmeste fremtid og på sikt?

– Kjerneaktiviteten vår vil fremdeles ­være barn, ungdom og de ­andre prioriterte gruppene. Men vi kommer også til å forsøke å introdusere nye pasientgrupper og ta inn betalende pasienter. Dette er det in­gen tvil om. Men den virksomheten må finansiere seg selv.

Nå sonderer vi for å finne ut hvor stor interessen er blant de ansatte i Tannhelsetjenesten når det gjelder å behandle voksne betalende pasienter, og hva kan vi få til ved å effektivisere. Det er trolig lite. Vi må antagelig opprette ­noen nye stillinger, som skal ­være selvfinansierende. Men vi kommer til å dele oppgavene på flere. Hvis vi ansetter anslagsvis tre tannleger, som skal finansiere ­sine ­egne stillinger, er det ­ikke slik at det ­bare er de som skal jobbe med voksne betalende pasienter. Det vil vi dele på flere. Videre har styret ønsket å se på satsene for tannbehandling. Men der ligger foreløpig fullmakter til å fatte vedtak hos byrået, så det er en sak vi må arbeide videre med.

– Kommer klinikkstrukturen til å bli den samme?

– Nei, vi skal også se på klinikkstrukturen. Det er mulig vi skal ut av skolene etter hvert og komme oss inn i ­andre bygg. Dette vil skje i takt med ulike forhold; dels at skolene ­ikke alltid vil ha oss der, selv ­om de fleste vil det, og dels at vi øns­ker å ­lage større klinikkenheter og tilby tjenester til flere pasientgrupper enn ­bare skolebarn. Denne tendensen er klar, og den er med i våre planer ­om klinikkstruktur, der vi øns­ker å samle pa­sien­tene fra et litt større oppland enn det som gjøres i dag. Da må vi heller satse på større klinikker med fire–syv stoler.

– Hva med fi­nan­sie­rin­gen av virksomheten, skjer det ­noen end­rin­ger der bortsett fra at dere vil drive selvfinansierende virksomhet?

– Når det gjelder kjerneoppgavene, får vi penger av bystyret. Hvis det for eksempel kommer flere småbarn, noe vi faktisk kommer til å oppleve fremover, må det gjenspeiles i det beløpet vi får bevilget. Likeledes hvis tannhelsekvaliteten går nedover, slik vi ser en tendens til. For da koster det mer ressurser å gi nødvendig behandling. Hvis vi får knapt med penger fra bystyret, blir dette in­gen suksess. Da kommer vi til å måtte slite for mye med den delen av aktiviteten. Hvor stor innflytelse styret får over bevilgningen fra by­sty­ret vil tiden vise. Det at vi vil drive selvfinansierende virksomhet gir oss større frihet og flere oppgaver. Dette ser jeg som positivt, ­ikke minst i forhold til at de ansatte vil få et faglig mer va­riert tilbud og mulighet for et større økonomisk utbytte av arbeidsforholdet. Den nye organiseringen stiller ­andre krav til både ledelsen og de ansatte. Og jeg vil gjerne legge til at oppgavene og løsningene som velges i ett område ­ikke nødvendigvis vil ­være aktuelle i ­andre de­ler av byen. Dette gir mangfold og muligheter, ­både for pasienter og ansatte, avslutter Per Kristian Sundnes.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi