Oppfølging ved underprestering
I min tannlegepraksis har vi en tannhelsesekretær som ikke fungerer godt nok i stillingen sin. Arbeidsprestasjonen hos arbeidstakeren er langt under det som er normalt.
Situasjonen har forverret seg gradvis over tid, og i etterkant er det lett å se at jeg som arbeidsgiver kanskje burde handlet raskere og annerledes overfor arbeidstaker enn det som har vært tilfellet. Jeg har lite dokumentasjon som viser at arbeidstaker fungerer dårlig i jobben og på at de manglende arbeidsprestasjonene har vært tatt opp med arbeidstaker på en skikkelig måte.
Kan dere gi meg noen råd om hvordan vi bør ta denne saken videre?
Svar:
Oppfølging av mangelfulle arbeidsprestasjoner vil ofte inneholde følgende momenter.
Arbeidsgiver må tydeliggjøre de forventningene eller kravene som gjelder stillingen.
Arbeidstaker og arbeidsgiver må forsøke å utarbeide en plan i fellesskap. Hensikten med planen er å gi den ansatte mulighet til å bedre prestasjonene sine. Her må man gå konkret til verks og være så detaljert som det er behov for. Stikkord her kan være opplæring, om nødvendig rutinebeskrivelser og sjekklister, men først og fremst tett oppfølging.
De tiltakene eller den planen som legges må følges opp av leder, eventuelle avvik må dokumenteres og tas tak i. På bakgrunn av erfaringene som begge parter gjør seg, må planen som regel revideres både én og flere ganger.
Det er viktig at all oppfølgingen som iverksettes blir dokumentert. Planen som utarbeides må være skriftlig, det må føres referat eller oppsummeringer fra samtaler og møter og tilbakemeldinger på forhold som har betydning i oppfølgingsløpet bør dokumenteres.