Klagenemndsordningen – en viktig ressurs for NTFs medlemmer

Tekst og foto:
TonjeCamacho

kommunikasjonsansvarlig, NTF

Tekst:
Lin MuusBendiksen

spesialrådgiver, NTF

Klagenemndsordningen er et sentralt tilbud for alle NTFs medlemmer. Den 15.–16. oktober var klagenemndene samlet på seminar i Oslo for erfaringsutveksling og kompetansepåfyll, slik at de står enda bedre rustet til å forebygge og løse konflikter mellom pasienter og NTFs medlemmer.

Et gruppebilde med mennesker.

Tillitsvalgte fra NTFs klagenemnder samlet i Oslo 15.–16. oktober.

Hva gjør klagenemndene?

Klagenemndene mottar klager, både skriftlig, per e-post og telefon. De behandler klager på den faglige utførelsen av tannbehandling. Ordningen gjelder kun saker som kan løses ved reduksjon eller tilbakebetaling av honorar, eller ved at tannlegen – med klagerens samtykke – korrigerer eller gjør om arbeidet. Klagenemndene skal ikke ta stilling til krav om erstatning. De skal heller ikke ta stilling til klager hvor kravet overstiger Norsk pasientskadeerstatning (NPE) sin nedre grense for behandling på kr 10 000 kroner, eller der det ønskes erstatning for tort og svie, prisdiskusjoner eller feil ved trygdeoppgjør.

Klagenemndsordningen er gratis for pasientene, og alle medlemmer av NTF har plikt til å gi nødvendige opplysninger og følge vedtak fattet av klagenemndene. Unnlatelse av å følge vedtak kan medføre eksklusjon fra foreningen.

Nye oppgaver fra 2024

Reglementet for NTFs klagenemnder ble revidert av NTFs representantskap i 2023. Endringene inkluderte blant annet et utvidet mandat slik at de nå også kan bistå i behandlingen av saker som dreier seg om brudd på NTFs etiske regler. Nemnden skal undersøke saken og forsøke å mekle, men kan ikke benytte reaksjonsmuligheter som bøter eller eksklusjon. Slike saker skal oversendes NTFs etikkråd for endelig avgjørelse.

Klagenemndseminaret 2025

Hvert annet år avholdes en samling for NTFs klagenemnder, og 15. og 16. oktober var tillitsvalgte fra lokalforeningene invitert til seminar i Oslo. Seminaret ga mulighet for erfaringsutveksling og faglig oppdatering for representantene fra de lokale klagenemndene.

På programmet sto foredrag om behandling av klager på faglig utførelse og brudd på etiske regler samt taushetsplikt og personvern i forbindelse med saksbehandlingen. Eksempler som viste dilemmaer som klagenemndene kan stå overfor i sin vurdering av saker bidro til engasjerte diskusjoner blant deltakerne på seminaret.

Videre var det foredrag av Bjørn Jarandsen om erstatningsberegning og saksbehandling hos Norsk pasientskadeerstatning. Det var særlig stor interesse knyttet til statistikk over antall klagesaker, avgjørelser og utbetalinger innen odontologi. Eksempler på avgjørelser fra NPE ga nyttig informasjon.

Generelt er det nedgang i antall henvendelser til lokalforeningenes klagenemnder. Klagenemndene fatter betydelig færre konkrete avgjørelser enn tidligere, og henviser oftere til NPE. Mekling mellom pasient og tannlege eller annen form for konfliktløsning mellom partene er langt mer vanlig enn formelle vedtak.

Klagenemndene opplever at de stadig er nyttige for pasienter, pårørende og tannleger. Inntrykket er at pasientene klarer å finne frem til NTFs klagenemnder når det trengs. Det er viktig at NTFs medlemmer er kjent med nemndenes oppgaver og informerer pasientene om ordningen når en konflikt ikke lar seg løse.

Bilde av konferanserom med mennesker rundt et bord.

Konsentrerte deltakere på årets klagenemndsseminar.

Nye e-postadresser til klagenemndene

Klagenemndene i lokalforeningene vil i begynnelsen av 2026 få nye e-postadresser. Mer informasjon om dette kommer i NTFs kommunikasjonskanaler, og på NTFs nettsted.

For oppdatert kontaktinformasjon og mer om ordningen se www.tannlegeforeningen.no/klagenemnd