Anne Nordrehaug Åstrøm, Karin Goplerud Berge, Nancy Birungi og Ingfrid Vaksdal Brattabø

God kommunikasjon mellom tannhelsetjenesten og barnevernet øker muligheten for å avdekke omsorgssvikt hos barn og unge

Tekst:
Anne NordrehaugÅstrøm

Institutt for klinisk odontologi Universitetet i Bergen

anne.aastrom@uib.no

Tekst:
Karin GoplerudBerge

Tannhelsetjenestens Kompetansesenter Vestland

Tekst:
NancyBirungi

Tannhelsetjenestens kompetansesenter Vestland

Tekst:
Ingfrid VaksdalBrattabø

Tannhelsetjenestens kompetansesenter Vestland

Klinisk hovedbudskap

  • Tannhelsepersonell i Norge er blitt mere erfarne utøvere av meldeplikten over tid og brukes i økende grad som kilde til informasjon av barnevernet.

  • Gode rutiner for informasjonsutveksling kan bedre interdisiplinært samarbeid mellom tannhelse- og barnevernstjenesten

Originalartikkelen

Målet med studien var å beskrive tannhelsepersonells informasjonsdeling med barnevernet og faktorer som påvirker denne over tid. Undersøkelser med elektroniske spørreskjema ble gjennomført blant 1 200 og 1 270 deltakere i henholdsvis 2014 og 2019. Studiepopulasjonen inkluderte tannleger og tannpleiere i Den offentlige tannhelsetjenesten i Norge. Informasjonsdeling er definert som i hvilken grad tannhelsepersonell utøver meldeplikten til- og mottar forespørsel fra barnevernet for å innhente informasjon på barn som er under utredning. Studien er en del av det NFR støttede forskningsprosjektet Barn i risiko og oral helse. Artikkelen er publisert i Open Access i tidsskriftet International Journal of Paediatric Dentistry, https://doi.org/10.1111/ipd.13150

Klinisk problemstilling

I Norge er kunnskap om informasjonsdeling mellom tannhelsetjenesten og barnevernet svært begrenset. Tannhelsepersonell har en unik posisjon til å identifisere utsatte barn, ettersom nær 100 % av norske barn og unge følges opp regelmessig av Den offentlige tannhelsetjenesten. Tannhelsepersonell i Norge er ifølge lov om helsepersonell pålagt å sende bekymringsmelding til barnevernet ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt [1][2][3]. Barnevernet på sin side har ifølge lov om barnevern rett til å innhente taushetsbelagte opplysninger fra offentlige myndigheter som tannhelsetjenesten når det er nødvendig for å vurdere, forberede og behandle saker [4].

Beste kliniske praksis

Optimal informasjonsdeling mellom tannhelsepersonell og barnevernstjenesten er en forutsetning for best mulig å kunne fremme barns rett til beskyttelse. Gode rutiner for informasjonsutveksling kan bedre forutsetningene for interdisiplinært samarbeid mellom tannhelse- og barnevernstjenesten [5][6]. Dette kan i sin tur fremme barn og unges rett til beskyttelse mot vold, overgrep og vanskjøtsel. Unnlatelse av informasjonsdeling i tråd med lov om helsepersonell og barnevern kan få alvorlige konsekvenser for barnet. Studien fremhever viktigheten av etablerte samarbeidsrutiner, tillit og positive holdninger til barnevernet som nøkkelfaktorer for effektiv informasjonsdeling. Skriftlige rutiner, deltakelse i møter med barnevernet og tilgang til ressurspersoner øker sannsynligheten for rapportering.

Informasjonsdeling knytt til barn sin orale helse kan styrke barns rett til beskyttelse.

Funn og relevans

Andelen tannhelsepersonell som meldte bekymring til barnevernet økte fra 60 % i 2014 til 70 % i 2019. Forespørsler fra barnevernet steg fra 54 % til 59 %. Studien viser forbedret informasjonsdeling, men fortsatt behov for bedre samarbeid, opplæring og rutiner for å sikre barns rett til beskyttelse. Tannhelsepersonell er blitt mer erfarne med å utøve meldeplikten og brukes i økende grad som informanter av barnevernet. Halvparten rapporterte gode samarbeidsrutiner. Tillit og tilfredshet med barnevernet økte signifikant. I 2019 var under 4 % utilfreds og under 3 % hadde mistillit til barnevernet. Gode rutiner og tillit økte sannsynligheten for informasjonsdeling.

Referanser

  1. United Nations Human Rights Office of the High Commissioner. (1989). Convention on the Rights of the Child. United Nations. Lest 4.11.2025. URL: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child.

  2. Brattabø IV, Lie SA, Åstrøm AN. Dental health personnel’s experience with receiving inquiries from child welfare services :a national cross-sectional study. Acta Odontol Scand 2022;80:281-288.

  3. LOVDATA. Lov om helsepersonell. http://www.lovdata.no lest 12 oktober, 2025

  4. LOVDATA. Lov om Barnevern http://www.lovdata.no lest 30. oktober 2025

  5. Rønneberg A, Nordgarden H, Skaare AB, Willumsen T. Barriers and factors influencing communication between dental professionals and child welfare services in their every day work. Int Pediatric Dent 2019; 29:684-691.

  6. Darlington Y, Feeney J, Rixon K. Interagency collaboration between child protection and mental health services: practices attitudes and barriers. Child Abuse Neglect 2005;29:1085-1098

Korresponderende forfatter: Anne Nordrehaug Åstrøm

Akseptert for publisering 23.10.2025. Artikkelen er fagfellevurdert.

Artikkelen siteres som:
Åstrøm AN, Berge KG, Birungi N, Brattabø IV. God kommunikasjon mellom tannhelsetjenesten og barnevernet øker muligheten for å avdekke omsorgssvikt hos barn og unge. Nor Tannlegeforen Tid. 2025;. doi:10.56373/690b4521236b0