Innfører 16-års aldersgrense på energidrikk

Foto: YAYimages

Fra 1. januar blir det forbudt å selge energidrikk til barn og unge under 16 år. Regjeringen har lenge varslet en innskjerping.

I første omgang vil utsalgsstedene få en muntlig advarsel dersom de selger til barn og unge under 16 år.

– Vil vi også foreslå et overtredelsesgebyr etter hvert dersom regelverket ikke følges, sier statsråden.

– Vi vet at et for høyt inntak av energidrikk fører til uro, søvnproblemer og konsentrasjonsvansker. Det kan også føre til skader på hjerte- og karsystemet og sentralnervesystemet, sier helseminister Jan Christian Vestre til NRK.

Helseministeren sier de prioriterer folkehelsen når de innfører en 16-års aldersgrense på kjøp og salg av energidrikk.

I vår sendte regjeringen ut et forslag på høring om å innføre aldersgrense på 16 år for å kjøpe energidrikk. De fleste av de nærmere 70 høringssvarene støttet regjeringens forslag, mens Legeforeningen, Tannlegeforeningen og Folkehelseinstituttet mente at man burde gå enda lenger og innføre en aldersgrense på 18 år.

Legeforeningen er skuffet over at regjeringen har valgt 16 års aldersgrense, sier leder av fagstyret Ståle Onsgård Sagabråten.

– Det er skuffende at regjeringen velger å se bort fra klare faglige råd og går for 16 -årsgrense. Vi hadde forventet en mer ambisiøs folkehelsepolitikk fra regjeringen, som satte barn og unges helse først, i tråd med føre-var-prinsippet.

Men Vestre sier de står trygt i beslutningen.

– Det finnes argumenter for å sette aldersgrensen til 18 år. Men vi har gjort en helhetlig vurdering, og vi mener at mange 16-åringer er modne nok til å kunne ta opplyste og gode valg. Derfor har vi satt grensa på 16 år, sier Vestre.

Direktør i Bryggeriforeningen, Erlend Vagnild Fuglum, mener det er unødvendig å innføre en aldersgrense på energidrikk nå.

– Vi er enige med Mattilsynet, som mener at en aldersgrense hverken er nødvendig eller forholdsmessig. Prinsipielt synes vi ikke at det ikke er riktig å innføre en aldersgrense på salg av energidrikk, sier han.

Tidligere i år vedtok regjeringen også å forby markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn. Forbudet gjelder for godteri og brus, og også energidrikk.

Fuglum mener regjeringen burde ha hatt litt mer is i magen og ventet med å innføre en aldersgrense til man så effekten av den nye markedsføringsloven.

– Vi er ikke bekymra for salget, for vi ønsker ikke å selge til barn og unge. Men vi synes prinsipielt at det ikke er noen grunn til å behandle energidrikk annerledes enn andre produkter med koffein, sier han.

Selv de som bare drikker små mengder energidrikk i løpet av en dag, kan ha problemer med søvnen. Men – er det energidrikker sin skyld at vi ikke får sove?

De siste årene har salget av energidrikk nærmest eksplodert. I fjor ble det solgt 78 millioner liter energidrikk, opp syv prosent fra året før og en økning på 340 prosent på ti år, ifølge tall fra Bryggeriforeningen.

Nå får bransjen noen måneder på seg til å tilpasse seg det nye regelverket som trer i kraft etter nyttår.