Dropper hubroen

Forskingsmagasinet til Universitetet i Bergen (UiB) endrer navn fra Hubro International til The UiB Magazine, skriver universitetsavisen På høyden.
UiB har siden 2012 publisert ett nummer i året av forskingsmagasinet Hubro på engelsk. Magasinet er blitt distribuert til internasjonale kontakter, som samarbeidsuniversiteter, forskere og studenter.
- Å skifte navn var et av grepene vi bestemte oss for tidlig, då vi så på dette i fjor. Vi kan like godt plassere merkevaren vår, UiB, i navnet, seier redaktør Sverre Ole Drønen.
I Bergen og Norge er det mer kjent at UiB har en ugle som sitter på syv fjell i logoen. Mens uglen er symbol på visdom og kunnskap i vår kultur er den knyttet til døden i andre.
Opplaget til The UiB Magazine har steget fra seks til åtte tusen siden 2012. Forskingsmiljøene bruker magasinet i økende grad når de skal ut, og det blir delt ut under internasjonale konferanser i Bergen.
Effekten av et trykt magasin som blir distribuert til hele verden er vanskelig å måle, men kommunikasjonsavdelingen får en del tilbakemeldinger og alle er positive.
Folk legger gjerne merke til magasinet fordi vi har jobba en del med designet, sier Drønen.
Artikkelen er fagfellevurdert.
Artikkelen siteres som:
Dropper hubroen. Nor Tannlegeforen Tid. 2014;124. doi:10.56373/2014-8-1