Et forretningskonsept til etterfølgelse?
Som mangeårig bruker av dataregistrerte journaler med basis i Opus’ systemer har vi hatt mange gleder og noen sorger. Etter 12 år med dette systemet er det fint å kunne fastslå at dette verktøyet har vært godt. Effektiv support og flinke medarbeidere hos Opus Dental har klart å guide oss forbi de aller fleste hindre.
Men så kommer hjertesukket og innleggets poeng:
Det er også en «hard ware»-side som skal tas vare på. Og nå kjenner forretningskreativiteten ingen grenser.
Datateknikere vi er blitt koplet til fra Opus Systemer har sett seg tjent med å sluse sine tannlegekunder inn i såkalte «serviceavtaler» hvor man for et «mindre» beløp (på vårt lille kontor ca. 5 500 kroner årlig) skulle se over back-up loggen to ganger årlig, og da vel og merke når teknikeren fant det hensiktsmessig og mens våre datalogger forteller at «Det er tatt full og vellykket back-up av alle relevante filer.»
I tillegg innebærer avtalen at «man garanterer at kunden får rask hjelp og service ved behov», men må naturligvis betale full pris for dette.
Hvis man skulle være modig nok til å si nei takk til dette tilbudet må man naturligvis finne seg i å stå bakerst i køen bak alle de andre.
Vi som har sett «Gudfaren» 1, 2, 3 og kanskje 4 mer enn aner at begrepet «beskyttelsespenger» er tatt til en ny dimensjon.
Men det er kanskje noe å lære av dette.
Vi foreslår for alle norske tannleger at vi adopterer systemet. Vi kan ta ca. 5 500 kr for det samme tilbudet: 2 X undersøkelse, BW og tannrens årlig, samt rett til å ringe hvis pasienten trenger hjelp. Og vi lover naturligvis å prioritere pasienten. Har vi 1 000 recallpasienter årlig har vi 5 500 000 kroner i kassa hvert år i januar. Forskuddsbetalt, naturligvis...
Min sekretær som normalt er meget oppegående forteller meg at dette er en helt vanlig ting i flere bransjer...
Vi har spurt Opus hva de synes om dette systemet – der liker man det definitivt ikke!
Før vi starter vil vi bare spørre Den norske tannlegeforening om det er OK for dem? Det er tilsynelatende OK for andre...
Artikkelen er fagfellevurdert.
Artikkelen siteres som:
Gomnæs R, Jacobsen K. Et forretningskonsept til etterfølgelse?. Nor Tannlegeforen Tid. 2009;119. doi:10.56373/2009-11-15