Tannhelsetjenesten: Fortsatt et helsepolitisk stebarn?
Tannhelsetjenesten:
          
Fortsatt et helsepolitisk
          stebarn?
Tidende nummer 12 i fjor presenterte en grundig gjennomgang av de politiske partienes forhold til tannhelsen. Under overskriften «Et helsepolitisk stebarn» ble parti etter parti gjennomgått - ikke bare med hensyn til hva de forfektet i programmet for den valgperioden som nå går mot slutten, men også for å kartlegge de utspill de hadde hatt så langt - ett år før perioden var omme.
Ett år senere, og bare noen uker før stortingsvalget, er turen kommet til den stortingsperioden vi nå går inn i - 2001-2005. Ord og handling er som kjent ikke det samme. Det viste fjorårets gjennomgang til fulle. Noen partier, som Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, hadde mange gode intensjoner i programmet, men vi må dessverre konstatere at de ikke ble fulgt opp i praktisk politikk. Selv om alle tre partier har vært i regjeringsposisjon i løpet av de siste fire årene. Andre, som Høyre og Venstre, var om ikke annet, tro mot sine programmer; de berørte ikke tannhelsepolitikk med et ord! SV og RV tilhørte derimot en kategori som kom relativt godt ut både i ord og handling. I en klasse for seg er imidlertid Fremskrittspartiet, et parti som heller ikke hadde mye om tannhelse i programmet, men som derimot har hatt en rekke gode politiske utspill i den perioden som nå tar slutt. I forbindelse med en tilsvarende omtale i Tidende nr. 11, 1997 var konklusjonen: «Ut fra den interessen hvert enkelt parti vier tannhelsetjenesten i partiprogrammene og på Stortinget, vil vi umiddelbart foreslå at tannhelseinteresserte ved valget stemmer Rød Valgallianse.»
En tilsvarende gjennomgang i år må konkludere med en anbefaling om å stemme Fremskrittspartiet dersom man mener handling er det avgjørende. (Og om man vel å merke tilhører den forsvinnende lille minoritet av befolkningen som bare er opptatt av én politisk sak på vei mot stemmeurnen).
I det følgende tar vi for oss partiprogrammene for kommende stortingsperiode. Selv om det, tydeligvis, ikke er noen nødvendig sammenheng mellom tannhelsepolitiske målsettinger i programmene og politisk engasjement til fordel for samme sak, er det like fullt viktig at NTF som interesseorganisasjon setter søkelys på hva partiene ønsker og mener om tannhelsepolitikk. Så får partienes handlinger bli analysert når valgprogrammene har fått virke en stund.
Generelle tendenser
Generelt får tannhelsen denne gang langt
            mindre omtale i programmene kvantitetsmessig, f.eks. ofrer
            AP bare to fattige setninger på temaet denne gang, mot bred
            omtale tidligere. Man skal imidlertid være forsiktig med å
            trekke forhastede konklusjoner av den grunn. Det er
            påfallende at dette gjelder alle partier, med et stort
            unntak for Fremskrittspartiet, som går fra svært lite til
            flere spalter med omtale. For det første kan dette ha med
            strukturen på programmene å gjøre (detaljeringsgrad o.a.).
            Dessuten berører de fleste partiene en rekke nye temaer
            denne gang, trolig på bekostning av flere politiske
            spesialområder enn vårt. Genmanipulering, tidspolitikk(!)
            og lesbisk samliv var ikke i samme grad temaer på den
            politiske dagsorden for fire år siden. Videre må man huske
            at kvalitet og kvantitet kan være like motstridende
            størrelser som ord og handling. En setning kan være mer enn
            godt nok, bare det er den rette.
For øvrig er det som så ofte før, i denne type trykksaker, sagt mye flott og vakkert om at hele befolkningen må sikres tilgang til gode og likeverdige helsetjenester, uavhengig av bosted og personlig økonomi. Men mange steder dessverre uten å definere «helsetjenester» nærmere.
Den klart viktigste observasjonen er imidlertid at mange av partiene tar til orde for en omfattende gjennomgang av hele tannhelsefeltet, av offentlige refusjonsordninger eller de ønsker at tannhelsestøtten skal utredes. Når NTFs gallupundersøkelse i samarbeid med MMI viser at 320 000 nordmenn ikke hadde råd til å gå til tannlegen i fjor, kan slike formuleringer gi viktige signaler om at politikerne endelig har innsett at her må noe gjennomgripende gjøres.
Det er grunn til å minne om at helseminister Tore Tønne så sent som i april i år uttalte at Regjeringen ser behov for en omfattende gjennomgang av tannhelsepolitikken. Og at det bør skje i løpet av neste år. Det er lov å anta at MMI-undersøkelsen, som også viste at befolkningen ønsker mer offentlig støtte til tannbehandling, har bidratt til å påvirke regjeringspartiet. I det etterfølgende blir partienes programmer omtalt.
Arbeiderpartiet
AP hadde sist en bred omtale av
            tannhelseområdet, med særlig vekt på egenbetalingen. Det
            het bl.a. at egenandeler «ikke må utformes på en slik måte
            at det er fare for at noen utelukkes fra å søke nødvendig
            hjelp og støtte». Partiet ønsket dessuten «å iverksette en
            gjennomgang av hvem som kan få økonomisk tilskudd til
            behandling, og av hvor stor den enkeltes nødvendige
            utgifter bør være før en inntektsavhengig refusjonsordning
            trer inn». Til sist het det at «målet skal være å skape
            løsninger som bedre forebygger at noen av økonomiske
            grunner ikke ivaretar sin tannhelse».
Programmet for 2001-2005 «Den offentlige tannhelsetjenesten skal være god både i kvalitet og omfang. For personer med svak økonomi vil vi gjennomgå ordninger for økonomisk tilskudd til behandling.»
Fremskrittspartiet
Som nevnt inneholdt forrige program fra
            FrP svært lite om tannhelse. Likevel har partiet vært et av
            de mest aktive når det gjelder politiske utspill. Spesielt
            må nevnes dokument 8-forslaget om en trygdestønadsordning
            for pasienter med periodontitt som førte til et enstemmig
            vedtak i Stortinget om at regjeringen skal legge frem
            forslag om dette i statsbudsjettet for 2002. Trolig har
            dette engasjementet bidratt til at kommende program vier
            feltet bred omtale. For å få ytterligere drahjelp har de
            dessuten hatt med en tannlege i programkomiteen. Det har
            naturligvis gitt resultater.
         Programmet for 2001-2005
         
«Målene i tannhelseloven om et offentlig
          tannhelsetilbud i hele landet, er i ferd med å forvitre. På
          kort sikt vil [rekrutterings]problemet måtte løses med
          adekvat lønn og tilfredsstillende arbeidsvilkår. På lengre
          sikt kan man tenke seg at tannhelsedistrikt legges ut på
          anbud, noe som gradvis vil kunne føre til at offentlige
          klinikker omdannes til privatdrevne klinikker. Finansieringen
          vil da kunne skje etter stykkpris, et prissystem som for
          øvrig er velkjent i tannhelsetjenesten. FrP mener dagens
          situasjon innenfor tannhelsevesenet krever en fornuftig bruk
          av personellressursene. Dette tilsier en gjennomgang av
          organiseringen, ikke minst med tanke på fordelingen av
          arbeidsoppgaver mellom tannlege og tannpleier. FrP ser det
          urimelige i at f.eks. uforskyldte tannskader fullt ut må
          dekkes av den enkelte pasient, mens selvpåført skade f.eks.
          påført i en slåsskamp dekkes fullt ut av samfunnet. Det er
          likeledes dypt urimelig at personer med kroniske sykdommer
          som i negativ grad påvirker tannhelsen, i svært liten grad
          får nyte godt av ytelser fra fellesskapet. FrP vil i
          programperioden gå igjennom tannhelselovgivningen for å
          utrede mulige refusjonsordninger. FrP har foreslått og vil
          fortsatt kjempe for å innføre en trygdefinansiering for
          personer som lider av alvorlig periodontitt, da tap av tenner
          er alvorlig nok i seg selv, om man ikke også skal påføres
          store utgifter på grunn av sykdommen. Det er påvist alvorlige
          mangler i det lovfestede tannhelsetilbudet til eldre
          pleietrengende pasienter. FrP ønsker å styrke
          tannpleietilbudet til denne gruppen, slik at intensjonene i
          tannhelseloven som en rettighetslov, kan innfris.
         FrP vil:
         
1. -Gradvis innføre anbud i tannhelsetjenesten.
          
2. -Utrede mulige trygderefusjonsordninger.
          
3. -Styrke tannhelsetilbudet til pleietrengende
          pasienter.
          
4. -Innføre trygderefusjon for behandling av
          tannkjøttsykdommer.
          
5. -At all tannbehandling skal dekkes av det offentlige
          på lik linje med andre helsetjenester (skjønnhetsbehandling
          unntas)».
         
Høyre
Høyres omtale av tannhelse i programmet krever langt
          mindre spalteplass, nå som tidligere. Tannhelse er ikke nevnt
          spesielt, men en del mer generelle formuleringer skal
          nevnes.
         Programmet for 2001-2005
         
«Høyre fastholder det offentliges ansvar for å
          finansiere grunnleggende velferdstjenester knyttet til
          utdanning, helse, pleie og omsorg.» Men det er ikke
          konkretisert hvilke tjenester det her er snakk om. I
          forbindelse med et kapittel om reformer for et bedre
          helsevesen, heter det at «Høyre vil gi pasienten lovfestede
          rettigheter til nødvendig helsehjelp». Igjen må man spørre:
          Hvilken helsehjelp? Når det gjelder det tilbakevendende
          spørsmålet om prioriteringer, påpeker partiet at «politiske
          myndigheter må prioritere hvilke helsetjenester som skal være
          det offentliges ansvar, og hvilke tjenester den enkelte helt
          eller delvis må finansiere selv».
Kristelig Folkeparti
KrF gikk i forrige partiprogram bl.a. inn for at «et
            tannhelsetilbud for kronisk syke og funksjonshemmede blir
            lovfestet». Noen utspill på dette området er ikke
            registrert i perioden, heller ikke da partiet deltok i
            regjeringen. Og heller ikke i kommende stortingsprogram,
            som ikke omtaler tannhelse med et ord.
Rød Valgallianse
I partiprogrammet for perioden 1997-2001 gikk RV inn
            for at tannhelse må inn i folketrygdens refusjonssystem.
            Partiet har gjennom flere år engasjert seg sterkt på
            tannhelseområdet. (Da har vi tatt høyde for at RV ikke var
            representert på Stortinget inneværende periode). Det er et
            engasjement som synes å fortsette, ser det ut til.
         Programmet for 2001-2005
         
«RV arbeider [bl.a.] for:
          
- At tannhelsetilbudet skal bli gratis for alle, og
          dekkes gjennom folketrygden. Det trengs en nasjonal
          tannhelsesatsing slik at alle får et tilfredsstillende
          tannhelsetilbud og slik at grupper med store
          tannhelseproblemer (f.eks. spiseforstyrrelser og
          amalgamallergi) gis rett til refusjon over folketrygden.
          
- At egenandeler på nødvendige helsetjenester og
          praktisk hjelp i hverdagen blir fjernet.»
Senterpartiet
Dette partiet har ikke utmerket seg med
            tannhelsepolitiske fremstøt, verken i partiprogram eller i
            politiske utspill, selv om partiprogrammet for inneværende
            periode ga visse forhåpninger om nettopp det. Sp
            programfestet for perioden 1997-2001 at de ville arbeide
            for «at vilkårene for utvidet støtte til tannhelsetjenester
            for voksne utredes». Lite er gjort for å følge opp dette i
            handling. Programmet for 2001-2005 «Sp vil at gratis
            tannhelsetjeneste skal omfatte flere økonomisk svake
            grupper.»
Sosialistisk Venstreparti
Anført av stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo og
            et meget «tannhelseoffensivt» partiprogram, har SV gjort en
            utmerket innsats i denne stortingsperioden. Vi kan bare
            nikke samtykkende når partiet skriver at «Norge er et av de
            land i Vest-Europa som har dårligst trygdemessige vilkår i
            forbindelse med behandling av tannsykdommer og med
            forebygging og vedlikehold av tannhelse. Dette er uverdig
            for det velferdssamfunn Norge ønsker å være». På den
            praktiske siden husker vi lovforslaget Ballo la frem om en
            større nasjonal tannhelsereform og som ble behandlet i
            Stortinget i vår.
         Programmet for 2001-2005
         
«Sjukdommar i munnhola må sidestillast med andre
          sjukdommar. SV vil arbeide for at skilnaden i utgifter til
          tannhelse og til vanleg helsebehandling skal jamnast ut ved
          betre refusjonsordningar for tannbehandling. Vi ønskjer også
          å betre rekrutteringa til den offentlege tannhelsetenesta ved
          å satse på ei «fasttannlegeordning», med plikter for den
          enkelte tannlege til å delta i offentlege
          tannhelseoppgåver.
SV vil i perioden:
- arbeide for at Tromsø får eigen tann-legeutdanning.
            
- arbeide for at all eigenbetaling for helsetenester
            blir fjerna.»
Venstre
Det tar ikke lang tid å gjennomgå Venstres program på
            dette feltet. De har ikke nevnt tannhelse verken i
            partiprogrammet for 1997-2001 eller 2001- 2005.
Bedre gjennomslag?
President Carl Christian Blich oppsummerte
            gjennomgangen av partiprogrammene for inneværende
            Stortingsperiode på denne lakoniske måten i Tidende nr. 12,
            2000:
«Tannlegeforeningen vil gjerne se fraværet av politikk på vårt område som en tillitserklæring, men frykter at det heller er resultat av manglende politisk oppmerksomhet.»
Det gjenstår å se om den manglende strategiske tenkningen og de svært så generelle formuleringene som preger programmene for neste periode, kan bidra til at Norge får en etterlengtet, helhetlig tannhelsepolitikk. Ser vi tilbake på utviklingen bare dette siste året, sitter vi allikevel igjen med en følelse av at NTFs og enkeltpolitikeres iherdige innsats har gitt resultater. Men det er nok av kampsaker igjen...
Marianne B. Skou