Spør advokaten

Hvor lang oppsigelsestid er vanlig for selvstendig næringsdrivende assistenttannleger?

ToneGalaasen 

Advokat i NTF

Jeg har hørt at en av de store kjedene påstår at seks måneder oppsigelsestid er vanlig for oppdragstakere i tannlegebransjen. Stemmer dette?

Svar:

Nei, det er ikke på noen måte vanlig å avtale så lang oppsigelsestid. Vi kan heller ikke anbefale dette, av flere grunner.

På generelt grunnlag vil en så lang oppsigelsestid føre til at det blir uforholdsmessig vanskelig for tannleger å bytte jobb. Det er antakelig svært få arbeidsgivere eller praksiseiere som vil eller kan vente et halvt år fra ansettelse/kontraktsinngåelse til tannlegen rent faktisk kan begynne i jobben.

Dette vil dessuten ikke bare få konsekvenser for den enkelte tannlege, men vil også kunne påvirke arbeidsmarkedet og konkurransesituasjonen i det aktuelle området.

En så lang oppsigelsestid vil kunne være urimelig overfor oppdragstaker, hvis kontrakten avsluttes på grunn av forhold som praksiseier har ansvar for, for eksempel sviktende pasientgrunnlag.

I enkelte tilfeller vil en så lang oppsigelsestid antakelig føre til en uholdbar situasjon for både praksiseier og oppdragstaker, for eksempel ved samarbeidsproblemer.

I andre tilfeller kan årsaken til at samarbeidet avsluttes være forhold på oppdragstakers side som ikke nødvendigvis kan planlegges så lang tid i forveien, eksempelvis flytting med familie til en annen kant av landet.

Oppsigelse av samarbeidsavtaler kan få store konsekvenser for både praksiseiere og oppdragstakere. På generelt grunnlag anbefaler vi derfor en oppsigelsestid på tre måneder, på linje med det som er vanlig i store deler av arbeidslivet. Dette vil gi oppdragstaker tid til å finne nytt arbeid, og praksiseier muligheten for å ansette eller inngå avtale med en ny tannlege.

Det bør vurderes om det skal avtales en kortere oppsigelsesfrist, for eksempel én måned, de første seks månedene etter at avtalen er inngått. Det samme kan være aktuelt hvis det er et oppdrag av kort varighet eller begrenset omfang (noen få dager per uke).

Når samarbeidet avsluttes, er det selvsagt ikke noe i veien for at man kan bli enige om at oppdragstaker skal jobbe noe lengre enn den avtalte oppsigelsestid, hvis begge parter ønsker det.

Det bemerkes avslutningsvis at begge parter har rett og plikt til å oppfylle avtalens bestemmelser i oppsigelsestiden, med mindre annet avtales. Begge parter må også i oppsigelsestiden opptre i samsvar med den gjensidige lojalitetsplikt. Dette innebærer blant annet at oppdragstaker må utføre pasientbehandling som planlagt, og at praksiseier må sette opp pasienter til behandling hos oppdragstaker, i samsvar med avtalens omfang, på samme måte som tidligere.