Sviktende pasientgrunnlag og arbeid for flere klinikker
Advokat i NTF
Jeg er oppdragstaker (assistenttannlege) hos en praksiseier. Vi har avtalt at jeg skal jobbe fem dager i uken. Praksiseier gjør så godt de kan med å markedsføre klinikken, men jeg har fortsatt bare pasienter til å jobbe tre dager i uken. Jeg har forståelse for praksiseiers situasjon, men jeg ønsker å jobbe fulle arbeidsuker, og trenger dessuten et levebrød. Kan jeg jobbe for flere klinikker, hvis pasientgrunnlaget i lengre perioder er vesentlig dårligere enn det vi har avtalt?
Svar:
Praksiseiere må vurdere hvor mange timer eller dager i uken de har behov for å kjøpe tannlegetjenester, før kontrakter inngås. Dette bør være basert på en nøktern og realistisk vurdering av pasientgrunnlaget, og det må være åpenhet rundt dette. Praksiseiere må sørge for at det i størst mulig grad er samsvar mellom pasientgrunnlaget og avtalens omfang.
Det kan imidlertid være vanskelig for praksiseiere å forutse om det vil bli nok pasienter til en ny tannlege på klinikken, og dette kan også endre seg underveis i et samarbeid.
Du må i rimelig grad ta hensyn til praksiseiers virksomhet, og akseptere at det i kortere perioder er varierende pasientgrunnlag. Praksiseier må imidlertid også ta rimelig hensyn til dine interesser og behov. Hvis du har vesentlig færre pasienter enn det som er avtalt, og det som var forutsetningen da kontrakten ble inngått, kan det være grunnlag for å reforhandle kontrakten. Hvis det for eksempel er nok pasienter til tre dager i uken, bør omfanget av kontrakten reduseres, og det bør avtales hvilke ukedager du skal jobbe der, slik at du kan jobbe på en eller flere andre klinikker resten av ukedagene.
Hvis du er oppdragstaker har ikke praksiseier styring, ledelse og kontroll, slik de har overfor ansatte arbeidstakere. Det er særlig viktig for praksiseiere å være oppmerksom på dette skillet.
Oppdragstakere skal ikke ha plikt til å være til stede ved klinikken når det ikke er satt opp pasienter til behandling, og kan i utgangspunktet ha oppdrag for flere oppdragsgivere, innenfor rammene av den gjensidige lojalitetsplikt. Praksiseiere vil etter vår oppfatning vanligvis ikke ha en saklig grunn til å nekte oppdragstakere å ta oppdrag for flere klinikker. Det bør imidlertid være åpenhet og god kommunikasjon rundt dette, og det kan med fordel presiseres i kontrakten.
Dere må begge ta rimelig hensyn til hverandre i en slik situasjon, også når det gjelder forhold som ikke er regulert i kontrakten.
Du bør være varsom med å ta oppdrag for en annen klinikk i umiddelbar nærhet, uten samtykke fra praksiseier. Du må særlig opptre lojalt overfor praksiseier, når det gjelder de pasientene du har behandlet hos praksiseier, og hvor praksiseier eier recallavtalene. Dette er en del av goodwillverdien i praksiseiers virksomhet. Du kan heller ikke påta deg forpliktelser ved andre klinikker, som gjør at du ikke er i stand til å oppfylle de forpliktelsene du har overfor praksiseier.
Som hovedregel er kontrakten bindende for både praksiseier og deg frem til dere eventuelt blir enige om endringer. Ovennevnte forutsetter derfor at du har et vesentlig dårligere pasientgrunnlag enn det som var forutsatt og avtalt da kontrakten ble inngått. Praksiseier er med andre ord ikke i stand til å overholde sine forpliktelser, og har misligholdt kontrakten.
Vanligvis er både praksiseiere og assistenttannleger best tjent med å finne gode løsninger gjennom forhandlinger. Avtalte endringer bør alltid nedtegnes skriftlig, for å unngå misforståelser og sørge for forutsigbarhet for dere begge. Hvis situasjonen ikke lar seg løse gjennom forhandlinger, kan det være grunnlag for andre misligholdsbeføyelser. Det vil føre for langt å redegjøre for dette her.
Vi bistår både praksiseiere og assistenttannleger som har spørsmål om kontrakter, både før kontrakter inngås, underveis og etter at samarbeid opphører. Disse spørsmålene er omtalt i kommentarene til NTFs standardkontrakt. Vi har også tilbud om mekling mellom medlemmer. Send oss gjerne en e-post på
jus@tannlegeforeningen.no.