Bokanmeldelse

Sigrid I.Kvaal

Tor Langbach:

Om rettsmedisin og sakkyndighet

Målgruppe for boken er alle som av påtalemyndighetene eller domstolen blir bedt om å gi en sakkyndig uttalelse. Den er beregnet på rettsmedisinere og psykiatere som er den gruppen som sender inn de fleste sakkyndige vurderinger til Den rettsmedisinske kommisjon. Bortsett fra noen kapitler om rettspsykiatri er boken relevant for medisinsk sakkyndige. «Rettsmedisin» omfatter i denne sammenheng rettspatologi, rettsgenetikk, rettstoksikologi, rettsantropologi, klinisk rettsmedisin, rettspsykiatri og rettsodontologi. Boken er ment som en veiledning og et forsøk på å trekke frem et område hvor det ofte er friksjon mellom fagområdene, og områder hvor det kan være forbedringspunkter. Forfatteren, som har bakgrunn i jus, vurderer hvordan medisin og jus kan møtes.

Boken har 26 kapitler som er inndelt i seks emneområder: Fagkyndighet og sakkyndighet, rettsmedisin, justissektoren og jus, rettsmedisinsk sakkyndige – generelle problemstillinger, den sakkyndige erklæringen og oppsummering. Vedleggene inneholder standardiserte graderinger av sannsynlighet, straffeloven om sakkyndighet, regler for honorering og flere vedlegg relatert til rettspsykiatri.

Bortsett fra enkelte kapitler som bare om handler om rettspsykiatri er alle kapitlene relevante for rettsodontologer og tannleger som skal skrive sakkyndige erklæringer. Boken har et lettfattelig språk på et vanskelig emne

I motsetning til «Klinisk rettsodontologisk tannlegeerklæring» (Helsebiblioteket.no) som er retningslinjer for tannleger i Statens barnehus, gir denne boken en omfattende innføring i hva retten ønsker. Det trekkes frem at man ønsker referanser til vitenskapelig dokumentasjon ved vurdering, og det påpekes at det er retten som skal avgjøre skyldspørsmål. Det er et eget kapittel om «Fallgruver» og et annet kapittel om «Tvil, usikkerhet og sannsynlighet» som begge gir god innsikt i hva man bør ha i bakhodet når man skal skrive en rettsmedisinsk/rettsodontologisk erklæring.

Rettsodontologi er bare omtalt på 1,5 sider og Barnehusene har fått et eget avsnitt fordi det er tannleger fra Barnehusene som i dag sender inn de fleste rettsodontologiske erklæringene til Den rettsmedisinske kommisjon. Forfatteren skriver at boken har til hensikt å trekke frem områder hvor det kan gjøres forbedringer, og etter å ha lest boken, bør nok tannlegeundervisningen legge større vekt på hvordan sakkyndighetserklæringer skal skrives. Norsk rettsodontologisk forening bør også ta dette opp som et kursemne.

Dette er en bok alle som skriver rettsodontologiske sakkyndige erklæringer bør lese, og gjerne bruke som et oppslagsverkstøy når erklæringer skal skrives

Oslo: Cappelen Damm Akademisk; 2021.

ISBN: 9788202709648. 344sider

Nye bøker og anmeldelser

Tidendes redaksjon mottar et stort antall bøker, både om odontologi og andre fagområder innen helse, samt helse og samfunn med ulike vinklinger, fra forlag i inn- og utland. Mange av disse er det ikke aktuelt for Tidende å anmelde, mens mange sendes til anmeldelse. Det blir derfor jevnlig anmeldt et antall bøker i Tidende under Boknytt. Ofte går det imidlertid noe tid fra boken kommer ut til anmeldelsen foreligger.

For å gjøre bokutgivelser kjent for Tidendes lesere, presenterer vi bøker, både odontologiske fagbøker og de som omhandler andre temaer, med en kort omtale basert på vaskeseddelen fra forlaget, under vignetten Nye bøker. Presentasjonen kommer på det språket boken er skrevet; det være seg norsk, svensk, dansk eller engelsk, og er ledsaget av et bilde av bokens forside.

En presentasjon under Nye bøker i Tidende er ingen garanti for at det kommer en anmeldelse av boken senere, samtidig som det heller ikke utelukker en anmeldelse i en senere utgave.