Vandret landet fra sør til nord

Da Aase Vintermyr ble spurt om hun ville være med å gå Norge på langs, slo hun til med det samme. Det ble en minnerik opplevelse som ga mersmak.

F16-06-057.eps

Endelig fremme på Nordkapp!

- I løpet av til sammen fem måneder i perioden 2011 til 2015, gikk vi fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Halvparten av etappene har vi gått på beina, den andre halvparten på ski, forteller Vintermyr, som til daglig er tannlege ved Skien tannklinikk.

Hun har vært med på alle skiturene, men mangler noen mil på beina sør for Meråker og i Troms. Disse «hullene» har hun planer om å fullføre i løpet av de neste årene.

F16-06-058.eps

På fottur kan man høste av naturens grøde, her i form av multer.

Sammen med venninnen, Berit Heggholmen, har Vintermyr gått i sommerhalvåret og i påsken. Første tur gikk på beina fra Lindesnes til Finse i juli 2011. I løpet av de neste fire årene beveget de seg etappevis nordover i landet, før de i august 2015 nådde frem til Nordkapp.

På det lengste var de ute i fire uker i ett strekk.

- De fleste går fra Nordkapp til Lindesnes. Vi møtte mange, spesielt på skiturene våre, som lurte på hvorfor vi hadde valgt å gå med sola i ryggen. Den varmet godt, og vi slapp å bli solbrent, ler Vintermyr.

Gikk på elveisen

Det var kun tillatt å ta seg frem på beina og på ski. Det var også et poeng å gå mest mulig av turen i Norge, og ikke svinge for mye inn over grensen til Sverige.

- Etappen fra Kilpisjärvi til Skaidi tok vi på ski. Turen over Finnmarksvidda var fantastisk. Vi i gikk en god del på elveisen, noe som sparte oss mye med hensyn til tid og ekstra kilometer, sier Vintermyr.

Det ble likevel en god del vading over elver i løpet av turen.

- Heldigvis brukte vi gåstaver som var til god nytte når strømmen var stri. Noen steder gikk vi med vann opp til skrittet, forteller Vintermyr.

De la ut matdepoter på campingplasser og på et par hoteller langs ruta, og passet på at sekken ikke veide mer enn 20 kilo. Med seg hadde de én ukes matrasjon, som for det meste besto av havregryn og Real turmat.

- Vi kom nesten helt opp til Røyrvik i Nord-Trøndelag før vi måtte overnatte i telt. Også i Børgefjell nasjonalpark ble vi nødt til å tilbringe et par netter utomhus. Det fantes ikke turisthytter i disse områdene, sier Vintermyr.

Tøffe forhold

På den siste skituren fra Kilpijärvi til Skaidi, måtte de finne frem teltpluggene også vinterstid.

- Det var kaldt! Vi hadde dobbelt underlag, reinsdyrskinn og to soveposer hver, men frøs likevel. Det gir en fin frihetsfølelse å gå med telt. Du kan slå deg ned hvor som helst når det passer, sier hun.

I løpet av turen fra Lindesnes til Nordkapp, hadde de kun én overligger. Været var dårlig, Vintermyr hadde feber, og reisefølget vondt i ryggen.

- Noen av dagsetappene ble heller ikke like lange som planlagt. Blant annet hadde vi en etappe i Finnmark hvor vi etter 12 kilometer måtte gi tapt for vær og føreforhold. Da vasset vi enkelte steder i nysnø til livet, mens vi dro på tunge pulker (35 kilo). Ellers var vi stort sett heldige med været, sier Vintermyr.

Hun er aller mest stolt av etappene på ski, og trekker frem Finnmarksvidda og Saltfjellet som de to fineste turene vinterstid. Sommerstid gjorde Børgefjell og Hattfjelldal dypt inntrykk.

- Vi gikk i nydelig natur, og området har utrolig fine hytter. Det var sjelden vi møtte noen andre, folk går nok heller til hytter som ikke ligger så langt fra allfarvei, sier Vintermyr.

F16-06-059.eps

F16-06-060.eps

De så mange reinsdyr på turen, noen ganger kun geviret.

Balsam for sjelen

I Trøndelag møtte de elg. Reinsdyr ble det flere og flere av jo lenger nord de kom, og de så rype, ørn og spor etter jerv. Det eneste de planla, var å gå, spise og sove.

- Uten PC og mobildekning, slappet vi helt av og nøt dagen og stillheten. Vi gikk med SPOT satellittnavigering, slik at de hjemme kunne følge med på hvor vi var. Det er en trygghet der det ikke finnes mobildekning, og det kanskje går en uke før du treffer folk, sier Vintermyr.

F16-06-061.eps

Det hendte seg at de måtte vade, men ikke alltid.

Hun har alltid vært en ivrig turgåer. Hardangervidda og Jotunheimen har hun travet på kryss og tvers, og de siste 10 - 20 årene har hun vært med på skiturer i regi av Den Norske Turistforening.

- Før du legger ut på langtur, må du ha grunntreningen i orden. Særlig er det viktig å vite hva du går til vinterstid, slik at du kan se an vær og føreforhold.

F16-06-062.eps

Overnatting i telt på vei fra Kilpijärvi til Skaidi.

Sammen med venninnen, er hun godt i gang med å planlegge neste prosjekt som starter til sommeren: Norge på langs på sykkel, fra Nordkapp til Lindesnes. Etappevis det også.

- Som en kontrast til fjellet, skal vi sykle så langt uti fjæra som vi kommer. Denne gangen er det også lov til å ta ferje. Vi gleder oss til nye eventyr, sier Aase Vintermyr.