Etisk råds oppgaver og saker

NTFs råd for tannlegeetikk består av fem medlemmer samt tre varamedlemmer valgt av representantskapet. Oppgavene til rådet er beskrevet i NTFs etiske regler, punkt 4 i saksbehandlingsbestemmelsene.

Rådet skal blant annet:

- bidra til at regelverket er kjent blant medlemmene

- gi veiledning i etiske spørsmål

- utrede etiske problemstillinger

- sammen med lokalforeningene skal rådet påse at reglene overholdes

- treffe avgjørelser i saker som gjelder overtredelse av regelverket

- bidra til kunnskap om regelverket:

Å snakke med medlemmer på Etikkhjørnet på Landsmøtet er en av de hyggeligste oppgavene Rådet har. Dette er ikke en arena for de vanskeligste problemstillingene. Her skal terskelen være lav for å komme innom for en kopp kaffe og en prat.

Den faste spalten som rådsmedlemmene rullerer på å skrive i Tidende er ofte inspirert av henvendelser rådet har fått fra medlemmer. Enkeltsaker blir anonymisert. Mange av henvendelsene rådet får har generell karakter.

Tannlegeforeningen holder etikkurs i lokalforeningene etter forespørsel.

Det utvikles nå et nettbasert etikkurs som skal tilbys medlemmene som del av den vedtatte obligatoriske etterutdannelsen.

- veiledning i / utredning av/ treffe avgjørelser i etiske spørsmål:

Enkeltpersoner, lokalforeninger og rådet selv kan bringe opp problemstillinger for rådet. Gangen i saksbehandlingen er beskrevet i regelverket. Saker skal forsøkes å løses lokalt, og enkeltmedlemmer skal først bringe problemstillingen sin for lokalforeningen.

Problemstillingene rådet tar stilling til er ofte de mer komplekse, derfor er saksbehandling via mail uhensiktsmessig, og rådet møtes regelmessig for å diskutere og behandle saker. Alle parter skal bli hørt og ha anledning til å uttale seg skriftlig. Det gjør at saksbehandlingen i rådet kan ta ganske lang tid.

Fra tid til annen får medlemmer av rådet kommentarer som «dette bør vel etisk råd kunne gjøre noe med» eller «dette er vel en sak for rådet».

Vi er avhengig av at saker blir meldt inn til rådet med riktig saksgang, om vi skal kunne behandle dem, jf. innledende kommentarer til de etiske reglene, nest siste avsnitt: «NTFs råd for tannlegeetikk skal treffe avgjørelser i saker som gjelder overtredelse av regelverket (se egne saksbehandlingsbestemmelser), men slike saker skal først søkes løst i lokalforeningen. Klager fra publikum angående en tannbehandlings faglige utførelse skal behandles av lokalforeningens klagenemnd (se regler for klagebehandling). Kollegahjelperne kan være viktige ressurspersoner som kan hjelpe med støtte og veiledning til kolleger som er kommet i en vanskelig situasjon (se kollegahjelpsordningen).»

Noen typer konfliktsaker skal ikke løses i etisk råd. Blant disse er tvister rundt forståelse av kontrakter. Slike må enten i mekling eller rettsapparatet om ikke partene finner løsning. For å forebygge at konflikter oppstår er det derfor viktig med skriftlige avtaler i samsvar med Tannlegeforeningens anbefalinger. Dette er både kjøper og selgers ansvar ved for eksempel praksisoverdragelse. Også ved ansettelser eller bortleie av praksis må det foreligge skriftlige avtaler.

Tannleger flest er opptatt av å opptre ryddig og profesjonelt. Det er likevel lett å trå feil. Og med økonomiske motiver kan det synes som om enkelte velger å trå feil med overlegg. Etisk råds viktigste oppgave er derfor å sette etikk på dagsordenen, og gjennom økt etisk bevissthet veilede tannlegene til gode avgjørelser.

EllenHolmemo 

NTFs råd for tannlegeetikk

VemundØiestad 

NTFs råd for tannlegeetikk