Forstå

God kommunikasjon for folk i førstelinjen
Anne Kristine Bergem
F15-07-031.eps

I møter mellom hjelpere og mennesker som trenger hjelp er god kommunikasjon essensielt. Nå er det kommet en bok som kan bidra til bedre kommunikasjon i disse møtene.

Forstå gir en relativt kortfattet og praktisk rettet innføring i kommunikasjon for hjelpe-, støtte- og servicepersonell innen helse- og sosialtjenesten, politiet, fengsels- og NAV-ansatte - tannleger og annet tannhelsepersonell absolutt innbefattet.

Til tannklinikken kommer mennesker med alle typer bakgrunn, og i så å si alle livssituasjoner. Og mange synes behandlingssituasjonen hos nettopp tannlegen er vanskelig.

Mennesker som har behov for hjelp fra andre er i utgangspunktet sårbare. Det er krevende å være avhengig av andre, med alt det innebærer av kontrolltap, frykt og opplevelse av hjelpeløshet. Å forstå et annet menneske fullt ut er en umulighet, men å vise vilje til forståelse, og å forstå at det er godt å bli sett og hørt og å lære hvordan en kan gi en annen den opplevelsen, er absolutt en mulighet. Det er det boken handler om - og det er det boken kan gi hjelperen hjelp til.

Det handler om å vise respekt og om å behandle folk ordentlig. Det handler også om å tåle den andre, den andres situasjon og den andres eventuelle fysiske og psykiske smerte.

Boken er delt i fem. Delene heter 1) Kommunikasjon, 2) Innføring i personlighetsutvikling, 3) Psykiske helseplager og relaterte kommunikasjonsutfordringer, 4) Spesielle kommunikasjonsutfordringer og 5) Nyttig å vite.

Forfatteren er spesialist i psykiatri med lang erfaring fra psykisk helsevern. Hun er utdannet gruppeterapeut og har videreutdanning i voldsrisikovurdering og -håndtering. Hun er rundhåndet med gode eksempler og deler av egen erfaring, og forteller om episoder hun selv har opplevd, på godt og vondt - som student, nyutdannet og som erfaren psykiater. `Jeg er en pragmatisk psykiater. Boken er ikke et resultat av forskning, den kommer som resultat av et ønske om å bidra til god kommunikasjon mennesker imellom', sier forfatteren i sitt forord.

Dette er en håndbok - ofte definert som en hendig publikasjon, med forenkling av fakta, oversiktlig og lett å finne frem i, en bok som fungerer som oppslagsverk. Det stemmer langt på vei.

Formatet er hendig - i størrelse er boken som en håndflate, med litt spredte fingre, og den får fint plass i en middels stor jakkelomme.

Ellen BeateDyvi 

Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS; 2015. ISBN 978-82-450-1581-2