Enklere regler ved oppfølging av sykemeldte arbeidstakere

Fra og med 1. juli 2014 ble reglene for oppfølging av sykemeldte arbeidstakere endret og forenklet. Regjeringen og partene i arbeidslivet har evaluert ordningen og blant annet konkludert med at oppfølgingsregimet er blitt for omfattende og krevende for virksomhetene og myndighetene, og at det etablerte rapporterings- og sanksjonssystemet er for byråkratisk og lite egnet for å få ned sykefraværet.

For arbeidsgivere er det positivt at reglene og forpliktelsene forenkles. Regelendringene innebærer at arbeidsgiver fortsatt må følge opp sykmeldte arbeidstakere med utarbeidelse av oppfølgingsplan innen 4 uker og avholde dialogmøte innen 7 uker og 26 uker.

De viktigste endringene

Ved sykemeldinger som varer over 4 uker skal arbeidsgiver utarbeide en oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker. Denne skal formidles til sykemelder og NAV - hvis det er behov for bistand fra NAV. Her trenger en ikke lenger å utarbeide en oppfølgingsplan hvis det er åpenbart unødvendig - for eksempel ved gradert sykemelding og når tilrettelegging på arbeidsplassen ikke betyr noe i forhold til å komme tilbake på jobb. Dette bør innebære langt færre «uproduktive» oppfølgingsplaner enn i dag.

Ved sykemelding som varer over 7 uker skal det som hovedregel avholdes dialogmøte med arbeidstaker og arbeidsgiver kun for 100 % sykmeldte. Det betyr langt færre møter enn tidligere. Dialogmøtet er for arbeidsgiver og arbeidstaker. Til forskjell fra tidligere er det disse som vurderer om lege, bedriftshelsetjeneste eller andre skal delta på møtet. Det betyr at det blir enklere å avholde møtene. Arbeids- og velferdsetaten, bedriftshelsetjenesten eller andre relevante aktører kan innkalles til møtet dersom arbeidsgiver eller arbeidstaker ønsker det. Dersom arbeidstaker ønsker det, kan tillitsvalgt/verneombud, som i dag, også være med på møtet. Obligatorisk krav om at bedriftshelsetjenesten skal delta i alle dialogmøter faller altså bort. Arbeidsgiver kan innkalle bedriftshelsetjenesten. Arbeidstaker skal ikke kunne motsette seg at bedriftshelsetjenesten deltar i møtet.

Rapporteringsplikten fjernes.

Det har hittil vært en plikt til å sende en oppdatert oppfølgingsplan og rapport på oppfølgingsarbeidet til NAV, dette er det nå ikke lenger noen plikt til å gjøre og med dette forsvinner 1500 skjemaer per dag som skulle ha vært sendt til NAV. Ressurser som tidligere har blitt brukt til innrapportering blir frigjort, og bedriftene får mer tid til å jobbe mer forebyggende og følge opp de som trenger det.

Ikke lenger sanksjoner fra NAV

NAV kan ikke lenger sanksjonere arbeidsgivers brudd på oppfølging av sykmeldte. NAVs hovedoppgave er å være en støttespiller i IA-arbeidet.

Ny brosjyre

Myndighetene og partene i arbeidslivet har oppdatert en brosjyre som gir en oversikt over regelverket slik det vil gjelde fra 1.juli 2014. Denne beskriver svært oversiktlig de ulike tidsfrister, roller og oppgaver for de ulike aktørene. Brosjyren kan finnes på NAVs sider om oppfølging av sykemeldte:

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Oppfolging+av+sykmeldte

Ny app

NAV har også utarbeidet en app til bruk i arbeidet ved oppfølging av sykemeldte arbeidstakere som kan være et nyttig hjelpemiddel. Appen kan lastes ned fra iTunes.

Endringene trådte i kraft 1. juli i år.

Nyttig informasjon om arbeidsgivers plikter og oppfølging av sykemeldte arbeidstakere kan også finnes på Arbeidstilsynets nettsider: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78249 .

Dag KiellandNilsen 

Advokat i NTF