På en skala fra en til fem

Etter seks år med gjentatte advarsler fra Helsetilsynet, ble tannlegen fratatt autorisasjonen i mai 2013. Først etter et besøk på Legelisten.no tidligere denne måneden, oppdaget en av pasientene forholdet.

F14-02-015.eps

Lars Helge Søraas er daglig leder for Legelisten.no som inkluderer legelisten.no/tannleger. Foto: privat.

På nettsiden Legelisten.no kan du sjekke hvilke leger og tannleger som får god eller dårlig omtale av sine pasienter. Nytt av året er at man også kan se hvem som har fått advarsler og andre reaksjoner fra Statens helsetilsyn.

- Jeg gikk inn på Legelisten.no for å skrive hvor godt fornøyd jeg var med tannlegen, og ble veldig overrasket da jeg leste at han manglet autorisasjon, uttaler en tidligere pasient av Vestfold-tannlegen til NRK på nett.

Til tross for at autorisasjonen var inndratt for over sju måneder siden, fortsatte tannlegen å motta pasienter som før.

- Før jul henvendte vi oss til Helsetilsynet og ba om en oversikt over tannleger som har fått anmerkninger og advarsler, eller har blitt fratatt autorisasjonen. Dette legger vi til som en opplysning ved den det gjelder, sier daglig leder for Legelisten.no, Lars Helge Søraas.

Tilfredsstiller et behov

Legelisten.no ble lansert i mai 2012 av Søraas og to venner. De følte selv et behov for en slik tjeneste, og fikk bekreftet at de ikke var alene da de luftet idéen for venner og bekjente.

- Vi forsto at dette var en tjeneste folk ville benytte seg av hvis den fantes, sier Søraas. Med seg på laget har han en programmerer og en webdesigner.

Siden lanseringen har nettstedet hatt nesten to millioner besøk, og trafikken er nå oppe i cirka 100 000 treff i måneden.

I begynnelsen kunne man bare søke på fastleger, men i juni 2013 ble listen utvidet til også å gjelde tannleger.

- Alle fastlegene i Norge er med. Når det gjelder tannlegene, har vi måttet grave litt og benytte oss av ulike datakilder. Men om lag 95 prosent av tannlegene er per i dag registrert, i antall i overkant av 4 200, sier Søraas.

Ikke imponert

Det manglet ikke på kritiske røster da nettstedet ble lansert. Hverken Legeforeningen eller Tannlegeforeningen syntes nyvinningen var en god idé, og fryktet at Legelisten.no skulle fungere som en gapestokk.

Et av argumentene er at en reaksjon fra Helsetilsynet ofte gjelder ting som er forholdsvis enkelt å rette opp i. Når det er gjort, blir likevel anmerkningen stående synlig for alle som søker på navnet.

- Finnes det en tidsbegrensning, eller blir disse opplysningene liggende på Legelisten.no for evig og alltid?

- Vi har bedt om å få utlevert data som går tilbake til 2003, og synes det er naturlig med en tidsbegrensning på ti år. Om det er mer riktig med åtte år, eller kanskje tolv, må vi vurdere etter hvert. Vi presiserer også overfor brukerne at disse opplysningene kun er ett av flere informasjonspunkter om den enkelte tannlege. Kanskje er forholdet irrelevant med hensyn til hva pasienten ønsker utført. Vi oppfordrer alle til å sjekke bakgrunnen nærmere, sier Søraas.

På spørsmålet om siden fungerer som en gapestokk, påpeker Søraas at rundt 80 prosent av pasientvurderingene er positive.

- Poenget er å vise vei til gode fastleger og gode tannleger, ikke å henge ut de som er dårlige. I byer som Oslo og Bergen finnes det hundrevis av tannleger. Vårt mål er at pasientene enkelt skal finne frem til noen av de mange dyktige tannlegene som finnes her i landet, sier Søraas.

Han understreker at brukerne av siden oppfordres til å vurdere andre forhold enn det rent faglige arbeidet en tannlege utfører.

- Forhold som en pasient kan vurdere, er om tannlegen er tilgjengelig, om han kommuniserer bra, om man har tillit til vedkommende, om tannlegen tar nok hensyn osv. Anklager om feilbehandling blir ikke publisert. Vi kan ikke ta stilling til slike påstander, det er en sak for Statens helsetilsyn, sier han

Skal være korrekt

Anmeldelsene blir alltid moderert før publisering. Brukere av nettstedet kan på en enkel måte tipse om leger og tannleger som ikke står i listen, men også om andre forhold som kan være av interesse. Alle vurderinger blir lest igjennom, og kun de som er i tråd med Legelisten.no sine retningslinjer blir lagt ut.

- Det er veldig viktig for oss at informasjonen på nettsiden er så riktig som mulig, og at listene over leger og tannleger er komplette. Vi tolererer ikke utsagn som kan virke ærekrenkende eller injurierende. I begynnelsen modererte vi etter at innlegget var publisert, men det forandret vi ganske fort, forteller Søraas. Som legger til at de får en del tips fra tannleger også.

- Hvilke reaksjoner får dere fra tannlegene?

- Vi får reaksjoner både fra tannleger og leger, og ofte er følelsene litt blandet. Da vi lanserte dette tilbudet i 2012 fikk vi mye kritikk fra Legeforeningen. Noe var berettiget og det har vi tatt til følge, blant annet dette med å moderere før publisering. Kontakten med tannlegene har vært mer positiv. Det virker som om tannleger har hatt lettere for å akseptere konseptet enn det fastlegene hadde. Men ikke alle synes det er like bra, og er lite glade for å stå på listen, medgir Søraas.

Han og resten av teamet vurderer nå å utvide listen til også å gjelde spesialister og sykehus.

- Vi har i dag et godt samarbeid med Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og Statens helsetilsyn, sier han.

Kontroll i folket

- Vi har tidligere vurdert både Legelisten.no og MinLærer.no, sier fagdirektør i Datatilsynet, Cecilie Rønnevik.

På spørsmål om hun forstår frustrasjonen til de som står registrert på Legelisten.no mot sin vilje, svarer Rønnevik at alle som jobber med autorisasjon for det offentlige må finne seg i at det finnes en kontrollinstans i folket som vurderer hvordan man ivaretar denne tillitten.

- Så lenge opplysningene er offentlig tilgjengelige, ser jeg ikke problemet. Denne informasjonen skal ligge åpen, slik at folk skal kunne gjøre et informert valg når de skal velge lege eller tannlege, sier hun.

Heller ikke Statens helsetilsyn kan tilby håp til tannleger som helst så Legelisten.no nedlagt.

- Navn på helsepersonell og hvilke reaksjoner vi har gitt er offentlig informasjon i følge offentlighetsloven. Det eneste vi gjør før vedtakene frigis, er å sladde dem for taushetsbelagt informasjon, skriver kommunikasjonsdirektør i Statens helsetilsyn, Nina Vedholm, i en e-post.

Tone EliseEng Galåen