Åpent brev til presidenten:

Er NTF fortsatt min fagforening?

Viktige deler av NTFs tannhelsepolitikk er ikke lenger i pasientenes interesse. I løpet av 40 år som medlem har jeg følt meg hjemme i foreningen både som vanlig medlem og tillitsvalgt. På grunn av alder, ville mitt medlemskap uansett ha begrenset varighet. Men nå kan jeg ikke være med lenger på grunn av dreiningen i NTFs helsepolitikk.

Redaktør Dyvi hadde i Tidende nr. 4 i år, en sterk støtte til at ESA stiller spørsmål med mulig subsidiering av betalende pasienter i Den offentlige tannhelsetjenesten. Redaktøren har sin frihet. Men jeg hadde ventet at NTFs ledelse hadde kommet med en mer balansert klargjøring i Tidende. Når den ikke kom, blir dette stående som NTFs politikk.

I stedet gir presidenten sin tilslutning til et innlegg i Tidende nr. 5 i år, der tannlege Gerner nedlatende sier at pasienter i gruppe C er «prisgitt» de tilbud de får gjennom Den offentlige tannhelsetjenesten. Det er vel ikke bare pasienter som går til en offentlig tannklinikk som er «prisgitt» sin tannlege.

Direktiver og andre beslutninger fra EØS er nødvendigvis ikke alltid kloke eller evigvarende. Det er nok å nevne stikkskadedirektivet og datalagringsdirektivet. I dette tilfellet kunne NTF bidratt med å forklare det historiske samspillet mellom offentlig og privat tannhelsetjeneste.

Noen private kolleger har fryktet konkurransen. I Troms fylke er det de private som tilbyr de laveste prisene på de behandlinger som først kommer til syne i prisportalen. I tillegg er det mye som tyder på at pris spiller en underordnet rolle ved valg av tannlege. Som en følge av pålegg fra ESAs overvåkningsorgan, er Den offentlige tannhelsetjenesten nå pålagt å utarbeide tre regnskapstyper for voksenbehandling. Dette i en tid der politikere lover «mindre byråkrati». Alt dette på grunn av at Den offentlige tannhelsetjenesten behandler cirka syv prosent av det voksne klientellet.

Den kloke hedersmannen Leif Arne Heløe var sosialminister da tannhelsetjenesteloven ble utarbeidet. Loven har i mange år gitt grunnlag for et hensiktsmessig samspill mellom offentlig og privat tannhelsetjeneste, og ga etterhvert grunnlag for en jevnere geografisk fordeling av tannhelsetilbudet. Det er viktig å beholde verdifulle grunnelementer i tannhelseloven ved revidering.

Tilbudet om voksenbehandling i Den offentlige tannhelsetjenesten er viktig av flere grunner:

- Tannhelsen avtar med avstanden til tannklinikk. Likhet i helsetilbudet forutsetter en rimelig spredning av tannklinikker.

- NTF sier de ønsker en politikk som følger slagordet at «pengene bør følger pasienten». Det vil kanalisere midlene til de områder der det allerede er etablert flest tannleger, ikke til områder der pasientene har lang vei til tannlege. Det vil også komplisere samarbeidet med hjemmesykepleie og sykehjem, redusere muligheten for å gi oppsøkende tilbud, og medføre risiko for at flere pasienter ikke får sine rettigheter. Samarbeidet med hjemmesykepleien er vanskelig nok med dagens ansvarsfordeling.

- Av økonomiske grunner legges tannklinikker ned på grunn av synkende barnetall. Ved også å gi et tilbud til voksne på stedet, kan det bli grunnlag for å opprettholde klinikken.

- Den offentlige tannhelsetjenesten sørger nå for spesialisttilbud til voksne der det tidligere har manglet.

- Den offentlige tannhelsetjenesten har behov for å utvikle og beholde tannleger med breddekompetanse. Den offentlige tannhelsetjenesten har dessuten lenge hatt en skoleskipfunksjon i klinisk opplæring av unge tannleger. En bredde i pasientgrunnlaget er ofte en forutsetning for å få tannleger til å søke stillingen.

NTF må også tenke på pasientene, ikke bare på de medlemmene som har huller i timeboka.

IvarParmann 

ivar.parmann@tromsfylke.no