Nytt år - nye muligheter

F12-03-034.eps

Aller først: Takk for tilliten. Jeg gleder meg til to nye år som president i NTF. Representantskapet vedtok et innholdsrikt arbeidsprogram. Det blir spennende å ta fatt på dette arbeidet sammen med et nytt hovedstyre.

I min første Presidenten har ordet i denne perioden har jeg valgt å skrive om et tema jeg mener vil være viktig for NTF og våre medlemmer i tiden fremover, nemlig ledelse. I arbeidsprogrammet for neste periode er et av målene: «Utvikle lederutdanning for tannleger i samarbeid med andre institusjoner».

Det finnes mange definisjoner av begrepet ledelse, men fire temaer går ofte igjen: At ledelse er en prosess, består i å påvirke andre, finner sted i en gruppekontekst og innebærer måloppnåelse (Northouse, 2001).

Uansett hvordan man definerer ledelse, er det ingen tvil om at helsetjenesten og tannhelsetjenesten trenger gode ledere. NTF ønsker at tannleger skal ledes av tannleger, og vi mener derfor at tannleger må påta seg lederoppgaver på alle nivåer i tannhelsetjenesten. Vi får dessverre stadig tilbakemeldinger om at det er vanskelig å få tannleger til å påta seg lederstillinger i den offentlige tannhelsetjenesten. Samtidig tilsier erfaring fra privat sektor at det også her er behov for tannleger med bredere lederkompetanse.

Det kan altså virke som om det er mangel på tannleger som ønsker å være ledere. Det er synd. Jeg kan nevne mange kolleger som jeg mener ville egnet seg utmerket til dette, men samtidig vet jeg at flere av disse velger ledelse bort. Hovedgrunnene til at jeg mener at en rekke tannleger egner seg godt i lederroller, er deres faglige innsikt, engasjement og handlekraft, ønsket om å jobbe med andre mennesker og både ønske om og evne til å finne de beste løsningene for pasientene. Ledelse handler om ansvar og innflytelse, men også om omsorg og god kommunikasjon. Dette er evner som tannleger benytter seg av i sitt daglige arbeid med pasienter.

Mange vegrer seg for å fjerne seg fra klinikken og er bekymret for bare å bli sittende med administrative oppgaver. Det er forståelig. Tannleger ser seg selv først og fremst som klinikere. Det er bra. Men det er også viktig at tannleger vil påta seg lederoppgaver. Dette gjenspeiles ikke minst i NTFs nye policydokument om fremtidens tannhelsetjeneste som representantskapet vedtok i november 2013. Her slås det klart og tydelig fast at NTF vil ha tannlegen som faglig leder av tannhelseteamet, med kompetanse til å lede tannhelsetjenesten på alle nivåer.

Jeg mener at en forutsetning for å være en god leder i tannhelsetjenesten er at man har tannhelsefaglig legitimitet. En foreleser på et ledelseskurs sa det slik: «Å være leder i helsetjenesten uten helsefaglig bakgrunn er en risikosport». Leder må ha oversikt og innsikt, være oppdatert på faget og kjenne bransjefaglige problemstillinger og begreper. I tannhelsetjenesten er det tannlegene som har disse kvalifikasjonene. Men man blir ikke nødvendigvis en god leder av å være tannlege. Man må ha kunnskap om kommunikasjon, prosesser, samarbeid og motivasjon. Ledelse er altså mye mer enn administrasjon. Ledelse innebærer samhandling med mennesker. En god leder er til stede, ser medarbeiderne sine og tar dem på alvor. Ledelse er et eget fag, og det må læres. For at vi skal få tannleger som også er gode ledere, må vi altså ha tannleger som utdanner seg innen ledelse.

Dette har NTF nå tatt konsekvensen av. Vi vil utvikle et etterutdanningskurs i ledelse for tannleger i både privat og offentlig sektor. Arbeidet, som foreløpig er i startgropen, er tenkt som et samarbeid med universitetsmiljøet i Oslo. Det skal bli spennende å følge med på prosjektet i tiden fremover. Vårt ønske er at også myndighetene skal se viktigheten av og anerkjenne behovet for dette arbeidet, og selvfølgelig helst at de også vil bidra.

Jeg håper og tror at dette initiativet fra NTF vil gi som resultat et utdanningstilbud som mange vil finne interessant og benytte seg av. Da kan vi i fremtiden få en tannhelsetjeneste med tannleger som gode ledere på alle nivåer. Det er viktig både for tjenesten og for pasientene.

Camilla HansenSteinum