Ny elektronisk pasientjournal:

Skal gi mange fordeler

En ny elektronisk pasientjournal (EPJ) blir innført i seks fylkeskommuner neste år, med Vestfold og Akershus som de første. Det skal gi store fordeler for både tannlegene, tannpleierne og ikke minst pasientene.

- Ny elektronisk pasientjournal skal føre til at tannlegene bruker minst mulig tid på data, og mest mulig tid til pasientene, sier prosjektleder og tannlege Geir Fjerdingen.

Elektronisk pasientjournal har vært brukt lenge i den offentlige tannhelsetjenesten, men nye krav og forventninger fører til et nytt og oppdatert system, sier tannlege Geir Fjerdingen som er prosjektleder for ny elektronisk pasientjournal.

- Den nye elektroniske pasientjournalen (EPJ) skal imøtekomme dagens behov i forhold til brukervennlighet, effektiv pasientbehandling og driftssikkerhet. Systemet skal videre ivareta pasientrettigheter, tannhelsetjenestens forpliktelser i forhold til folkehelseperspektivet og rapportering av tannhelsehelsedata. Rapporteringen til kommunene er blitt spesielt aktuelt i forbindelse med Samhandlingsreformen.

Systemet skal også legge bedre til rette for å hente data til blant annet undervisning og forskning. Foruten de seks samarbeidende fylkene, har ytterligere tolv fylkeskommuner opsjon på avtalen. Ny elektronisk pasientjournal kan derfor i teorien bli innført i nesten alle fylker i Norge i løpet av noen år.

Bedre

- Hvordan vil hver enkelt tannlege merke forskjellen fra dagens elektroniske pasientjournal når den blir installert?

- Vi mener at hver enkelt tannlege vil få et svært brukervennlig program med oversiktlige skjermbilder og med hurtig svarrespons på de ulike funksjonene.

Fjerdingen mener også at ny EPJ blir et oversiktlig system i forhold til pasientrettigheter, lettvint både for tannlegene og tannpleierne på klinikkene. Hvis for eksempel pasientopplysninger skal utleveres til spesialist, skal pasienten orienteres og gi aksept, før dette blir bokført i programmet på en måte som i neste omgang blir lett å finne tilbake til. Og om pasienten ønsker innsyn i journalen skal den også kunne vises fram lett og oversiktlig.

Gjennom samarbeidet om ny elektronisk pasientjournal blir det fort gjort å sende riktige opplysninger til HELFO.

- Vi skal installere et retteprogram i den nye elektroniske pasientjournalen, slik at vi på forhånd vet at HELFO-opplysningene blir riktige. Dermed skal vi slippe å få feil utfylte oppgjørskrav i retur, noe som er både tidkrevende, unødvendig og tungvint.

Det skal også bli raskere og enklere å ta i bruk systemet når man kommer på jobb. I store driftsløsninger må man i dag logge seg på flere programmer for tilgang til riktig pasientjournal med blant annet røntgenbilder.

- Med det nye systemet, vil man på enkel måte og med ett brukernavn og passord få de riktige tilgangene. Det legges også til rette for at man skal kunne bruke Smart-kort (ID-kort) ved pålogging.

Stordriftsfordeler

Det nye EPJ-systemet er et program som skal være spesielt tilpasset stordriftsløsninger. I den offentlige tannhelsetjenesten har fylkene gjerne felles pasientbase for hele fylket som drives av en profesjonell IT-avdeling. Sensitive opplysninger blir med andre ord lagret på en felles server, der sikkerheten både i forhold til back-up-funksjon og fysisk plassering er svært godt ivaretatt. Ved at sensitiv pasientinformasjon ikke lagres på det enkelte tannlegekontor, er man langt bedre sikret mot brann, vannskade og utilsiktet tilgang til persondata og helsedata.

Felles drift av EPJ legger til rette for en enklere, rimeligere og sikrere pasientjournal. Oppdateringer gjøres bare én gang og vil gjelde for alle klinikker som er tilknyttet serveren.

Et annet viktig moment er at tannhelsetjenesten skal ha full kontroll over videre utvikling av den elektroniske pasientjournalen.

Tannlege og data

Fjerdingen arbeidet som tannlege i Den offentlige tannhelsetjenesten både i Tønsberg og Skien i mange år. Nå er han ansatt som prosjektleder, i tillegg til at han arbeider som spesialrådgiver for de offentlige tannhelsetjenestene i Buskerud, Telemark og Vestfold. Som tannlege har han et fortrinn i arbeidet med ny EPJ.

- Når man skal lage ny elektronisk pasientjournal, tror jeg det er avgjørende viktig at man har god kjennskap til hvordan et tannlegekontor og tannhelsetjenesten fungerer, og hvordan den praktiske hverdagen er når man jobber med pasienter i en klinikk. Det er viktig at tannhelsepersonell er i føringen ved utviklingen av EPJ, godt støttet av teknisk fagpersonale. Teknikerne gjør en stor jobb. Vi skal installere en felles testplattform i Tønsberg hvor IT-avdelingen for Vestfold fylkeskommune ligger.

  • Hvordan opplever du å jobbe med data som tannlege?

  • Jeg synes det er veldig interessant. Vi er inne i en kjempespennende fase nå.

  • Flere store datainvesteringer er blitt fiasko i Norge de siste årene. Hvordan skal dere unngå at den nye elektroniske pasientjournalen kan bli et problemprosjekt?

  • Vi har tett oppfølging med prosjektet. Jeg tror dette blir en svært god elektronisk pasientjournal, til beste både for de som jobber på klinikken, pasientene og for offentlige instanser som skal hente opplysninger fra disse journalene.

etann, EPJ og Nextsys

Samarbeidsprosjektet med de seks fylkeskommunene har fått navnet eTann. Selve journalsystemet, ny elektronisk pasientjournal (EPJ) bærer derimot navnet til bedriften som leverer det; Nextsys.

Ny elektronisk pasientjournal ble sendt ut på anbud i tråd med reglementet for offentlige anskaffelser. Tre firmaer meldte sin interesse. Nextsys vant anbudskonkurransen og skal derfor levere den elektroniske pasientjournalen neste år.

- Vi gleder oss til at det nye journalsystemet blir tatt i bruk, sier prosjektleder Geir Fjerdingen.

Tekst og foto:
HaraldVingelsgaard