Svar til Carl Christian Blich

Et hvilket som helst tilsyn på en bedriftseiers internkontrollrutiner vil nødvendigvis føles ubehagelig. Likevel er dette en del av de spilleregler som gjelder i norsk næringsvirksomhet. Dette er ikke eksplisitt for norske tannleger. At avvik oppleves som unødvendige og detaljstyrende er nok dessverre en del av en bedriftseiers hverdag. Tilsynsmyndighetenes mandat er tydelig, og vi som forening vil naturlig nok ikke være i en posisjon som gir oss muligheten til å etablere særordninger for norske tannleger.

SNU er arvtageren til det tidligere PTE, og vi har så smått begynt å se på NTFs kvalitetshåndbok og behovet for å revidere denne slik at den kanskje er mer oppdatert og brukervennlig. Likevel vil en håndbok for internkontrollsystemer kun være en mal for hver enkelt bedriftseiers internkontrollsystemer. Det er bedriftseierens oppgave å tilpasse malen til sin egen virksomhet. Forventning om at NTF skal produsere en håndbok som passer alle vil være en umulighet. Vår oppgave blir å trekke de store rammene - skape referansebanker slik at våre medlemmer får tilgang på lovpålagt regelverk og krav på en enkel og effektiv måte.

Vi har per skrivende stund blitt invitert til Arbeidstilsynet sentralt for å delta i en gruppe som skal forsøke å utvikle en brosjyre som retter søkelys mot de punkter Arbeidstilsynet vil legge vekt på ved et tilsyn. Håpet er at vår deltagelse her vil gi Arbeidstilsynet en bedre forståelse for hvordan våre foretak er organisert og hvordan vår hverdag fortoner seg. I tillegg ønsker og håper vi at et slikt initiativ vil kalibrere Arbeidstilsynets tilsyn på en slik måte at de blir like over hele landet. Målet er at en slik brosjyre skal kunne representere et supplement og forenkling i vårt fremtidige HMS-arbeid.

Liknende initiativ vil være naturlig å gjøre overfor andre tilsynsmyndigheter, som for eksempel Eltilsynet.

Vi er pålagt obligatorisk medlemskap i godkjent bedriftshelsetjeneste og din bedriftshelsetjenesteleverandør skal være en viktig aktør i ditt kvalitetssikringsarbeid.

En mulighet i denne sammenheng er at NTF kanskje kan påta seg å forhandle frem en kollektiv avtale med leverandør av bedriftshelsetjenester.

Når det gjelder din frustrasjon over dine leverandører, er den helt klart objektiv men likevel sikkert berettiget. Leverandørene opererer i et konkurranseutsatt marked, selv om det etter ditt syn ikke fungerer. Det er likevel vår oppgave som forbrukere å stille krav til leverandørene.

At våre leverandører tilfredsstiller myndighetenes krav til autorisasjon er derimot en forutsetning, og et opplagt krav.

Å etablere en henvendelse til leverandørenes interesseorgan, hvis et slikt organ eksisterer, vil vi kunne gjøre. Målet med et slikt initiativ må da være å skape tydelige anbefalinger for leverandørenes elektromedisinske utsyr som samsvarer med tilsynsmyndighetenes krav, samtidig som vi klarer å visualisere og øke forståelsen av vår kliniske arbeidssituasjon.

De reelle kostnadene derimot, uansett SNU-bestrebelser, vil være konkurranseutsatt, og det er tannlegene som forbrukere som må skape et press på sine leverandører slik at konkurransen i markedet virkelig kan fungere.

GunnarAmundsen 

Leder i Sentralt næringsutvalg i NTF (SNU)