Markedsportalen må bli et godt redskap både for forbrukerne og for tannlegene

Media har vært opptatt av tannhelse den siste tiden. Tannbehandling er dyrt, mange har ikke råd til å få utført nødvendig tannbehandling og regjeringen har ikke gjort det de lovet i Soria Moria 2, får vi høre. Blant NTFs medlemmer snakkes det mye om den nye markedsportalen for tannhelsetjenester som skal komme. Vil den kunne gi korrekt og nyttig informasjon, og dermed være en hjelp for pasientene? Blir den bare en ekstra byrde som pålegges tannlegene uten å ha noen som helst verdi for forbrukerne?

Jeg har stor forståelse for at en del medlemmer er bekymret for om denne portalen vil kunne virke etter hensikten, og for at den vil påføre dem ekstra arbeid. Mange lurer på hva NTF gjør, eller ikke gjør, og hvilken rolle vi spiller i denne saken. La det være helt klart at dette ikke er NTFs portal. Det er de politiske myndighetene som har tatt initiativ til gjennomføring ved at Forbrukerrådet har fått et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. NTF er imidlertid positiv til ideen om en markedsportal, og vi jobber nå gjennom de kanalene vi mener er mest hensiktsmessige for at portalen skal bli formålstjenlig, både for pasienter og for tannleger.

Etableringen av en markedsportal har nær sammenheng med arbeidet med en ny forskrift om prisopplysning for varer og tjenester - herunder våre - som vi vet er like rundt hjørnet. NTFs støtte til opprettelsen av en slik portal oppfatter jeg som en del av vår samfunnskontrakt, der tannlegene bidrar til god forbrukerinformasjon, samtidig som prinsippet om fri etableringsrett og prisfastsettelse anerkjennes. Jeg har forståelse for at mange pasienter synes det er vanskelig å skaffe seg god nok informasjon om våre tjenester og priser. Derfor mener jeg at det vil være best for alle, også tannlegene, at pasientene får tilgang til mest mulig korrekt og oppdatert informasjon om vår virksomhet.

I rapporten om «etablering og drift av elektronisk prisopplysningstjeneste for tannhelsetjenester» som NTF var med på å utarbeide i 2010, anbefales det å velge ut definerte behandlingsprosedyrer som det skal oppgis pris på. Portalen er ment å få frem hva pasienten må betale for en «normalversjon» av utvalgte behandlinger. Den er ikke ment å skulle dekke alle variasjoner eller spesielle forhold som kan oppstå i et behandlingsløp. Derimot skal den gi pasientene et grunnlag for å sammenlikne prisnivået hos de ulike behandlerne.

NTFs ønske har hele tiden vært at portalen også skal inneholde andre parametere enn pris, slik at pasienten får et bredere informasjonsspekter for sine vurderinger og valg. Dette kan være opplysninger om hvorvidt tannlegene oppfyller kravene om obligatorisk etterutdanning som nå er vedtatt av representantskapet, generelle opplysninger om praksis, åpningstider, parkeringsmuligheter, tilgang på spesialister og så videre. For vi vet at det er mange andre faktorer enn bare pris som er avgjørende for valg av tannlege. Flere av disse - tillit, omsorg, trivsel osv - vil det aldri være mulig verken å måle eller presentere i en slik nettbasert portal. De må erfares. Og akkurat det er kanskje den største svakheten ved markedsportalen, objektivt sett. For dette er viktig for alle pasienter.

Hovedstyret følger arbeidet med portalen med stor interesse og årvåkenhet. Vi er svært opptatt av at de data som skal hentes inn og settes sammen i portalen, skal være sammenliknbare og reelle. Systemet må være pålitelig og gi relevant informasjon, og modelltakstene må være entydige og omforente. Datainnsamlingen må dessuten foregå så smertefritt som mulig for medlemmene våre. En forutsetning for NTF er at dette kan foregå automatisk over helsenettet, som mange tannleger nå har tatt i bruk, eller på internettsider.

Dette krever gode forberedelser og grundig testing, og vi har gitt innspill med både ideer og bekymringer spesielt på dette punktet.

Skulle resultatet ikke bli slik vi har blitt forespeilet, vil vi ikke nøle med å si klart fra og dessuten vurdere nødvendige tiltak. Det kan du som medlem være helt sikker på!

Så over til noe annet, sånn helt på tampen:

Når dette leses vil årets nyvinning på kursfronten, Holmenkollsymposiet, akkurat være avholdt. Dette er et nytt konsept i NTF-sammenheng, hentet fra Danmark hvor de har hatt et tilsvarende arrangement i mange år. Påmeldingen har vært fantastisk, og vi både håper og tror at symposiet vil være et svært positivt tilskudd til NTFs totale etterutdanningstilbud i årene fremover! Med dette vil jeg rette en stor takk både til fagnemnda og fagavdelingen som alle har gjort et flott arbeid!

Til dere som var der: Takk for i år! Og til dere som ikke var der: Jeg håper vi sees neste år!

Camilla HansenSteinum