Kommunikasjon: Så viktig, og så vanskelig!

Kommunikasjon. Fra latin communicare, «gjøre felles», det vil si utveksling av informasjon mellom personer.

Som tannleger vet vi hvor viktig det er å kommunisere godt. En ellers faglig godt utført behandling kan for pasienten føles mislykket hvis kommunikasjonen ikke er på plass. Dette gjenspeiles blant annet i sakene klagenemndene behandler, hvor vi ser at mange saker bunner i mislykket kommunikasjon. Resultatet er ofte urealistiske forventninger hos pasienten, som da lett blir misfornøyd. Kommunikasjonsundervisningen har i de siste årene hatt stort fokus på grunnutdanningen i odontologi, og dette er meget viktig for yrkesgruppen vår.

NTF som forening står også overfor store utfordringer på dette området. Vi tar nå grep som setter kommunikasjon på dagsorden. Og når vi nå virkelig skal ta tak i det og legge grunnlaget for en ny strategi, er det noen spørsmål vi må stille oss.

Hvor står NTF i dag? Hvilket omdømme har vi - i befolkningen, i medlemsmassen, hos beslutningstagere?

Hvor vil vi? Hva ønsker vi? Hvordan vil NTF bli oppfattet av medlemmene? Hvilken oppfatning er det vi ønsker at befolkningen skal ha av NTF og av tannlegene som yrkesgruppe?

Utfordringen for NTF er at vi må kommunisere på flere arenaer. Vi skal nå frem til medlemmene med viktig informasjon, og vi skal holde dere oppdaterte på hva vi til enhver tid jobber med og hva som skjer på tannhelsefeltet. Samtidig skal vi nå ut til befolkningen - brukerne av våre tjenester - med informasjon om tannhelse. Vi må heller ikke glemme politikerne, byråkratiet og andre, som vi må forholde oss til og samarbeide med. Det er mange hensyn å ta, og noen ganger er det ikke mulig å gjøre alle til lags. Som forening må vi til tider gjøre prioriteringer og vurderinger som ikke alltid faller i god jord hos alle rundt oss. Dette er noe vi som forening må leve med. Utfordringen blir å forklare hvorfor det ble sånn. Altså kommunisere, godt nok.

Hovedstyret og sekretariatet skal sammen jobbe mye med kommunikasjon og kommunikasjonsstrategi fremover. Vi håper og tror at dette arbeidet skal gjøre NTF bedre rustet til å møte fremtidige utfordringer. Målet er å bli bedre til å kommunisere både internt, med medlemmene våre, og eksternt, mot pasienter og beslutningstakere.

Viktigheten av kommunikasjon bringer meg videre til neste tema, nemlig samhandling. Vi venter fortsatt på ny tannhelsetjenestelov, som antageligvis kommer på høring denne våren. Men det skjer stadig andre ting som også har innvirkning på tannhelseområdet.

Lov om folkehelse og lov om kommunale helse- og omsorgstjenester trådte i kraft 1. januar 2012. Formålet er å fremme folkehelsen, utjevne forskjeller og sikre at folkehelse blir prioritert. Forebyggende arbeid er virkelig satt på dagsorden, og her har vi alle sammen en viktig jobb å gjøre. Både i forhold til tannhelsen spesielt, men også i forhold til helsen generelt, for eksempel gjennom røykeslutt-arbeid. Jeg tror at vår yrkesgruppe har en god del å gå på og at vi alle kan bli bedre på dette arbeidet, som virkelig er viktig for pasientene våre. Det er gledelig i så henseende at vi nå har fått en ny refusjonstakst 207, som går på non-operativ behandling av karies. Det har vært et stort savn spesielt i forbindelse med behandling av pasienter med hyposalivasjon og høy kariesaktivitet.

I tillegg har det kommet ny nasjonal helse- og omsorgsplan, og samhandlingsreformen er så smått i gang. To nye stortingsmeldinger er også på trappene. Den ene, om kvalitet og pasientsikkerhet, er spesielt interessant for vår bransje.

Alt i alt er målet bedre samhandling, og tannhelsetjenesten er med som en del av den generelle helsetjenesten her. Det er vi glad for. NTF er på banen. Vi skal tale tannlegenes sak overalt hvor det trengs. Og vi skal selvsagt gjøre så godt vi kan med å holde dere oppdatert om det som skjer, som er av interesse for og får innvirkning på vår hverdag som tannleger.

Og da er vi tilbake ved starten: Kommunikasjon - så viktig, og så vanskelig. Vi tar den utfordringen!

Camilla HansenSteinum