www.hva-koster-en-fylling.no

Eller: elle melle deg fortelle, skipet går. . . osv

Så er den kommet, Markedsportalen vi alle visste var på trappene, men ikke visste hvordan ville bli.

Nå vet vi det, eller vi aner kanskje bare konturene av den ennå, for allerede to dager etter at vi lørdag 22/9 mottok brevet fra Forbrukerrådet er den revidert og premissene for den prisen jeg lørdag hadde lagt inn for rotfylling var forandret. Jeg hadde altså allerede på lørdag lagt inn all informasjonen som krevdes. Mandag var min klinikks prisinformasjon på nettet feil. Jeg vet at nettstedet ennå ikke er lansert, men likevel sitter jeg igjen med følelsen av at her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Samme mandag kommer mail fra Tannlegeforeningen, sendt sent søndag kveld, hvor alle tannleger oppfordres til ikke å legge inn prisene sine. Man oppfordres altså til boikott.

Det har vært musestille fra NTF/Tidende om markedsportalen den siste tiden. Visste man ikke hvordan form og innhold ville bli før brevet fra Forbrukerrådet var sendt til alle landets tannleger? Eller ante man og toet sine hender?

Jeg kontaktet mandag 24/9 nettansvarlig for markedsportalen, Hilde Uthaug. Hun kunne fortelle at man fortsatt jobbet med innhold og form og at det fortsatt «var litt tidlig».

Tidlig? Markedsportalen er allerede mer enn ett år forsinket!

Det kan synes som om Forbrukerrådet valgte en prematur lansering nå i høst vel vitende om at produktet ikke var ferdig utviklet.

Markedsportalens form forteller meg at man ønsker enkle svar framfor gode svar. De fleste av oss har fått forespørsler à la «hva koster det å reparere en knekt tann i høyre overmunn».

Vi vet at slike spørsmål er umulige å svare på med bare et tall.

Nå har Forbrukerrådet gjennom Markedsportalen systematisert slike spørsmål gjennom å be oss skrive prosedyrepris på bakgrunn av spørsmål som «hva koster en rotfylling»:

Vi blir bedt om å skrive pris på en «standard normal fylling» på en flate. Hva er det? Hvilken tann? Er det kl. V distalt på 28 eller buccalt på 11? Er den subgingival eller supragingival?

Videre skal vi oppgis pris på «endelig fylling (standard)» i forbindelse med rotfylling. Hvis det finnes noen standard fylling håper Forbrukerrådet kan opplyse meg om hvordan den ser ut. Menes kl.I eller kl.II? Med eller uten cuspedekke? Rotfylte tenner har ofte stort substanstap.

Når vi kommer til trekking blir det virkelig vanskelig. Her skal vi gi pris på trekking av «en rotet (sic?) eller flerrotet tann». Jeg skal ikke være for semantisk, men her menes nok » en enrotet eller flerrotet tann». Forventer Forbrukerrådet at vi skal sette opp samme pris på trekking av 11 som av 36? Min erfaring er i hvert fall at det tar lenger tid å trekke en jeksel enn en fortann. Det å fjerne en rot kan innebære et fem sekunders knips eller to timer hardt arbeid.

I tillegg til å gjette en pris pålegges vi å suturere. Jeg suturerer sjelden etter ukomplisert trekking. Skal vi likevel prissette inkludert sutur? Jeg tror ikke det.

Det virker som om ikke-tannleger har tatt styringen under utarbeidelsen av Markedsportalen. Det er 99 prosent fokus på pris. Rett nok er tilbud som parkering, SMS, rabatt tatt med. Men hva som ligger bak våre priser gis det ikke anledning til å utdype.

Noen klinikker investerer mye tid og ressurser i HMS og avviksbehandling, andre mindre. Noen investerer i instrumenter og utstyr som presumtivt gir raskere og/eller bedre behandlingsresultat. Noen klinikker har betalingsterminal, andre steder må pasientene betale kontant.

Enkelte klinikker kan ha ansatte uten lovlig kontrakt, mens andre lojalt følger arbeidsmiljøloven.

Noen tannleger gir ti års garanti på protetikk, andre gir ett år. Noen tannleger tar flere kurs i året, andre har ikke satt sin fot i et kurslokale på flere år.

Arbeidstilsynet har hatt en landsomfattende kontroll av tannleger hvor det ble undersøkt nettopp hvordan klinikkeier arbeider med:

  • utfordringer og belastninger ved arbeidsmiljøet

  • arbeidsgivers HMS-opplæring

  • arbeidsgiverens roller knyttet til et inkluderende arbeidsliv

  • verneombudets roller, opplæring og medvirkning knyttet til et inkluderende arbeidsliv

  • tilrettelegging for arbeidstakerne med redusert arbeidsevne

  • sykefraværsrutiner og oppfølging av sykmeldte arbeidstakere

  • samarbeidet med godkjent bedriftshelsetjeneste

  • arbeidsavtaler og kontrakter

Forbrukerrådet har gjennom Markedsportalen vist at de ikke har interesse for verdenen bak prisen. På Markedsportalen er vinneren den tannlegen som har lavest pris. Det kan bli veldig feil. Tannleger selger ikke støvsugere.

Morten H.Stokke