Svar til Einar Berg:

Møtet med Forbrukerrådet

Jeg registrerer at Forbrukerrådets test av test av 20 tannleger i Oslo-området har skapt et visst engasjement blant tannlegene. Det er naturlig, gitt resultatet testen ga. Men det som slår oss er hvilket fokus enkelte representanter har og hvordan en forsøker å diskreditere Forbrukerrådet ved å hevde at vi mangler både det ene og det andre. Jeg ville foreslå, før en mener for mye offentlig om saken, at en faktisk leser rapporten vi har laget. Den ligger på vår hjemmeside, www.forbrukerportalen.no

Professor Einar Berg er åpenbart en som mener mye om vår test og vårt kunnskapsnivå. Jeg tror for min del at hans innlegg og betraktninger ville hatt større tyngde dersom han hadde lest vår rapport. Da ville han fått en oversikt over hva vi ville med testen, og hva vi fant. Da kunne han kanskje også spart seg sine henvisninger til Peer Gynt.

Jeg skal innrømme at jeg lærte mye om kompleksiteten mht det å komme opp med gode diagnoser og behandlingsforslag. Og det hadde etter mitt skjønn vært en fordel om tannlegene vi testet hadde vært flinkere til å kommunisere denne kompleksiteten til våre testere. Da hadde resultatet også vært annerledes. Det jeg sitter igjen med som hovedinntrykk etter denne testen, er at tannleger i den grad de som mener mye om testen er representative for bransjen, mangler ydmykhet og vilje til å tenke på hvordan en skal bli bedre til å kommunisere med sine pasienter.

TerjeKili 

Fagdirektør, Forbrukerrådet

Terje.Kili@forbrukerradet.no