Taper på tellekantsystemet

Tellekantsystemet gjør at flere av fagmiljøene ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet taper publiseringspoeng når de samarbeider internasjonalt. Det påpeker instituttleder Johan Lillehaug ved Molekylærbiologisk institutt, i følge På Høyden, ved Universitetet i Bergen.

Innen matematisk-naturvitenskapelige fag er forfatterlister med over hundre medforfattere et ikke uvanlig fenomen. Forfatterlistene viser den store graden av samarbeid i forskingsprosjektene, og illustrerer også hvor problematisk tellekantsystemet er for miljøer som i stor grad deltar i samarbeidsprosjekter, ifølge Lillehaug. Publiseringspoengene blir nemlig delt mellom alle samarbeidspartnerne. Dermed får hver og en dårlig uttelling for å delta i forskingsprosjektene.

- Innen vårt fagfelt er det slik at en god internasjonal profil med samarbeid på tvers av disipliner og landegrenser gjør det vanskelig å bidra til universitetets økonomi, sier han videre.

Han understreker samtidig at det å ikke delta i samarbeidsprosjekter ikke er et alternativ. Internasjonalt samarbeid i forskingsprosjekter har sterke tradisjoner i realfagene.

- Kravene som stilles til publisering gjør at det er bortimot umulig å sitte på all ekspertisen selv. Vi må søke utover. Hver samarbeidspartner blir en brikke i et stort puslespill. Selv om vi mister publiseringspoeng ved å samarbeide, betyr ikke dette at kvaliteten på forskningen er dårligere enn den som gir flere publiseringspoeng. Ofte heller det motsatte, sier Lillehaug. Det å trekke inn fagmiljøer utenfra er avgjørende for vitaliteten, mener han.

- Innavl er verste sort, og det er ikke annerledes for vitenskapen. Her fører innavl til utarming og oppløsing av gode miljøer, sier han.

Han mener at forskerne klarer å holde fokus på å gjøre mest og best mulig forskning, og ikke på publiseringspoengene. Tellekantsystemet er likevel et frustrasjonsmoment, ifølge Lillehaug. Få publiseringspoeng ser dårlig ut i statistikker. I tillegg slår det dårlig ut på økonomien, i den forstand at publiseringspoeng gir belønningsmidler.

I stedet for publiseringspoeng, foreslår Lillehaug premiering etter evne til å trekke inntekter til universitetet eller bruk av internasjonalt anerkjente evalueringer av kvalitet, som for eksempel impact factor. Han viser også til Storbritannia, der en i større grad ser på nedslagskraft når en skal bedømme kvaliteten på fagmiljøer.

- Tellekantsystemet er et særnorsk fenomen som ikke stimulerer til forskning, slår Lillehaug fast.