Kommentar til Norsk Tannvernet bedrift?

iInnlegget (Tidende nr. 4, 2010) stilles det blant annet spørsmål ved Norsk Tannverns rolle i det profylaktiske og opplysende tannhelsearbeidet.

Som bruker av Norsk Tannverns informasjonsmateriell gjennom mange år i offentlig tannhelsetjeneste vil jeg komme med noen kommentarer til innlegget.

Gjennom de siste årene har vi sett en stor utvikling av informasjonsmateriell produsert av Norsk Tannvern. Gode eksempler på dette er tidsriktig undervisningsmateriell som for eksempel den omtalte DVDen Munn- og tannstell for eldre og langtidssyke. Filmen, der beboere og ansatte ved Løvåsen sykehjem gir oss et svært realistisk bilde, er et viktig verktøy for oss som jobber for å få til gode samarbeidsrutiner med pleie- og omsorgstjenesten når det gjelder munn- og tannstell.

Det fremgår tydelig i materielloversikten fra Tannvernet hva som er bakgrunn for filmen og hvem som har deltatt i innspillingen.

Filmen ble som nevnt sendt gratis til alle fylkestannleger, derved hadde vi anledning til å vurdere filmen før vi bestemte å kjøpe den inn til alle klinikkene i fylket med anbefaling om å bruke den i undervisningen ute i sykehjemmene. Vi har fått mange positive tilbakemelinger på at dette er et etterlengtet og nyttig hjelpemiddel.

Jeg mener det er viktig å ha en uavhengig institusjon der tannhelsetjenesten/tannhelsepersonell kan komme med ønsker/ideer om materiell og der få profesjonell hjelp til å utvikle disse. Det er tidkrevende og kostbart å utvikle eget informasjonsmateriell lokalt, og det kreves ikke minst et apparat for kvalitetssikring av innholdet.

Vi opplever at Norsk Tannvern er opptatt av å spørre brukerne ute hva vi har behov for av materiell, og når produksjoner er under utarbeidelse blir ulike fagmiljøer bedt om å komme med innspill/kommentarer.

Når det gjelder kostnader på informasjonsmateriell tror jeg ikke dette er den store utgiftsposten for tannhelsetjenesten. Vi må være villige til å synliggjøre utgifter til forebyggende og helsefremmende arbeid. Hvor ofte stiller vi spørsmål om kostnader til forbruksmateriell og utstyr i forbindelse med den kliniske delen av tannhelsetjenesten?

Norsk Tannvern er en sentral aktør i helseopplysningsarbeidet, og jeg håper de fortsetter det viktige arbeidet med å utvikle informasjonsmateriell i samarbeid med tannhelsepersonell og etter deres behov.

Arnhild SundeSeim 

arnhild.sunde.seim@hedmark.org