Stadig flere leser Tidende

Tidendes lesere har igjen stilt velvillig opp for å gi utgiver (NTF) og redaksjon tilbakemelding på hvordan de leser Tidende og hva de synes om tidsskriftet. Undersøkelsen, utført av Synovate MMI, ble foretatt som telefonintervju av 200 tannleger i februar 2007, og bekrefter nok en gang at Tidende leses lenge og grundig. De faglig-vitenskapelige artiklene topper lesefrekvensen og leserne ser gjerne at det blir mer fagstoff i tidsskriftet.

 

Synovate MMI sier i den samlede vurderingen at Tidende «alt i alt scorer svært bra, at lesernes helhetsvurdering av bladet er svært bra» og at «det er høye lese- og bruksverdier og svært lite å sette fingeren på». Videre mener leserne ifølge meningsmålingsinstituttet at «bladet er nyttig, og innholdet evalueres svært positivt» og «troverdigheten og utforming og layout er også helt på topp». Leserne har heller ingen store motforestillinger mot å ha enkelte artikler på svensk, dansk eller engelsk, men en av fire mener at aktualiteten kan bli bedre.

Årets undersøkelse er en oppfølging av to tilsvarende undersøkelser foretatt våren 2004 og høsten 1999. Spørsmålene omfattet lesernes synspunkter på det redaksjonelle innholdet, presentasjonsformen og layout både i den trykte utgaven og i Internettversjonen av Tidende, og de intervjuede ble også bedt om å kommentere hvorvidt de leser og har nytte av annonsene i bladet. Totalt 200 personer ble trukket tilfeldig blant NTFs medlemmer. Sekstien prosent var menn, 55 prosent var privatpraktiserende og gjennomsnittsalderen var 48 år.

Det er flere som leser Tidende

Antall lesere per hefte var ved årets undersøkelse 1,9 personer, mens det både i 1999 og i 2004 var gjennomsnittlig 1,5 lesere per utgave. Det fremgår ikke hvem disse tilleggsleserne er, men man kan anta at kanskje både tannpleiere og tannhelsesekretærer leser i tidsskriftet hvis det kommer til tannlegenes arbeidssted.

Lesetiden har økt

Gjennomsnittlig lesetid var 61 minutter per hefte, og 84 prosent sa at de leste mer enn 30 minutter. Dette er en økning fra forrige undersøkelse, og er ifølge Synovate MMI svært bra. Tidendes lesere er også lojale, åttiåtte prosent hadde lest i alle de seks sist utgitte numrene av bladet, og 73 prosent hadde lest ca. halvparten eller mer. Tidsskriftet tas også hyppig frem igjen for gjentatt lesning (2,4 ganger) og 82 prosent oppbevarer bladet mer en seks måneder.

Fagstoff er mest populært

Ti prosent flere enn i 2004, i alt 82 prosent, svarte at de ofte eller alltid leser faglige/vitenskapelige artikler eller annet fagstoff i Tidende (Figur 1), og 85 prosent vurderte fagstoffet som meget bra eller bra (Figur 2). Sytti prosent var fornøyd med fordelingen mellom fagstoff og annet stoff, men ifølge Synovate MMI var de 28 prosentene som ønsket flere fagartikler målbærere for flere, slik at ønsket om mer fagstoff var mer allment.

Figur 1. Hvor ofte leser du følgende innsalg i Tidende.

Figur 2. Hvor bra eller dårlig synes du …er?

Trettiåtte prosent leste ofte (18 %) eller av og til (20 %) andre tannlegefaglige tidsskrifter. På spørsmål om hvilke de leste, var det imidlertid ingen spesielle tidsskrifter som pekte seg ut. Andelen som sa at de leser odontologisk fagstoff på Internett har imidlertid økt noe siden undersøkelsen i 2004: Tallene var henholdsvis 18 prosent ukentlig og 26 prosent månedlig.

Tidende på Internett

Praktisk talt alle i utvalget hadde tilgang til Internett, og 78 prosent brukte det daglig. Tjue prosent oppgav å være inne på Tidendes nettsted ukentlig. Nettsidene blir også positivt vurdert (oversiktlige, enkle, oppdaterte og informative). Selv om Tidende nå ligger ute i fulltekst, så er det fortsatt papirutgaven leserne forholder seg til: Bare åtte prosent var inne og sjekket Tidendes nettsted før de mottar bladet.

Tidende som annonseorgan

Tidende har generelt høy lese- og bruksverdi og leserne har stor grad av innflytelse på og delaktighet i innkjøp og investeringer knyttet til praksis. Sekstitre prosent mener at annonsene i Tidende en gang i blant eller ofte gir nyttig informasjon, og en tredel av leserne mener at annonsene gir impulser til innkjøp. I tillegg til de faglige og jobbrelevante annonsene har annonsekategoriene ferie- og fritidsreiser, foto- og videoapparater samt bank og finans størst interesse.

Utvikling og endringer

Basert på Synovate MMI-undersøkelsen synes Tidende å ha styrket sin posisjon på samtlige områder. Lesetiden var økt siden forrige undersøkelse, det er flere lesere, det er flere som ofte eller alltid leser fagstoffet, og det er flere som synes at reportasjer, intervjuer og kommentarer og debatt er meget bra eller bra. Det er også en tendens til fremgang i spørsmålet om aktualitet. Praktisk talt alle har dessuten tilgang til og bruker Internett jevnlig.

Tidende trenger fagartikler

Også denne undersøkelsen dokumenterer imidlertid, i likhet med de tidligere, at tannleger er opptatt av faget og at de i liten grad får dekket sitt ønske om fagstoff i andre medier enn Tidende. «Flere klinisk relevante artikler og mer fokus på fag» er det sterkeste rådet fra leserne.

Skal norske tannleger holde seg faglig oppdatert, trenger Tidende tilgang på relevante oversikts- og andre fagartikler, kasuspresentasjoner og artikler om praktisk/kliniske problemstillinger. Å skaffe aktuelt og kvalitetssikret fagstoff er derfor fortsatt den største utfordringen for redaksjonen. Forfattere som ønsker å publisere i Tidende vil få mange lesere. Foreløpig er det heller ikke så lang publiseringstid i Tidende som i mange andre tidsskrifter. Antallet aktuelle forfattere i fagmiljøene er imidlertid begrenset, så vi er fortsatt avhengig av å skaffe stoff fra andre kilder, for eksempel ved å sekundærpublisere aktuelle artikler fra andre tidsskrifter. Det er derfor positivt at leserne aksepterer å lese artikler både på svensk, dansk og engelsk.

Takk

I redaksjonen takker vi alle som har tatt seg tid til å svare på spørsmålene. Vi er hele tiden avhengige av lesernes tilbakemeldinger for å kunne forbedre og videreutvikle tidsskriftet som, sammen med kursvirksomheten, fortsatt synes å være den viktigste kilden til faglig oppdatering av flertallet av norske tannleger.

Tidligere undersøkelser

  • 1. Hvordan kan vi gjøre Tidende spennende? Nor Tannlegeforen Tid 1989; 99: 457.

  • 2. Ny leserundersøkelse: Tidendes lesere fornøyde. Nor Tannlegeforen Tid 1995; 105; 688 – 90.

  • 3. Tidendes leserundersøkelse: Fagartikler, tannhelsepolitisk stoff og debatt mest lest. Nor Tannlegeforen Tid 2000; 110: 372 – 3.

  • 4. Leserne ønsker mer fagstoff i Tidende. Nor Tannlegeforen Tid 2004; 114: 420 – 1.

GudrunSangnes