Tannlegeteam-building på svensk

Alle som har vært på et personalseminar, kjenner til kursene som skal hjelpe teamet med å jobbe i samme retning. Nå finnes det spesialkurs for tannlegeteamet. Det er det svensker som står for, og de går grundig til verks.

Svenske Sven Simonson (t.v.) og Jan Elon Eriksson har utviklet spesialkurs for tannhelseteam som vil bli bedre. Nå har de begynt å kurse nordmenn også.

Nærmere 400 svenske tannlegeteam har vært gjennom kursserien med Jan Elon Eriksson og Sven Simonson i 1st Practice, gjennom det svenske Praktikertjänst. I Sverige heter utdanningen Addera, mens den norske utgaven har fått navnet Sigma, som betyr sum. Det var tannlege Arild Aarnseth ved Fornebu Tannlegesenter som tok initiativ til å få de svenske kursgiverne til Norge. I oktober i fjor samlet han 18 tannleger han mente kunne være interessert, til et informasjonsmøte. Restultatet var at 13 team meldte seg på programmet. De kommer fra hele østlandsområdet, og hadde sin første samling i Oslo i slutten av mars. Tannlegene hadde da møttes en gang tidligere til én dags «Oppstart», men nå var hele teamet samlet for å «Ta kontroll» i to dager. Senere følger en ny todagerssamling for hele teamet med «Ressurser og hinder» og deretter atter to dager med «Dialog». Som oppfølging etter dette finnes et tilleggsprogram for tannlegene som heter «Nye mål». Så kommer den kanskje vanskeligste tiden: Implementeringen. Det er snakk om noen måneder, der 1st Practice mottar rapportering om både fremgang og bekymringer, mens de gir tilbakemelding på e-post og telefon. For de teamene som ønsker det, kan de bistå med mer konsulentinnsats også, men det koster nok ekstra.

Simonson og Eriksson forteller om seg selv og hvordan hele kursvirksomheten startet i 1993. Inntil nylig har de jobbet som tannleger begge to i en sologruppepraksis. Det vil si at de hadde hvert sitt team og delte lokale. Men de jobbet ikke parallelt. De delte dagen mellom seg, og fikk dermed større utnyttelse av både tiden og lokalene. Men nå har de solgt praksisen i Östersund, og driver kursvirksomhet nærmest på heltid. Skjønt Eriksson jobber fortsatt litt som tannlege, i andres praksis.

Så var det å ta kontroll

Innledningsvis er det mye som minner om et generelt teambuilding-opplegg. Kursdeltakerne får fortelle hvilke forventninger de har, og kursgiverne sier at dette kan de innfri. Det er snakk om å få bedre systemer, felles rutiner, god kommunikasjon og en mer effektiv dag. Det blir gitt løfter om en morsommere jobb, mer ansvar, mindre stress, bedre sjefer og roligere dager. Og mer penger. Idealdagen er morsom og preget av høy kvalitet og fornøyde pasienter. Som resultat får man altså god økonomi.

De legger i vei om lederskap og hva man kan tjene på å gjennomføre forandringer. Hva er målet, og hva kreves av teamet, spør de? Og svarer. Kvalitet er et viktig stikkord, og fokus på pasienten. Trygghet og ro. En pasient som føler seg tatt hånd om, er betalingsvillig.

Hva er det som gir stress? Jo, det kan være å ha både for lite og for mye å gjøre. Forsinkelser og for høye kostnader. Dårlig lederskap og kaotisk organisasjon. Papirarbeid og for få medarbeidere. For dårlig lønnsomhet og frykten for ikke å ha råd til å pensjonere seg.

– Vi begynner med det generelle for å samle folk og skape den rette stemningen, forklarer kursgiverne. Siden blir vi gradvis mer og mer konkrete.

Slik ser det ut når vi blar i kursmateriellet også. Det blir mer spesifikt etter hvert. Og det ser ganske fornuftig ut. Fordelen med disse kursgiverne, i motsetning til mange andre i samme bransje, er at de kjenner den type virksomhet de snakker om fra innsiden.

– Men det krever en nokså stor egeninnsats, forteller de: – Mange av dem vi har hatt på kurs og jobbet med har fått mye ut av det, men det er også mange som ikke har kommet noe særlig videre.

Nå er de spente på hva den første gruppen med norske tannleger kan få ut av det, og lurer på om det er flere som kan tenke seg et kurs etter hvert. Det vil tiden vise.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi