§§§Spør advokaten

NTFs advokat får mange spørsmål om praktiske og juridiske problemstillinger fra tannlegenes hverdag. Tidende tar opp enkelte av disse problemstillingene i en egen spalte. Leserne oppfordres til å komme med egne spørsmål som enten kan sendes til redaksjonen eller direkte til Knut S. Kjølstad.

Samarbeid om pris på tannlegetjenester

Spørsmål: Når det er assistenttannleger i praksis kan denne/disse ha sammenfallende priser med eier dersom dette ikke er avtalt på forhånd, og det ikke er skadelig for markedet? Rent praktisk – vil det si like priser, på samme prisliste på venterommet? Eller bør man få en prisliste per tannlege?

Svar: Prissamarbeid mellom selvstendig næringsdrivende er forbudt etter konkurranseloven. Assistenttannleger kan derfor ikke instrueres av praksiseier mht. hvilke priser de skal ta for sine tjenester, og det kan heller ikke inngås avtale i forkant om hvilke priser den enkelte skal ta. Prissamarbeid anses som svært alvorlig, og Konkurransetilsynet har sagt at prissamarbeid stort sett alltid vil være konkurransebegrensende og dermed lovstridig. Tilsynet har imidlertid åpnet for at et prissamarbeid mellom svært små aktører i de større byene vil kunne falle utenfor forbudet.

Det følger av prisopplysningsforskriften for tannlegetjenester at enhver tannlege skal ha prisoppslag/prislister på venteværelset. Fra og med 1. januar 2006 kan tannleger i kontorfellesskap ikke lenger ha felles prislister. Alle tannleger som ikke er ansatt må med andre ord ha sin egen prisliste eller prisoppslag.

Dette betyr ikke nødvendigvis at tannleger i kontorfellesskap gjør noe ulovlig dersom de har like priser på sine tjenester. Har man bare sett på hverandres prislister og innrettet seg etter disse uten på forhånd å avtale hva som skal stå på dem, er det Konkurransetilsynet som i praksis må bevise at det har skjedd et ulovlig samarbeid om pris i forkant av den enkeltes prisfastsettelse.

Jernbanens Sykekasse er nedlagt

Jernbanens Sykekasse ble nedlagt 31.12.05. Fra 01.01.06 ble Stiftelsen Jernbanepersonalets Helsefond etablert. Jernbanepersonalets Helsefond vil i en 15-års periode videreføre støtteordning til bl.a. tannbehandling. For all tannbehandling hos tannlege/tannpleier/tanntekniker refunderer Jernbanepersonalets Helsefond 40 % av betalte utgifter. Eventuell refusjon fra trygdekontor går alltid til fradrag og må påføres kvittering som leveres pasienten. Gamle NSB refusjonsskjemaer brukes ikke lenger. Jernbanepersonalets Helsefond trenger kun en spesifisert signert kvittering på betalt beløp. Pasientens navn og fødselsnummer må være påført kvitteringen.

Ytterligere informasjon kan fås ved å ringe tlf. 815 59 115, eller sende en skriftlig henvendelse til Jernbanepersonalets Helsefond, v/Jernbanepersonalets Bank og Forsikring, postboks 235 Sentrum, 0103 Oslo.