Sak 2 a

Arbeidsprogram for 2006 – 07

Arbeidsprogrammet er inndelt i pakt med hovedarbeidsområdene fastsatt i strategiplanen som ble rullert av representantskapet i 2000. Det har vært hovedstyrets mål at tekstdelen skal gi en generell, kortfattet beskrivelse av sentrale problemstillinger, og at selve tiltakene skal være utformet så konkret som mulig.

1. Medlemmene

Hovedmålet for dette virksomhetsområdet er at det skal lønne seg både økonomisk, faglig og standspolitisk å være medlem av NTF.

1.1 Rådgivningstjeneste

Samfunnet stiller store krav til yrkesutøverne i helsetjenesten. Den samlede mengde lover, forskrifter og andre pålegg gjør det vanskelig for den enkelte tannlege å holde seg orientert om sine plikter som yrkesutøver.

Det er uheldig for tannlegestanden og for de enkelte medlemmer når det oppstår konflikter medlemmene imellom. Det er et mål å redusere omfanget av slike konflikter.

Tiltak

  • Gi kollektiv og individuell veiledning til medlemmene.

  • Informere medlemmene om de lover og regler som tannleger må forholde seg til som yrkesutøvere og som selvstendige næringsdrivende.

  • Utvikle NTFs virksomhetsportal som det sentrale kommunikasjonsverktøy mot medlemmene.

  • Revidere og utgi håndboken i papirversjon, samtidig som håndboken holdes oppdatert på nettet.

  • Gi medlemmene oppdatert tilgang til de til enhver tid gjeldende trygderegler.

  • Tilby næringsdrivende standardkontrakter for samarbeid.

  • Forebygge kollegiale konflikter.

  • Tilby frivillig voldgift i NTFs regi som konfliktløsning i stedet for ordinær domstolsbehandling.

1.2 Medlemstilbud

NTF har mange fordelaktige tilbud til medlemmene innen forsikring, bl.a. egen sykeavbrudds- og pensjonsforsikring, samt tilbudet Medlemsrådgiveren som gis i samarbeid med Vital og DnB NOR. Foreningen bidrar også til at det blir produsert hensiktsmessige trykksaker til bruk i tannlegepraksis.

Tiltak

  • Sørge for best mulig og kvalitetssikret tilbud til medlemmene innen forsikring/finans.

  • Medvirke til å øke oppslutningen om NTFs forsikringsordninger.

  • Tilby trykksaker i tråd med etterspørselen fra medlemmene.

1.3 Medlemstilhørighet og nettverk

NTF har en meget høy organisasjonsandel. Å opprettholde denne krever tiltak både for å rekruttere nye medlemmer og å beholde de eksisterende. Det er i den sammenheng viktig å opprettholde og styrke kulturen i foreningen slik at det enkelte medlem oppfatter NTF som «min forening». Dette gjelder både for NTF sentralt og lokalforeningene.

Den enkelte tannlege har stort ansvar og høy grad av selvstendighet i yrkesutøvelsen. Mange arbeider selvstendig uten et kollegialt og faglig fellesskap i det daglige. NTFs kollegahjelpsordning er et tilbud til kolleger som av ulike årsaker havner i en vanskelig livssituasjon som påvirker yrkesutøvelsen.

Tiltak

  • Videreføre samarbeidet med studentorganisasjonene.

  • Verve studentene slik at 90 % av disse er medlemmer av NTF ved avsluttede studier.

  • Styrke NTFs tilbud som fagforening for vitenskapelig ansatt personell ved de odontologiske læresteder.

  • Øke medlemsandelen blant tannleger rekruttert fra utlandet.

  • Videreutvikle kollegahjelpsordningen.

  • Tilby kurs i praksisadministrasjon.

2. Arbeids- og driftsbetingelser

Målet er et yrke med økonomisk trygghet, meningsfylt arbeid og faglig integritet både i offentlig og privat sektor.

2.1 Lønns- og arbeidsvilkår for medlemmer i offentlig sektor

Lønnsnivået må være slik at det er attraktivt å arbeide som tannlege i offentlig sektor. NTF ønsker arbeidsvilkår og en personalpolitikk som sikrer et godt arbeidsmiljø med faglig integritet og gode muligheter for faglig utvikling.

Som en følge av at det sentrale avtaleverket i KS-området har fått redusert betydning i forhold til lønnsdannelsen, må det fortsatt arbeides for å sikre forhandlingskompetansen lokalt. Et velutviklet tillitsmannsapparat er en nødvendig forutsetning for å lykkes med lønnsforhandlingene.

Tiltak

  • I samarbeid med Akademikerne ivareta og videreutvikle avtaleverket sentralt og lokalt.

  • Rekruttere og skolere tillitsvalgte til å ivareta medlemmenes interesser overfor arbeidsgiverne.

  • Fortsette arbeidet med å sikre nivået på den offentlige tjenestepensjonsordningen og for å beholde gjeldende særaldersgrense på 65 år.

  • Arbeide for gode arbeids- og lønnsvilkår for odontologiske forskere.

2.2 Inntekts- og driftsbetingelser for medlemmer i privat sektor

Rammebetingelser

Det sosiale sikkerhetsnettet for selvstendig næringsdrivende er dårligere enn det som er lovfestet for arbeidstakere, og stadige endringer i skatte- og pensjonsforhold gjør det vanskelig å planlegge langsiktig. Manglende rettigheter i forbindelse med svangerskapspermisjon, sykdom og pensjon rammer i særlig grad tannleger som er selvstendige næringsdrivende.

Krav til etterutdanning og kvalitetsutvikling samt behov for investeringer i avansert og kostbart utstyr vil trolig føre til en utvikling mot praksisformer som kan gi mer rasjonell utnyttelse av investeringer og personell og bedre muligheter for et aktivt faglig miljø.

Regnskaps- og skatteregler kan være vanskelige å håndtere for dem som ikke har spesiell egenkompetanse eller regnskapsfører.

Tiltak

  • Arbeide aktivt sammen med Akademikerne, samt andre aktuelle aktører, for å bedre rammebetingelsene for selvstendig næringsdrivende.

  • I samarbeid med lokalforeningene sørge for kurstilbud om gjeldende lover og regler for drift av privat tannlegepraksis.

  • Videreutvikle en faktabase om økonomiske nøkkeltall i privat praksis.

Honorarer

Den enkelte tannlege beregner sine priser individuelt. Det er økt fokus på tannlegenes priser. Konkurransetilsynet har foretatt en rekke kontroller, både for å undersøke om tannlegene overholder kravene i forskriften om prisopplysning, og for å kartlegge prisnivået.

Tiltak

  • Styrke tannlegenes kompetanse knyttet til prisopplysningsforskrift og fri prisfastsetting.

  • Holde god kontakt med Konkurransetilsynet og Forbrukerombudet.

  • Veilede medlemmer om konkurransereglene slik at konkurranselovens regler etterleves.

Arbeidsgiverrollen

Tannlegene skal fremstå ikke bare som kompetente fagpersoner men også som kompetente arbeidsgivere. Kunnskap om arbeidsgiverrollen er viktig for tannleger både i offentlig og privat sektor. Slike emner inngår ikke i dagens studieplaner.

NTF har ikke formell status som arbeidsgiverorganisasjon og ivaretar ikke selv forhandlinger på vegne av tannleger som er arbeidsgivere. Foreningen har per i dag bistand av Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon på dette området.

Tiltak

  • Vektlegge arbeidsgiverrelaterte problemstillinger i tillitsvalgt- og medlemsopplæringen.

  • Samarbeide med aktuelle arbeidsgiverorganisasjoner for å styrke tannlegers kompetanse som arbeidsgiver gjennom veiledning, kurstilbud og annen informasjon.

  • Gi veiledning til medlemmer som er arbeidsgivere.

Bedriftslederrollen

Utviklingen mot større praksiser gjør at tannleger i større grad blir bedriftsledere. NTF har som mål at tannleger skal være kompetente bedriftsledere.

Tiltak

  • Gi tilbud til medlemmene for å høyne egenkompetansen som bedriftsleder.

  • Bevisstgjøre medlemmene i de krav som stilles til virksomhetsledelse.

  • Hold kurs om aktuelle samarbeidsformer mellom tannleger for å redusere konflikter mellom medlemmene.

Privatansatte tannleger

Det er foreløpig et beskjedent antall medlemmer som er ansatt i privat sektor, men det er grunn til å anta at antallet vil øke i årene som kommer.

Tiltak

  • Bidra til å ivareta privatansatte tannlegers rettigheter.

2.3 Arbeidsmiljø/yrkesskader

Tannleger og deres ansatte er utsatt for yrkesskader, spesielt i form av belastningslidelser og ulike reaksjoner på materialer som brukes i tannlegepraksis.

Tiltak

  • Spre relevant informasjon om yrkesskader til medlemmene.

3. Kompetanse, kvalitet og etikk

NTFs mål er en tannlegestand med kunnskaper, ferdigheter og holdninger som tilfredsstiller befolkningens behov for odontologiske tjenester.

3.1 Utdanning og forskning

Foreningen har påtatt seg et hovedansvar for å tilby etterutdanning til tannleger. NTFs hovedsatsing på dette området er Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning (TSE). En omfattende lokal og sentral kursvirksomhet kompletterer bildet.

Norsk odontologisk spesialistutdanning har et nivå som har gitt den internasjonal anerkjennelse, men de økonomiske vilkår er ikke gode nok for dem som ønsker å ta spesialistutdanning. I dag bevilges det ikke midler til lønnede stillinger for kandidatene og det finnes ingen utdanningsstillinger slik det gjør f.eks. innen medisin. Dette er bekymringsfullt fordi det i årene fremover blir en tiltakende mangel på lærere ved fakultetene og på praktiserende spesialister.

Tidligere vedtak i representantskapet om revisjon av reglene for godkjenning av spesialister og om antall odontologiske spesialiteter er ikke ferdig behandlet. NTF arbeider med disse sakene overfor Sosial- og helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet.

NTF anser det fortsatt som viktig at det blir opprettet odontologiske kompetansesentra i alle helseregioner.

Tiltak

  • Konsolidere og videreutvikle Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning (TSE).

  • Stimulere og bistå lokalforeningene i deres etterutdanningsvirksomhet.

  • Implementere retningslinjene for tannlegers etterutdanning.

  • Arbeide for at det bevilges tilstrekkelige midler til odontologisk spesialistutdanning og for lønn til spesialistkandidater.

  • Støtte fakultetenes dobbeltkompetanseprosjekt.

  • Arbeide for hensiktsmessige spesialistregler gjennom Råd for spesialistutdanning av tannleger.

  • Vurdere om NTF skal opprettholde et eget spesialitetsråd.

  • Arbeide for at det opprettes godkjente spesialiteter innenfor fagområdene endodonti, kjeve- og ansiktsradiologi og protetikk og bittfunksjon.

  • Arbeide for at det opprettes odontologisk kompetansesenter i Helseregion Midt-Norge.

  • Arbeide for at det fortsatt kun skal være personer med tannlegeutdanning som skal kunne foreta irreversible inngrep i munnhulen.

  • Gjennom Akademikerne arbeide aktivt for en økt satsing på forskning innenfor odontologiske fag og for å bedre rammevilkårene for odontologisk forskning.

3.2 Kvalitetsutvikling

Bistand til medlemmene når det gjelder HMS, internkontroll og faglig kvalitet vil fortsatt være en viktig oppgave for NTF.

Tiltak

  • Holde kontakt med aktuelle tilsynsmyndigheter for å påvirke omfanget og innholdet i internkontrollsystemer og for å kunne gi råd og veiledning til medlemmene om myndighetenes krav og forventninger.

  • Holde kvalitetshåndboken oppdatert på nettet.

  • Arbeide for at tannleger får formalisert henvisningsrett for sykdommer i munnhulen.

3.3 Etikk og verdier

NTFs etiske regler er det sett av verdier og normer som medlemmer av foreningen skal basere sin yrkesutøvelse på. For å ha legitimitet må regelverket være i overensstemmelse med samfunnets normer og oppfatninger. At tannlegers yrkesutøvelse og fremferd er i pakt med de etiske regler er sentralt for å bevare tannlegestandens anseelse.

Tiltak

  • Arbeide for å øke medlemmenes bevissthet om betydningen av etiske holdninger og grunnverdier.

  • Utarbeide en rettledning om hvilken prosedyre lokalforeningene bør følge ved gjentatte klager på tannbehandling eller tannlegers yrkesopptreden.

  • Arbeide aktivt for at begrepet faglig forsvarlighet tydeliggjøres.

4. Tannhelse og samfunn

Foreningens mål er god tannhelse og tilfredsstillende tilgang på tannhelsetjenester for befolkningen.

4.1 Tannhelsepolitikk generelt

NTF skal oppfattes som en aktiv og utadrettet organisasjon som er beslutningstakernes viktigste premissleverandør i tannhelsepolitiske saker.

Tiltak

  • Påvirke og følge opp tannhelsepolitiske saker som behandles i Stortinget og av Regjeringen.

  • Holde løpende kontakt med forvaltningen innenfor tannhelseområdet.

  • Holde løpende kontakt med de akademiske miljøene.

  • Bidra til rekruttering til tannlegeyrket ved å skape interesse for studiet og profesjonen.

  • Styrke interessen for å forske i emner som NTF har interesse av ved å etablere NTF stipender til studenter som ønsker å skrive hovedoppgave eller tilsvarende.

4.2 Organisering

NTF arbeider for en tannhelsetjeneste der offentlig og privat sektor i fellesskap gir et tilfredsstillende tilbud til hele befolkningen. Det er NTFs syn at man må skape større forståelse for at tannlegeressursene i privat og offentlig sektor må ses samlet i forbindelse med løsning av problemet med geografisk fordeling.

NTF har sluttet seg til en tiltaksplan for rekruttering til offentlig tannhelsearbeid.

Tiltak

  • Følge opp tiltaksplanen for rekruttering til offentlig tannhelsearbeid.

  • Arbeide for å påvirke rammevilkårene i DOT slik at tilbudet til grupper med lovhjemlede rettigheter sikres.

  • Arbeide for en hensiktsmessig fordeling av oppgaver mellom offentlig og privat sektor.

  • Arbeide for en hensiktsmessig forankring av tannhelsetjenesten dersom fylkeskommunene avvikles.

4.3 Finansiering

NTFs mål er at finansieringen av Den offentlige tannhelsetjenesten skal være på et slikt nivå at det er mulig for prioriterte grupper i befolkningen å motta sin lovfestede rett til tannhelsetjenester.

Det er behov for å forenkle og modernisere trygdeordningene på tannhelsefeltet. Foreningen vil samarbeide med andre organisasjoner for bedre fungerende trygdeordninger, spesielt for grupper med høye kostnader og spesielle behov.

Tiltak

  • Arbeide for at trygdereglene blir forenklet i henhold til NTFs trygdepolicy.

  • Synliggjøre for beslutningstakerne hva det koster å drive tannhelsetjeneste.

4.4 Befolkningen

NTFs mål er en tannhelsetjeneste som ivaretar befolkningens helsemessige og økonomiske interesser på en best mulig måte. Dette krever tannleger som er kjent med publikums rettigheter både faglig, juridisk og økonomisk, og som kan gi best mulig informasjon om disse.

Konflikt mellom tannlege og pasient er uheldig, og bør søkes løst gjennom opplysning og dialog. Som ledd i å forebygge slike konflikter, bør det finnes en mulighet for publikum til å få nøytral veiledning om ulike forhold knyttet til tannbehandling.

Tiltak

  • Styrke informasjonen til medlemmene om pasientenes rettigheter og gjennomgå NTFs nettsted med sikte på å bedre pasientinformasjonen.

  • Støtte det forebyggende og helsefremmende arbeidet ved fortsatt engasjement gjennom Norsk Tannvern.

  • Påvirke regelverk for tannbehandling av asylsøkere og flyktninger slik at det blir praktikabelt for tannlegene. Klargjøre og informere tannlegene om gjeldende regler for tannbehandling for asylsøkere.

  • Styrke klagenemndenes posisjon i forhold til medlemmene og publikum.

  • Utrede hvordan pasienthenvendelser skal håndteres som ledd i å forebygge konflikt mellom tannlege og pasient.

5. Organisasjonen

Målet er alle tannleger samlet i én forening som er organisert slik at den ivaretar medlemmenes interesser.

5.1 Struktur og arbeidsformer

Organisering og ressursbruk i organisasjonen må vurderes løpende for å sikre at medlemmene får de tjenester fra foreningen som de ønsker.

NTF har behov for et velfungerende sekretariat som både initierer og setter ut i livet vedtak fattet av hovedstyre og representantskap.

Tiltak

  • Utarbeide og legge frem for representantskapet 2006 en ny strategisk plan.

  • Vurdere om nåværende organisering av foreningen samsvarer med medlemmenes behov.

  • Påse at sekretariatet til enhver tid innehar og/eller utvikler kompetanse i tråd med arbeidsprogrammets satsingsområder.

5.2 Økonomi

NTFs mål er å ha en sunn økonomi tilpasset foreningens vedtatte aktiviteter. Som en relativt liten forening i antall medlemmer følger det at stordriftsfordelene er få, og andelen faste kostnader er høy.

Aktiv målstyring oppnås gjennom aktivitetsbasert budsjettering, oppfølging på aktivitetsnivå samt regnskapsmessig analyse av aktivitetsforløpet. I dette arbeidet inngår regelmessig å vurdere forvaltningen av NTFs kapital.

Tiltak

  • Ha oppdaterte datasystemer og maskinpark som muliggjør effektiv drift av foreningen.

  • Effektivisere økonomifunksjonen for å oppnå optimal utnyttelse av ressursene.

  • Innføre målstyrt budsjettering ved hjelp av en rullerende budsjettmodell som er knyttet opp mot NTFs arbeidsprogram.

  • Bedre styringen av omløpsmidler og kortsiktig gjeld ved innføring av likviditetsbudsjett.

  • Vurdere inntektspotensialet utover medlemskontingenten for å sikre økonomisk handlingsrom og stabil drift.

5.3 Tillitsvalgte

NTFs arbeid krever aktiv deltakelse fra mange medlemmer. Medlemmene må stimuleres til å påta seg tillitsverv og opplæringen må styrkes.

NTF vektlegger en balansert representasjon av begge kjønn i foreningens organer og på alle stillingsnivåer. En tilfredsstillende kjønns- og aldersmessig fordeling av de tillitsvalgte både lokalt og sentralt er fortsatt et mål.

Tiltak

  • Utvikle kurstilbudet og gjennomføre opplæring av tillitsvalgte.

  • Styrke de tillitsvalgtes kompetanse og mulighet til deltagelse i samfunnsdebatt om tannhelsepolitiske emner.

5.4 Andre organisasjoner

NTF deltar i og samarbeider med en rekke organisasjoner i inn- og utland. Dette arbeidet bør videreføres, men det er også behov for å vurdere løpende hva som er et naturlig nivå for engasjement i de enkelte organisasjonene.

Tiltak

  • Arrangere samarbeidsmøter med de odontologiske lærestedene, fylkestannlegene og samarbeidende organisasjoner.

  • Aktivt følge arbeidet i Akademikernes styrende organer samt bistå det sentrale sekretariat.

Hovedstyret foreslår følgende vedtak:

Hovedstyrets forslag til arbeidsprogram for 2006 – 2007 godkjennes.