NTFs presidentkandidat om Seierstadutvalgets rapport:

Mangler fornuftige løsningsforslag

Gunnar Lyngstad er hovedstyremedlem og visepresident, og dessuten presidentkandidat til NTF ved høstens forestående valg i representantskapet. Hans første og umiddelbare reaksjon på Seierstad-, eller Tannhelsetjenesteutvalgets rapport, er at den er skrevet av og for fylkestannleger og at den mangler fornuftige forslag til løsninger på blant annet rekrutteringsproblemene i offentlig sektor.

Gunnar Lyngstad savner fornuftige forslag i Tannhelsetjenesteutvalgets rapport.

Hva synes du utvalget har gjort bra, og hva er dårlig i den rapporten som er levert?

– Min umiddelbare reaksjon er at rapporten er skrevet av og for fylkestannleger. Med det mener jeg at det er fagpersoner med tannhelsefaglig bakgrunn, særlig fra offentlig sektor, som har vært med i dette arbeidet. Rapporten bærer preg av at det er offentlig sektor som har vært sterkest representert, og forslagene den kommer med passer godt til ledelsen i fylkeskommunene. Jeg mener at ledelsen ikke blir utfordret i det hele tatt, og at rapporten ikke gir svar på hvorfor det er blitt som det er blitt med dårlig rekruttering og mangel på stabilitet i Den offentlige tannehelsetjenesten. De har gått lite i seg selv, og det synes jeg er synd. I stedet har de valgt å komme med lettvinte løsninger og regulatoriske tiltak. Det som er av gode vurderinger drukner, og de fornuftige anbefalingene blir borte underveis. Jeg synes også at det er utvist arroganse overfor NTFs medlemmer i privat sektor, ved at de nesten er utelatt.

– Hvilke løsningsforslag savner du, som representant for NTF?

– Jeg synes forslagene i utredningen gir Den offentlige tannhelsetjenesten ansvaret for flere pasienter og flere ressurskrevende oppgaver som ikke kan løses uten hjelp fra privat sektor. Utvalget har tenkt lite nytt og er ikke kommet med gode svar på hvordan man kan samordne private og offentlige ressurser, slik Stortingets sosialkomité har bedt om. Dermed mener jeg at utvalget ikke har levert det som man forventet. Det kan kanskje skyldes at mandatet fra departementets side var for dårlig formulert, men det gjør ikke saken bedre. Slik utvalget presenterer sine løsninger kan ikke jeg se at unge tannleger vil bli fristet til å gå inn i et offentlig system som fremstår som sementert, og de restriksjoner som foreslås overfor privat sektor gjør heller ikke yrket spesielt mer attraktivt.

Samtidig kan jeg godt være den første til å si at NTF ikke har gått i bresjen for reformer. Men det er heller ikke vår rolle. Vi er der for medlemmene som betaler kontingent for at vi skal ivareta deres interesser. Hva vi vil foreslå i vårt høringssvar er ikke jeg alene om å skulle mene noe om, og derfor skal jeg heller ikke si noe om det her og nå.

– Har du egen erfaring med samarbeid mellom offentlig og privat sektor?

– Ja, jeg har ganske fersk erfaring fra et praktisk prosjekt, nemlig FUTT-prosjektet, der mitt fylke Nord-Trøndelag, var et av forsøksfylkene. Det er for øvrig det fylket i landet som har desidert dårligst tannlegedekning i Norge. I FUTT ble private og offentlige ressurser forent på en svært vellykket måte. Det viser at det går an å få det til. Og når det er sagt, vil jeg også gjerne legge til at noe av det jeg ser som positivt i utvalgets rapport er at det er foreslått å inkludere nye vanskeligstilte grupper blant dem som skal få trygdedekning og at trygdeordningene skal rasjonaliseres. Jeg håper en del av disse forslagene blir satt ut i livet.

Men det blir ikke bedre spredning av tannleger ut over landet for det. Jeg håper derfor også at høringssvarene vil føre til at det kommer frem flere gode forslag og fornuftige løsninger som det blir oppslutning om. Det er ikke for sent å få til noe bra her. Publikum i distriktsnorge fortjener en offentlig tannhelsetjeneste av god kvalitet. Det innebærer at tjenesten må være bra for dem som jobber der også, avslutter Gunnar Lyngstad.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi