Nye spe­sia­li­te­ter – in­gen helt naturlig ting

Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger er kommet for å bli. Mandatet er vidt og rådet kan i tillegg til alt som angår antall spe­sia­li­te­ter og utdanning av spesialister, gjerne også beskjeftige seg med geografisk fordeling og grunn­utdan­ning av tannleger. Selv ­om man nå har satt i gang utredning av to nye spesialiteter, er lederen for rådets sekretariat, avdelingsdirektør Harald E. Hauge i Sosial- og helsedirektoratet, svært ­nøye med å understreke at dette ­ikke nødvendigvis innebærer at det vil bli opprettet ­noen nye spesialiteter. Han ser det som en langt viktigere målsetning å få til en god geo­gra­fisk fordeling av de to helt sent­rale spesialitetene, kjeveortopedi og oral kirurgi og medisin.

Avdelingsdirektør Harald E. Hauge i Sosial- og helsedirektoratet har usedvanlig god oversikt over mye av det som skjer i helsenorge. Nå har han fått sekretariatsansvaret for Rådet for spesialistutdanning av tannleger.

Hva er bakgrunnen for at Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger ble opprettet, spør vi avdelingsdirektør Harald E. Hauge i Avdeling for sosial- og helsepersonell i Sosial- og helsedirektoratet?

– Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger er et rådgivende organ for Sosial- og helsedirektoratet, med omtrent de samme funksjoner som rådet for spesia­list­utdan­ning av leger. Legenes råd ble opprettet i 1999, og de ­gode erfaringene man har høstet der er noe av bakgrunnen for at Helsetilsynet i en utredning anbefalte opprettelsen av et tilsvarende råd for tannleger. Ved siden av at man så at her var det mye ugjort. Videre ­om bakgrunnen er at Stortinget i 1997 vedtok at staten skulle ta et større ansvar for spesialistutdanning, og i desember 2000 kom forskriften som i første omgang omfatter leger, tannleger og optikere. Poenget her er altså at staten skal ha et større ansvar enn tidligere, da Tannlegeforeningen (NTF) styrte mye av dette på egen hånd. Nå er det Helsedepartementet som vedtar nye spe­sia­li­te­ter og større end­rin­ger i spesialistreglene. Tannlegeforeningen kan imidlertid godt være initiativtager til saker som rådet behandler og videresender til departementet. NTF og fakultetene vil også ­være ­våre fag­lige kompetanse- og saksforeberedende instanser. ­Gode forslag fra disse vil ha betydelig gjennomslag. Vårt inntrykk er også at Tannlegeforeningen og fakultetene verdsetter rådet og det har vært en god og konstruktiv at­mo­sfære i de førs­te to møtene sist høst, forteller Hauge og legger til at i rådet sitter representanter for Tannlegeforeningen, fakultetene, fylkestannlegene og Kommunenes sentralforbund, ved siden av folk fra Sosial- og helsedirektoratet, som har sekretariatsfunksjonen. Leder av rådet er fylkestannlegen i Nordland, Tove Broback.

– Hva gjør og tenker rådet i forhold til eventuelle nye spesialiteter?

– Det vi først og fremst setter som ut­gangs­punkt når det gjelder opprettelsen av spesialiteter, er at det skal ­være bruk for dem ute i tjenesten, i et visst omfang. Med ­andre ord, det er ­ikke all kompetanse som kan ­eller skal føre til at det opprettes formell spesialitet. Videre legger vi vekt på det som er formulert som formålet med formelle spe­sia­li­te­ter i helsesektoren generelt. Tradisjonelt har formålet vært å veilede pa­sien­tene med hensyn til hvem som har særlig kompetanse og å veilede ­andre yr­kes­ut­øve­re i sektoren ­om hvem de med fordel kan henvise særlige kompetansekrevende tilfeller til. Videre er formålet å veilede arbeidsgivere som øns­ker å ansette en yrkesutøver med dokumenterbar kompetanse og ferdigheter og å veilede trygdemyndighetene der en spesiell kompetanse utløser en høye­re tryg­de­re­fu­sjon ­eller er en forutsetning for tryg­de­re­fu­sjon i det ­hele tatt.

Jeg vil også gjerne ha sagt at når vi nå har bedt Tannlegeforeningen og fakultetene ­om en utredning av to nye mulige spe­sia­li­te­ter innen odontologi, nemlig protetikk med bittfysiologi og endodonti, så er ­ikke det ensbetydende med at vi er innstilt på å opprette disse spesialitetene. Jeg er av den oppfatning at man skal ­være svært forsiktig med å opprette flere spesialiteter, fordi man står i fare for at allmenntannlegens virkeområde, status og ambisjoner reduseres med mange spesialiteter.

Dess­uten skjeler vi litt til EU når det gjelder antall spesialiteter, ­uten at vi er bundet av ­noen bestemmelser der. Men en ting som er sikkert er at jo flere spe­sia­li­te­ter vi har, jo mind­re blir det av stat­lige bevilgninger på hver.

– Hvilke ­andre saker tilligger det Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger å arbeide med?

– Det er en kjensgjerning at tann­legespesialister er skjevfordelt ut fra et sentrum-periferi-perspektiv. Helsedepartementet har derfor gitt oss den utfordringen det er å arbeide mot en bed­re geo­gra­fisk spredning av spesialister. Vi er i den sammenheng opptatt av desentraliserte modeller for utdanning, fortrinnsvis gjennom kompetansesentrene som foreløpig ­bare er opprettet i Tromsø. Nå står Trondheim for tur, og deretter Sør-Norge. I Tromsø er man i gang med utdanning av spe­sia­lis­ter i kjeveortopedi og oral kirurgi og medisin, som vi også ser som de mest sent­rale spesialitetene som vi i første omgang vil satse på også ­andre steder. Særlig oral kirurgi og medisin er det rea­lis­tisk at man kan finne utdanningssteder til, da det er mange sy­ke­hus som er aktuelle i en slik sammenheng, ­sier Hauge og fortsetter:

– Det som er karakteristisk for tannlegespesialitetene, i motsetning til legenes spesialiteter, er at utdanningen i det alt vesentlige har foregått ved fakultetene. For tannlegene er derfor utfordringen å få lagt mer av utdanningen ut i praksisfeltet. En del av jobben her, som vi har tatt tak i, er å skaffe flere utdanningsstillinger og lønns­mid­ler til disse. Vi har blant annet spurt fylkestannlegene ­om de kan ha mulighet til å benytte ledige lønns­mid­ler til å ansette personer i spesialistutdanningsstillinger. Dess­uten ser vi at det stadig kommer ­økte midler over statsbudsjettet, ­sier Hauge og forteller videre:

– På grunn av den generelle bekymringen i forhold til rekruttering av universitetslærere er det å stimulere til rekruttering av universitetslærere et annet særlig oppdrag vi har fått. Dette gjøres i dag blant annet ved å støtte ­opp under de som går inn for å erverve dobbeltkompetanse, altså ­både spesia­list­utdan­ning og aka­de­mis­ke kvalifikasjoner i form av doktorgrad.

Så, for å oppsummere, rådets tre hovedarbeidsområder slik jeg ser det, er å få frem desentraliserte modeller til utdanning av spesialister, å sikre rekrutteringen av fremtidige universitetslærere og å utrede eventuelle nye spesialiteter. Men vi har et vidt mandat og skal ta standpunkt i løpende saker. Sosial- og helsedirektoratet har ­ikke ønsket å begrense arbeidsfeltet når de først har opprettet et så kompetent organ. Rådet kan derfor også forelegges spørsmål som gjelder for eksempel grunn­utdan­ning av tannleger. Nå er det jo dess­uten slik at primærutdanning og spesia­list­utdan­ning henger sammen.

– Hvor ­ofte møtes Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger og når skal det tas stilling til eventuelle nye spesialiteter?

– Vi har lagt ­opp til at vi skal ha tre møter i året. Når det gjelder eventuelle nye spe­sia­li­te­ter er det ­ikke lagt inn ­noen tidsfrist i de utredningene vi nå har bedt ­om fra NTF og fakultetene. Jeg vil dess­uten ­anta at Tannlegeforeningen vil legge saken frem for sitt øverste organ, representantskapet, før oversendelse til oss. Slik har i hvert fall Legeforeningen alltid praktisert det, i forhold til sitt landsstyre. For oss i rådet er det også slik at en anbefaling fra det øverste organ i yrkesorganisasjonen vil bli sett på som et meget sterkt votum, avslutter Harald E. Hauge, som sitter ­høyt i Sosial- og helsedirektoratet, med flott utsikt og temmelig god oversikt over mangt og meget i helsenorge. Med seg på laget i Rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger har han sikret seg tannlegen Per Chris­tian Prøsch, som nå er engasjert av direktoratet ut dette året for å ha hovedansvaret for sekretariatsfunksjonen.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi