The Business of Dentistry

Raj Rattan og George Manolescue>

Boken er nr. 8 i en serie av flere beregnet på allmennpraktikere. Som tittelen antyder, dreier det seg om «business management» Det er et bredt fagfelt, og boken tar først og fremst for seg det som kan sammenfattes under ledelse og markedsføring. Forfatterne sier i forordet at det er emner de bevisst har utelatt for å komme tilbake til dem i senere bøker i serien, blant annet risikovurdering, tannlegejus, teamwork, informasjonsteknologi og praksisadministrasjon.

Boken består av ni kapitler. De fem første dreier seg om markedsføring av praksisen. Det legges vekt på at man selv må gjøre seg opp en mening om hva slags tannlege man ønsker å være (finne ut av sine sterke sider som tannlege), og få hele teamet til å forstå og bygge opp under det. Er det flere tannleger i praksisen, må man samkjøre filosofien. Prøv å finne dine sterke sider som skiller deg fra kollegene og som gjør at pasientene velger nettopp deg. Det legges vekt på faglig kvalitet, som må ligge i bunnen for enhver suksessfylt praksis.

Det er en del ren teori som gjelder for all form for forretningsdrift og som vil være velkjent for enhver med grunnkurs i markedsføring. Forfatterne har her prøvet å relatere det til tannlegeyrket. Det virker tilfredsstillende. Under kapittelet om pasientbehandling nevnes en del tips velkjent fra amerikanske kolleger, som å sende nyhetsbrev med råd og informasjon til pasientene og velkomstbrev til alle nye pasienter. Det er kanskje litt unorsk.

I de siste fire kapitlene er det mer ren økonomiundervisning. Det redegjøres for forskjellige måter å finansiere praksisen på. Lån kontra leasing diskuteres og det anbefales å bruke fagfolk til skatteplanlegging. Etter å ha sett på den finansielle situasjonen, er det et kapittel om fastsetting av honorar. Det er så en del forklaringer på hvordan man skal forstå og nyttiggjøre seg sine ulike konti for å bruke tallene som styringsverktøy i videre planlegging.

Siste kapittel tar for seg investeringer og forsikringer med tanke på pensjon og sykdom. Kapitlene om økonomi er nokså summariske. En konsultasjon med egen regnskapsfører vil nok for de fleste gi en bedre forståelse. Be ham regne ut ditt «break-even» punkt for å se hvor høyt timehonoraret må være for å dekke driftsutgiftene. Det er først over dette nivået du tjener penger.

Forfatterne har tatt med en del illustrasjoner og tabeller som gjør boken lettlest. Det er korte kapitler og enkelt språk. Det er kildehenvisninger etter hvert kapittel for den som vil lese mer. Det er en del små trykkfeil, men de er uten betydning for sammenhengen.

Boken kan anbefales til alle som vurderer å starte egen praksis. De første kapitlene kan også være til inspirasjon for offentlig ansatte. For mer erfarne praktikere som holder seg oppdatert er det vel ikke så mye nytt, men det er greitt å lese boken med tanke på små kursjusteringer. Det er aldri for sent å lære.

IvarAndersen-Gott 

London: Quintessence Publishing Co. Ltd; 2002. 145 sider, 19 tabeller og 36 illustrasjoner