Tannhelsesekretærer – autoriser dere!

Fra og med 1. ja­nuar 2003 blir tannhelsesekretær en beskyttet tittel. Etter denne ­dato har de som ­ikke har autorisasjon heller ­ikke adgang til å bru­ke tittelen tannhelse-sekretær. Til nå har rundt ett tusen tannhelsesekretærer søkt og fått autorisasjon. Statens autorisasjonskontor for helsepersonell opp­ford­rer tannlegene som arbeidsgivere, til å ­påse at de ansatte har autorisasjon. Hovedformålet med autorisasjon er å ivareta pasienters sikkerhet ved å sikre at tannhelsesekretæren har de nødvendige kvalifikasjoner for yrket.

– Hva skal til for å få autorisasjon som tannhelsesekretær og hvordan forholder man seg for å skaffe seg autorisasjon?

– De som har utdanning som tann-helsesekretær etter reform "94 får autorisasjon når de søker ­om det, forteller Mildred Somers ved Statens autorisasjonskontor for helsepersonell, og fortsetter: – Og andre, som har eld­re formell utdanning av minst ett års varighet, er også berettiget til autorisasjon, men ­alle med vitnemål som er eld­re enn fem år må kunne dokumentere at de ­ikke har leng­re fravær fra yrket.

– Hva med dem som ­ikke har utdanning som tannhelsesekretær, men mange års yrkeserfaring, kan de få autorisasjon?

– De som ­ikke har formell utdanning kan kvalifisere seg ved å ha minst fem års arbeidserfaring, opparbeidet i løpet av de siste ti årene. Denne erfaringen må tilfredsstille de krav Helsedepartementet har satt til innhold og varighet. For dem som ­ikke har fullt fem år med arbeidserfaring, er det ­ennå ­ikke for sent å opparbeide seg tid. Det er nemlig anledning til å søke ­om autorisasjon helt frem til utgangen av 2007. Men det er et krav at minst to av de årene man legger til grunn, og det gjelder ­alle som søker på bakgrunn av realkompetanse, har vært i perioden 1. januar, 1996 – 31. desember 2000, og da på heltid. Jeg vil også legge til at perioden for opparbeiding av tid utvides ved svangerskaps- ­eller om­sorgs­per­mi­sjon

– Hvorfor er det så viktig med autorisasjon. Kan man ­ikke utføre arbeidet som tannhelsesekretær uten?

– Autorisasjonen gir adgang til å bru­ke en beskyttet tittel. Arbeidsoppgavene derimot, er ­ikke beskyttet. Det betyr at selv ­om man ­ikke har autorisasjon, er man ­ikke utelukket fra å gjøre oppgaver som naturlig hører til en tannhelsesekretær, men i slike tilfeller påtar arbeidsgiver seg et særlig ansvar ved å ansette ­ikke autorisert personell til å ivareta slike oppgaver. Vi ser det derfor som svært viktig at tannhelse-sekretæ­rene skaffer seg autorisasjon.

Med autorisasjonen følger et selvstendig og personlig ansvar for å utføre ­sine arbeidsoppgaver forsvarlig, hvilket innebærer at det stilles krav ­om faglig og etisk høy standard hos den som er autorisert. Det innebærer blant annet ansvaret for å holde seg faglig oppdatert, og til å avstå fra å gi helsehjelp på områder som en ­ikke be­hers­ker ­eller er kompetent til. Autorisasjon vil ­ikke end­re på et etab­lert arbeidsforhold, men ved bytte av jobb ­eller ved fornyelse av kontrakt er det sannsynlig at det vil bli spurt ­om fremleggelse av autorisasjon som et bevis for kompetanse.

– Hvor, hvordan og når skal man søke­ ­om autorisasjon? – De som fullførte utdanningen denne våren vil få autorisasjon fra skolen, dersom søknadsgebyret på 420 kroner ble innbetalt innen 15. august. Disse trenger ­ikke å søke­ individuelt, og har fått informasjon fra skolen ­om dette. Det samme gjelder også flere fra det foregående kullet, men sommeren 2001 var det var flere skoler som ­ikke sendte lister til oss. Elever fra disse skolene, og de som ­ikke har betalt gebyret innen fristen i år, må søke­ individuelt. Hva angår de ­andre som har formell utdanning ­eller tilstrekkelig arbeidserfaring, vil vi helst ha søknadene så raskt som mulig. Søknadsskjema finnes på nettstedet til Statens autorisasjonskontor for helsepersonell, www.safh.no Der ligger det også mer informasjon ­om ordningen.

– Er det mange som allerede har fått autorisasjon, og hvor mange tannhelsesekretærer finnes egentlig i Norge?

– Til nå har cirka tusen tannhelsesekretærer fått autorisasjon. De fleste av dem er offentlig ansatt. I følge arbeidstakerorganisasjonene finnes det rundt 1 800 organiserte tannhelsesekretærer, men det er mange som ­ikke er organisert, så noe eksakt antall har vi ikke, avslutter Mildred Somers.

Ellen BeateDyvi