Et hjertesukk angående kurstilbud

I slutten av september fikk jeg et tilbud fra DoxaDent. I følge reklamen kunne jeg lære å kondensere DoxaDent i kaviteter akkurat som amalgam! Noen få opplysninger fulgte med, men mange som jeg kunne være interessert i, fulgte ikke med. For eksempel estetikk, farver, binding til emalje/dentin, translusens/opasitet, risiko for sekundærkaries, testperiode, litteraturhenvisninger etc.

Videre i reklamen fikk jeg opplyst at for å dekke firmaets markedsføring måtte jeg betale kr 2 510 med moms i tillegg. Jeg går ut fra at meningen er at jeg også skal dekke firmaets markedsføring overfor pasienter av egen lomme.

Skal vi tannleger virkelig finne oss i dette? Etter min mening er det slik i dentalbransjen for tiden:

1. Tannlegene jobber som en slags testpiloter for nye produkter

2. Vi betaler firmaets markedsføring gjennom kurser

3. Vi jobber gratis som markedskonsulenter vis a vis våre kunder.

Tenk om OMO, vaskepulverfabrikanten, tilbød forbrukerne å lære dem å anvende deres produkter for f.eks. kr 1000 per nese. Er det ikke på tide at vi kollektivt sier nei til slike opplegg og lar firmaer betale sine egne markedsføringsopplegg selv?

HenningHøst 

Adresse: Jacob Aalsgate 18, 0368 Oslo