Lite tid til tannhelse

Seniorrådgiver ble fungerende fagsjef i Helsetilsynet:

Lite tid til tannhelse

 Første april overtok Liljan Smith Aandahl som seniorrådgiver etter
 Ola Johan Basmo i Helsetilsynet. Etter den tid har hun blant annet gjort seg bemerket ved å forandre Helsetilsynets syn på tannlegeutdanning i Tromsø. For øvrig kan hun love en lenge etterlengtet materialveileder før jul. Men ellers dreier hverdagen seg om å administrere et langt større ansvarsområde enn det som opprinnelig var tenkt for Helsetilsynets nye kvinne på tannhelsesiden.

– Da jeg ble ansatt som seniorrådgiver for tannhelsesaker i avdeling 1 i Helsetilsynet, visste jeg ikke at jeg 14 dager senere skulle bli beordret til å fungere som fagsjef for en av de to seksjonene som avdeling for primærhelsetjeneste består av, forteller Liljan Smith Aandahl. Det visste ikke vi heller. At det var det hun var. Vi levde i den tro at hun viet hele sitt liv til tannhelsesaker og tok en tur til Helsetilsynet for å sjekke at det går fremover og rette veien med saksbehandlingen der i gården. Men nå får vi vite at damen som overtok etter Ola Johan Basmo 1. april i år tilsynsansvar for hele primærhelsetjenesten, inkludert tannhelsetjenesten naturligvis, i tillegg til pleie- og omsorgstjenesten, fengselshelsetjenesten og legemidler i primærhelsetjenesten.

– Du kan trygt si at tannhelse bare er en liten del av mitt totale ansvarsområde, sier Aandahl.

– Er det sånn det kommer til å bli?

– Nei, dette er en ordning som er innført for å holde avdeling 1 flytende i en omorganiseringsprosess. Den prosessen går frem til jul, og hvordan Helsetilsynets interne organisering ser ut etter årsskiftet vet vi lite om foreløpig. Da vet jeg rett og slett ikke hvor jeg jobber, om det blir i det omorganiserte Helsetilsynet eller om det blir i det nyopprettede direktoratet. Jeg synes dette er veldig spennende, og i den posisjonen jeg er nå, får jeg mye informasjon om prosessen og kan følge med. Det er mye artigere enn å sitte og ikke vite og er en av grunnene til at jeg ikke satte meg på bakbena da jeg ble beordret inn i denne stillingen, forteller Aandahl videre, og fortsetter:

– I Helsetilsynet er innstillingen til omorganiseringen av den sentrale helseforvaltning veldig positiv. Man ser at det er behov for en annen fordeling av oppgaver og at Helsetilsynet har hatt for mange direktoratsoppgaver.

Hvordan Helsetilsynet ser ut neste år er det foreløpig ingen som vet. Hvordan skal et rent tilsynsorgan organisere seg, etter område eller oppgaver? Den diskusjonen pågår nå.

– Ønsket er å bli synlig som en uavhengig institusjon som samler inn data, får kunnskapen frem og opp, setter den sammen på en fornuftig måte – og så smeller vi våre vurderinger inn til beslutningstakerne, sier Aandahl. Og så skal vi ha et blikk fremover, slik at vi klarer å tolke tegn i tiden og kan være forberedt på ting. Vi skal ikke være trendforskere, men vi må bli flinkere til å se fremover og ikke være for opptatt av hvordan ting er i dag og hvordan det har vært. Vi må tenke på hvordan en helsetjeneste bør se ut i forhold til fremtidens situasjon og hvordan vi skal forholde oss til beslutningstagerne. Det er viktig. Får vi en slik institusjon tror jeg Helsetilsynet kan gjøre en god jobb. Vi skal bygge på fakta og kunnskap og klart si fra når vi gjør vurderinger. Vi skal tolke tegn i tiden som vi anser som viktige.

– Forstår jeg deg dithen at det er i Helsetilsynet du ønsker å bli og ikke i et fremtidig direktorat?

– Nei, det vet jeg ikke. Der har jeg vært veldig i tvil. Til å begynne med så jeg meg selv i det nye direktoratet. Men nå er jeg usikker på hvor det blir best eller mest spennende å arbeide. Det er ikke sikkert vi får velge heller.

Det ligger store forandringer i luften og det er mye å gjøre og tenke på for en fagsjef i Helstilsynet. Vi vil likevel gjerne vite hvordan det går med tannhelsesakene. Materialveilederen, for eksempel. Når kommer den?

– Vi har bestemt oss for å leie inn hjelp for å få unna en del saker nå. Overtannlege Nils Lunder går i gang fra og med uke 34, altså slutten av august. Det første han vil ta tak i er nettopp materialveilederen, kan Liljan Smith Aandahl fortelle.

– Tør du love den ferdig på et tidspunkt?

– Ja, før jul. Helt sikkert. Det er ikke så mye som gjenstår der. En språklig ansiktsløftning og noen faglige interne runder her i huset, så er den klar. Det neste vi da går løs på er veileder om pasientutredning og etter hvert helse, miljø og sikkerhet. Men den siste er jeg mer usikker på.

Den saken tilligger egentlig ikke Helsetilsynet. I og med at det handler om de ansattes arbeidsmiljø. Vi skal ha tilsyn med helsetjenester for pasientens skyld, men helsepersonellets arbeidsvilkår er det en annen etat som står for.

– Hva med virksomhetstilsyn i tannhelsetjenesten?

– Der blir jeg veldig overrasket hvis det foreligger en veileder i løpet av året. Vi må ta de to førstnevnte veilederne først. Her er det som sagt liten kapasitet til å arbeide med tannhelsesaker, fordi det er så mye annet, sier Aandahl.

– Kan du gi oss en status for Spesialistutredningen?

– Ja, den har vi kontroll på. Oppsummeringen av høringssvarene er ferdig fra vår side og blir oversendt Sosial- og helsedepartementet (SHD) i dag, 13. august. Da har vi holdt vår frist i den saken. Det var Tidende vitne til. Saken ble signert ut i det vi kom inn.

– Kan du fortelle hvorfor og hvordan Helsetilsynet plutselig endret syn på tannlegeutdanning i Tromsø. Var det du som ombestemte deg, eller var det Helsetilsynet som ombestemte seg?

– Det var jeg som tok initiativ til å endre Helsetilsynets standpunkt. Og det sa jeg da jeg tok jobben her, at det ville være en av de første sakene jeg ville forandre på.

Det skjedde altså i juni. At Helsetilsynet i et notat til SHD går i mot en tannlegeutdanning i Tromsø.

– Hva synes man i Helsetilsynet om tankene rundt å innføre fasttannlegeordning?

– Vi synes det er viktig å prøve noe nytt. Vi har ingen klare fasitsvar på hva som nytter eller hva som er best, men synes at det som har foregått i Østfold er veldig spennende. Jeg tror vi må bruke det vi vet om den menneskelige natur. Incitamenter får folk til å yte mer, og det må vi være åpne for og si er bra. Det trenger ikke bare handle om penger eller lønn, det kan også dreie seg om å tilby for eksempel spesialistutdannelse eller ulike kurs. Jeg er opptatt av at vi må kunne gjøre grep fra det ene året til det andre. En tannlegeutdanning i Tromsø vil eventuelt kunne gi oss uttelling om 12 år. Mens det vi foreslår nå gir uttelling med én gang. Vi må bruke litt fantasi. Folk er kreative hvis de bare får lov. Og man kan godt tenke seg å bruke elementer av fastlegeordningen til å styre tannlegene, i den hensikt å få større spredning. Men det å opprette tannlegeutdanning i Tromsø har jeg ingen tro på. Det vil ikke løse noe, hvis man ikke gjør noe med organiseringen av finansieringen av Den offenlige tannhelsetjeneste. Det er jo et stort problem med rekruttering og stabilitet i alle tynt befolkede områder i Norge.

– En annen ting vi er opptatt av er naturligvis forankringen av tannhelsetjenesten. Vi hadde et møte her rett før sommeren. Av de 19 fylkeslegeembetene var det bare åtte som uttalte seg. Fire gikk inn for statlig overtagelse av tannhelsetjenesten, mens fire gikk inn for kommunen. Dette synes vi er uheldig. Vi vil gjerne få til en omforent uttalelse fra Helstilsynet og fylkeslegene sammen som går inn for statlig overtagelse.

– Det er forresten til tider hektisk her, men stort sett alltid morsomt og inspirerende. Jeg har en sjef som sier at det skal være 80 prosent morsomt og 20 prosent slit på jobben. Jeg er veldig glad for den sjefen, hun heter Ingrid Hauge Lundby.

Tekst og foto: Ellen Beate Dyvi